• Start
  • Wiadomości
  • Maraton Gdańskiego Festiwalu Tańca - 10 spektakli w dwa dni i w dwóch lokalizacjach. Od soboty

Maraton Gdańskiego Festiwalu Tańca - 10 spektakli, dwa dni, dwa miejsca. Od soboty

Przegląd, który odbędzie się w najbliższy weekend, 19 i 20 listopada 2022 r., w Klubie Żak i Zakładzie Kulturalnym jest okazją do zapoznania się i promocji trójmiejskiej sceny tanecznej. Artyści - cztery zespoły oraz cztery solistki - zaprezentują swoje najnowsze produkcje, a na widowni zasiądą - oprócz wiernej gdańskiej publiczności - krytycy, kuratorzy i dyrektorzy polskich i zagranicznych festiwali tańca.
( Publikacja: 16.11.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
tancerka w błyszczącej wieczorowej sukni leży na stole
Inspiracją do stworzenia spektaklu Constant Ending była dla Joanny Nadrowskiej metoda ruchowa Gyrotonic® stworzona przez tancerza Juliu Horvath, którą tancerka od kilku lat praktykuje. Konsekwencja trwania i bycia w danym ruchu, stagnacja i zatracenie to nieodłączne składowe spiralno-falowej natury tej metody
fot. Chlorkovsky

Są jeszcze bilety na 1989 - rapowy musical o drodze do wolności, Wałęsach, Kuroniach, Frasyniukach...

- W listopadowy taneczny weekend wystąpią: Sopocki Teatr Tańca, założony w 1998 roku i wielokrotnie nagradzany, znany z autorskiej muzyki i kostiumów; Hertz Haus - cztery artystki o niesamowitej energii scenicznej, zaskakujące widza pomysłami; h.art Company - tworzący na scenie poetyckie, wciągające światy i DzikiStyl Company, czyli Wiola Fiuk i Dariusz Gacki, znani z perfekcji technicznej własnego, nietypowego stylu tańca - wylicza Maria Miotk, kuratorka Gdańskiego Festiwalu Tańca. - Zobaczymy też niezależne artystki: Danę Chmielewską, Agatę Gregorkiewicz, Aleksandrę Konieczną i Joannę Nadrowską.

Teatr w Blokowisku zmienia kierunek. Wywiad z reżyserem Tomaszem Kaczorowskim

Kim są artyści maratonu?

SOPOCKI TEATR TAŃCA to jedna z najbardziej doświadczonych grup tanecznych w Trójmieście, wyróżniona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową „Zasłużony dla kultury polskiej”. Teatr założyli w 1998 r. Joanna Czajkowska i Jacek Krawczyk, dyplomowani tancerze i choreografowie zainteresowani tworzeniem teatru, w którym wartość intelektualna, wizualna i ruchowa stanowią jedność. Z STT pracuje stały zespół tancerzy, przy teatrze działa też Grupa Projektowa, która stanowi swego rodzaju „preludium” do zespołu głównego. Artyści mają w dorobku ponad 50 spektakli, które prezentują na festiwalach Europy i całego świata.

HERTZ HAUS stanowią Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka. Tancerki tworzą własną estetykę, korzystając z tańca współczesnego, fizycznego, a także z improwizacji i działań performatywnych i dążą tym samym do stworzenia własnego języka ruchu. Ich spektakle zdobyły pierwsze miejsca na SoloDuo 2020 oraz w Konkursie Choreograficznym MY MOVE 2020 w Tarnowie, a spektakl Unbody wygrał tegoroczny konkurs The Best Off. Siedzibą teatru jest obecnie Zakład Kulturalny w Gdańsku, miejsce inicjatyw artystycznych z różnych dziedzin sztuki.  

dwoje tancerzy w pozie tanecznej na scenie
"Pan Zaraz" to spektakl teatru Dziki Styl Company zrealizowano ze środków miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego. Na scenie Wioleta Fiuk i Patryk Gacki
fot. Michał Heller

DZIKISTYL COMPANY założyli w 2010 r. profesjonalni tancerze i choreografowie o oryginalnej i charakterystycznej technice tanecznej - Wioleta Fiuk i Patryk Gacki. Artyści mają na koncie bogaty dorobek - współpracę z teatrami m.in. gdańskim Teatrem Wybrzeże, olsztyńskim Teatrem Jaracza czy gdańskim Teatrem Muzycznym, pracują też przy produkcjach telewizyjnych i reklamach. Szerokiej publiczności dali się poznać jako finaliści programu telewizyjnego You Can Dance i choreografowie programu Got to Dance. 

Teatr H.ART COMPANY powołał do życia Artur Grabarczyk - tancerz, filmowiec i nauczyciel w gdańskiej OSB, której jest absolwentem. Po ukończeniu NSCD w Leeds został tancerzem Opery Bałtyckiej, a następnie Scottish Dance Theatre. Po okresie współpracy z Teatrem Tańca Zawirowania powrócił, by tworzyć w Trójmieście. Zaprosił do współpracy m.in. Katarzynę Ustowską (Dada von Bzdulov) i Różę Kołodę, z którymi prezentował spektakl “The Mist” w Teatrze Szekspirowskim oraz “De Light”.

Naga tancerka z rysunkiem wiolonczeli na plecach siedzi do nas tyłem na scenie, przodem do tancerza w garniturze
Tworząc spektakl "ManRay. Barbarzyńca", artyści Sopockiego Teatru Tańca inspirowali się dadaistycznymi i surrealistycznymi pracami amerykańskiego malarza i fotografika Man Ray’a. To spektakl w stylu avangard performance video art, gdzie aktorzy-tancerze wcielają się, według własnej autorskiej interpretacji, w postaci z filmów i obrazów Man Ray’a
fot. Anna Kłosowska

DANA CHMIELEWSKA jest tancerką, performerką, absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Dance And Body Studies w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu oraz Kursu Choreografii Eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie. Działa na pograniczu tańca i sztuk wizualnych.

AGATA GREGORKIEWICZ to tancerka, nauczycielka tańca współczesnego i improwizacji, która praktykuje również terapeutyczny wymiar tańca. Na paryskim Uniwersytet Paris VIII studiowała taniec i sztuki performatywne a zapisu ruchu w paryskim Konserwatorium (CNSMDP). Jest adeptką podyplomowego szkolenia Tańca o Charakterze Terapeutycznym przy PSACh w Poznaniu i uczestniczką kursu choreografii eksperymentalnej w warszawskim Centrum w Ruchu. W ramach własnej inicjatywy Rusz Duszę tworzy autorskie projekty artystyczne i społeczne.

ALEKSANDRA KONIECZNA od 18 lat jest aktywną tancerką i pasjonatką szeroko pojętej pracy z ciałem w ruchu, zarówno w wymiarze artystycznym, jak i terapeutycznym. Intensywną edukację taneczną rozpoczęła w roku 2002, uczęszczając na liczne warsztaty w kraju i za granicą. Pobyt w Paryżu w latach 2009-2013 zaowocował współpracą z francuskimi choreografami i udziałem w licznych projektach artystycznych. Była uczestniczka Kursu Choreografii Eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie. Współtworzyła takie projekty artystyczne ,jak: W sieci, Konstelacje, Botanic Body.

JOANNA NADROWSKA od 2012 r. jest tancerką Sopockiego Teatru Tańca i pedagogiem Grupy Projektowej STT. Tworzy własne spektakle w ramach Trójmiejskiego Kolektywu Tanecznego. Brała udział w Solo Dance Contest, a w 2021 r. została jurorem w konkursie, reprezentując wnikliwy głos młodego pokolenia artystów.

kobieta w spodniach i bluzie leży w tanecznej pozie na białej scenie tworząc kolorowy akcent
Dana Chmielewska w performensie "Święte rozproszenie" wykorzystuje wielowymiarową strukturę ruchową, narzędzia improwizacyjne oraz pracę z głosem. Zależy jej na wytworzeniu atmosfery włączenia i - choćby chwilowej - wspólnoty
fot. Maja Tybel

Maraton to prezentacja i promocja

Maraton to w założeniu organizatorów nie tylko święto tańca i nawiązanie do początków Gdańskiego Festiwalu Tańca, ale też okazja do promocji trójmiejskich artystów w Polsce i za granicą, ponieważ Klub Żak zaprosił na wydarzenie krytyków, kuratorów i dyrektorów światowych festiwali teatrów tańca. Do Gdańska przyjadą więc m.in.: dyrektor Albania Dance Meeting – International Festival of Contemporary, kurator Centrul Național al Dansului București, dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł, dyrektor artystyczny Teatr A Part czy dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania.

14. Gdański Festiwal Tańca. Trwa Solo Dance Contest - 20 tancerzy w konkursie

Klub Żak. Słowaczka Eva Urbanová najlepszą tancerką konkursu Solo Dance Contest 2022

Jak dojechać?

Tym razem spektakle prezentowane będą w dwóch gdańskich lokalizacjach: w Klubie Żak przy ul. Grunwaldzkiej 195/197 oraz w Zakładzie Kulturalnym przy alei Rzeczypospolitej 8. Organizatorzy podpowiadają, że najlepiej przemieszczać się pomiędzy destynacjami rowerem lub piechotą - nie tylko dostaniemy się na spektakl bez przeszkód, ale również zdążymy wypić kawę w kawiarni Klubu Żak.

Jak zdobyć bilety?

Bilet: 35 zł. Zniżki: 30 zł - Karta Do Kultury; 25 zł – bilet ulgowy; 15 zł – Karta Tancerza. Bilety bez zniżek na przedstawienia można nabywać w sklepie internetowym Klubu Żak: tickets.klubzak.com.pl.

Maraton jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak.

 Body fulness . Agata Gregorkiewicz i Aleksandra Konieczna w spektaklu, w którym trójwymiarowość ciała staje się inspiracją do poszukiwań stanów i obrazów tworzących w efekcie taniec dopełnień. Krytycy podkreślali, że „Bodyfulness to przede wszystkim ruch, radość z tańca
"Body fulness". Agata Gregorkiewicz i Aleksandra Konieczna w spektaklu, w którym trójwymiarowość ciała staje się inspiracją do poszukiwań stanów i obrazów tworzących w efekcie taniec dopełnień. Krytycy podkreślali, że „Bodyfulness to przede wszystkim ruch, radość z tańca
fot. Tomasz Ćwiertnia

PROGRAM MARATONU GDAŃSKIEGO FESTIWALU TAŃCA

Sobota, 19 listopada, w Klubie Żak (Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197)

  • godz. 14 - NIESAMOWICIE BLISKO / h.art company
  • godz. 19.15 - CONSTANT ENDING / Joanna Nadrowska
  • godz. 20.30 - UNBODY / Hertz Haus

Sobota, 19 listopada, w Zakładzie Kulturalnym (Gdańsk, aleja Rzeczypospolitej 8)

  • godz. 15.45 MIRRORING / Hertz Haus
  • godz. 17.15 BODYFULNESS / Agata Gregorkiewicz, Aleksandra Konieczna

Niedziela, 20 listopada, w Klubie Żak

  • godz. 12 - PAN ZARAZ / DzikiStyl Company
  • godz. 19.30 - DE LIGHT / h.art company

Niedziela, 20 listopada, w Zakładzie Kulturalnym

  • godz. 13.30 - SOLO NA 4 KASKI I STRACONY CZAS / Hertz Haus / Zakład Kulturalny
  • godz. 15.15 - ŚWIĘTE ROZPROSZENIE / Dana Chmielewska / Zakład Kulturalny
  • godz. 18 - MAN RAY. BARBARZYŃCA / Sopocki Teatr Tańca / Zakład Kulturalny.