Historyczny wynik gdańskiego portu w 2023 r. Jesteśmy w pierwszej dziesiątce w Europie

Z wynikiem 81 mln ton Port Gdańsk znalazł się na 9. miejscu w Europie pod względem wielkości przeładunków w 2023 r. Za nami są takie potęgi morskie jak Amsterdam, Walencja i Marsylia. To pierwszy raz w historii, kiedy gdańskie przedsiębiorstwo plasuje się w pierwszej dziesiątce największych portów na kontynencie. 
04.04.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia lotniczy widok na zatłoczony obszar przemysłowego portu. Widoczny jest złożony system dróg wodnych z licznymi statkami przycumowanymi do portu. Po lewej stronie znajduje się zielony statek towarowy, który wydaje się być przy nabrzeżu załadunkowym lub rozładunkowym, a w pobliżu rozrzucone są kolorowe kontenery frachtowe. Tuż obok niego inny statek przepływa przez wodę. Pośrodku znajduje się duża ilość materiału, który może być węglem lub innym zbliżonym ładunkiem masowym, co wskazuje na przemysłowy charakter tego portu. Widoczne są różne dźwigi i maszyny przemysłowe, sugerujące trwające działania związane z załadunkiem, rozładunkiem lub transportem. W kierunku prawym droga wodna ciągnie się aż do otwartego morza, gdzie można dostrzec falochron i coś, co wygląda na latarnię morską lub inną nawigacyjną konstrukcję na samym końcu. Wzdłuż obrazu różnorodne budynki, prawdopodobnie magazyny lub struktury administracji portowej, ciągną się wzdłuż linii brzegowej. Infrastruktura obejmuje tory kolejowe, drogi i obszary składowania, co podkreśla logistyczne znaczenie tego portu. Krajobraz poza przemysłowym portem przechodzi w bardziej miejską okolicę z gęstym pokryciem drzew, a następnie w obszar otwartego morza lub dużego jeziora
Uwzględniając porty w Unii Europejskiej Gdańsk pod względem wielkości przeładunków w 2023 r. zajmuje 7. miejsce
fot. Tomasz Dresler/ Port Gdańsk

Jak gdański port rośnie w ostatnich latach?

Dla porównania, w 2022 r. port w Gdańsku był na 13. miejscu (68,2 mln ton) pod względem ilości przeładunków wśród europejskich portów. 
 
W 2021 r. Port Gdańsk miał miejsce 17. (53,2 mln ton), a w 2020 r. zajął 18. pozycję (48 mln ton). 
 
Co ciekawe, gdański port jest jednym z nielicznych w Europie, który z roku na rok może pochwalić się stałym wzrostem przeładunków. 

O prawie 20 proc. większe przeładunki w 2023 roku w porcie. Największy wzrost terminali zbożowych

Dla przykładu, dwa największe porty w Europie - Rotterdam (Holandia) i Antwerpia-Brugia (Belgia) - w porównaniu do 2022 r. odnotowały w ubiegłym roku spadek przeładunków. Gorsze wyniki miały też Hamburg (Niemcy), Algeciras w południowej części Hiszpanii oraz Haropa, port na północy Francji. 
 
Na zdjęciu widoczna jest tabela prezentująca ranking największych portów w Europie według ich obrotu towarowego w milionach ton, z lat 2020 do 2023. Kolumny są podzielone według lat, a w każdej z nich wymienione są porty z ich odpowiednimi wynikami. W roku 2020 na czele listy znajduje się Rotterdam z obrotem 436,8 mln ton. W kolejnych latach obroty tego portu są podobne i Rotterdam utrzymuje pozycję lidera. Antwerpia zajmuje drugie miejsce w każdym z lat, choć jej obroty nieco rosną z 230,9 mln ton w 2020 do 269,7 mln ton w 2023. Trzecie miejsce w latach 2020 i 2021 zajmuje Noworosyjsk, z obrotami odpowiednio 141,8 i 142,8 mln ton, a w 2022 i 2023 jego pozycja rośnie, osiągając 161,4 mln ton w ostatnim z tych lat. Port Gdańsk jest wyróżniony kolorem zielonym i zajmuje 18 miejsce w roku 2020 z obrotem 48,0 mln ton. W 2021 rośnie na 17 miejsce z wynikiem 53,2 mln ton, w 2022 spada na miejsce 15 z obrotem 68,2 mln ton, a w 2023 roku plasuje się na 14 pozycji z obrotem 81,0 mln ton. Inne warte uwagi porty to Hamburg, Ust-Ługa i Algeciras, które również pojawiają się w każdym roku w top 10. Interesujące jest, że nazwa Antwerpia w roku 2022 zmienia się na Antwerpia-Brugia, co sugeruje połączenie lub współpracę między tymi dwoma portami. W dolnym lewym rogu znajduje się logo Portu Gdańska, a ogólny układ tabeli jest czysty i dobrze zorganizowany, co ułatwia odczytywanie danych.
 
mat. Port Gdańsk
 
Oprócz Gdańska, spośród portów Unii Europejskiej, jedynie rumuńska Konstanca nad Morzem Czarnym zanotowała w ub. roku większe przeładunki niż w 2022 r.  

Kto wyprzedził Gdańsk w 2023 r.?

Jedynie osiem portów zanotowało w 2023 roku wyższe przeładunki niż Gdańsk. 
 
Były to: 
 
  • Haropa (Francja, 81,3 mln ton)
  • Konstanca (Rumunia, 92,5 mln ton) 
  • Algeciras (Hiszpania, 92,5 mln ton)
  • Ust-Ługa (Rosja, 113,5 mln ton)
  • Noworosyjsk (Rosja, 161,4 mln ton)
  • Antwerpia-Brugia (Belgia, 269,7 mln ton)
  • Rotterdam (Holandia, 438,8 mln ton)

Od teraz Port Gdańsk monitoruje całodobowo stan zanieczyszczeń ropopochodnych w wodzie

Warto jednocześnie podkreślić, że Port Gdańsk jest po Ust-Łudze drugim największym portem na Morzu Bałtyckim.