Wspomnienie. Halina Winiarska-Kiszkis na zdjęciach ze spektakli Teatru Wybrzeże

W sobotę, 23 kwietnia, odbędą się msza św. i pogrzeb Haliny Winiarskiej-Kiszkis, wybitnej aktorki, działaczki społecznej, Honorowej Obywatelki Miasta Gdańska, od połowy lat 60-tych związanej z naszym miastem. Zobaczmy artystkę na kilkunastu zdjęciach ze spektakli Teatru Wybrzeże.
22.04.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Dwór Artusa, 17 sierpnia 2012 roku. Uroczystość wręczenia nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Neptuny 2012  przyznawanej twórcom pozostawiającym trwały ślad w historii Gdańska i promującym wartości szczególne dla miasta. Jedną z laureatek była Halina Winiarska (na zdjęciu)
Dwór Artusa, 17 sierpnia 2012 roku. Uroczystość wręczenia nagrody Prezydenta Miasta Gdańska "Neptuny 2012" przyznawanej twórcom pozostawiającym trwały ślad w historii Gdańska i promującym wartości szczególne dla miasta. Jedną z laureatek była Halina Winiarska (na zdjęciu)
fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl

W sobotę, 23 kwietnia, o godz. 10.00 odbędzie się msza św. w intencji Haliny Winiarskiej-Kiszkis w Kościele św. Jana. Pogrzeb o godz. 11.30 na Cmentarzu Srebrzysko (kondukt rusza od bramy głównej - bez kaplicy). Obu uroczystościom przewodniczyć będzie ksiądz Krzysztof Niedałtowski.


Transmisja z mszy św. na YouTube Duszpasterstwo Środowisk Twórczych Archidiecezji Gdańskiej oraz na www.gdansk.pl. Początek o godz. 10.00.

Halina Winiarska-Kiszkis zmarła 16 kwietnia 2022 roku. W 1966 roku związała się z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Zasłynęła jako mistrzyni repertuaru klasycznego grając m.in. tytułową ELEKTRĘ w tragedii Sofoklesa (reż. Jerzy Zegalski), Królową w KRÓLU RYSZARDZIE II Shakespeare’a, Ifigenię w IFIGENII W TAURYDZE Goethego, Gertrudę w HAMLECIE Shakespeare’a (reż. Marek Okopiński), tytułowe role w MARII STUART Schillera (reż. Jerzy Hoffmann) i w HELENIE Eurypidesa (reż. Stanisław Hebanowski). Do jej najwybitniejszych kreacji w repertuarze współczesnym należały: Molly Bloom w ULISSESIE Joyce’a (reż. Zygmunt Hübner), tytułowa rola w MATCE Witkacego (reż. Tadeusz Minc), role w sztukach Albee'go w reżyserii Stanisława Hebanowskiego: Marta w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? i Alicja w MALEŃKIEJ ALICJI. 

Wystąpiła także w kilkudziesięciu przedstawieniach Teatru TV m.in. jako Pani Alving w UPIORACH Ibsena i Hrabina w WALLENSTEINIE Schillera. 

Wykładała w Studium Aktorskim przy Teatrze Wybrzeże, w gdańskim Biskupim Seminarium Duchownym i Liceum Jezuitów w Gdyni.

Występami w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w Sierpniu ’80 wspierała strajkujących robotników. Trzy miesiące później uczestniczyła w strajku okupacyjnym pracowników służby zdrowia, oświaty i kultury w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku. Od września 1980 roku pełniła funkcję przewodniczącej Komisji Zakładowej Solidarności w Teatrze Wybrzeże. Po wprowadzeniu stanu wojennego została internowana. Artystycznie angażowała się podczas mszy za Ojczyznę w gdańskich kościołach i w sierpniu 1988 roku w trakcie strajków w Stoczni i w Porcie Gdańskim. W 1989 roku weszła w skład Komitetu Obywatelskiego Solidarność w Gdańsku.

Laureatka wielu prestiżowych nagród i odznaczeń m.in. Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Pomorskiej Nagrody Artystycznej, Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Neptun. Została wyróżniona tytułem Honorowego Obywatela Miasta Gdańska.

Halina Winiarska-Kiszkis, aktorka i działaczka społeczna, Honorowa Obywatelka Miasta

 

Poniżej - dzięki uprzejmości Teatru Wybrzeże w Gdańsku - przedstawiamy kilkanaście zdjęć ze spektakli gdańskiej sceny, w których występowała Halina Winiarska-Kiszkis. 

Czarno-białe zdjęcie: mężczyzna obejmuje kobietę, całuje w szyje, jedną dłoń trzyma na brzuchu, drugą na piersi
OSTATNIE DOBRANOC ARMSTRONGA, prem. 8 lutego 1969, reż. Tadeusz Minc, od lewej: Andrzej Szalawski (John Armstrong), Halina Winiarska (Dama)
fot. Tadeusz Link
ULISSES, prem. 14 lutego 1970, reż. Zygmunt Hübner, od lewej: Stanisław Igar (Leopold Bloom), Halina Winiarska (Molly Bloom)
ULISSES, prem. 14 lutego 1970, reż. Zygmunt Hübner, od lewej: Stanisław Igar (Leopold Bloom), Halina Winiarska (Molly Bloom)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: twarze mężczyzny i kobiety blisko siebie. Ona trzyma jego głowę w dłoniach, ma lekko rozchylone usta
MALEŃKA ALICJA, prem. 17 kwietnia 1971, reż. Stanisław Hebanowski, od lewej: Krzysztof Gordon (Julian), Halina Winiarska (Alicja)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: Kobieta w posagowej pozie, mężczyzna poniżej niej, trzyma ją za ramiona
DOSKONALI, prem. 24 czerwca 1972, reż. Marek Okopiński, od lewej: Halina Winiarska (Corba), Stanisław Michalski (Rajmund Perella)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: mężczyzna i kobieta stoją blisko siebie, on wyższy patrzy na nią z góry
HELENA, prem. 3 marca 1973, reż. Stanisław Hebanowski, od lewej: Jerzy Kiszkis (Menelaos), Halina Winiarska (Helena)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: kobieta i mężczyzna, ona poniżej niego, trzyma jego dłoń w miłosnym uścisku przyciągniętą do swojej twarzy
HAMLET, prem. 23 listopada 1974, reż. Marek Okopiński, od lewej: Halina Winiarska (Gertruda), Stanisław Michalski (Klaudiusz)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: mężczyzna i kobieta, on trzyma ręce na jej biodrach. Za nimi krzesło
ANIOŁ I CZART, prem. 6 kwietnia 1974, reż. Stanisław Hebanowski, od lewej: Andrzej Szaciłło (Dezydery), Halina Winiarska (Leona)
fot. Jerzy Hajdul
TEATR ODWIECZNEJ WOJNY, prem. 26 czerwca 1976, reż. Stanisław Hebanowski, od lewej: Florian Staniewski (Książę Maszukow), Halina Winiarska (Ju-Dżen-Li)
TEATR ODWIECZNEJ WOJNY, prem. 26 czerwca 1976, reż. Stanisław Hebanowski, od lewej: Florian Staniewski (Książę Maszukow), Halina Winiarska (Ju-Dżen-Li)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: Kobieta i mężczyzna stoją obok siebie, patrzą na siebie, on trzyma jej dłoń na wysokści głowy
WESELE, prem. 20 listopada 1976, reż. Stanisław Hebanowski, od lewej: Halina Winiarska (Rachela), Jan Twardowski (Poeta)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: dwie kobiety w długich sukniach, po lewej starsza, dłoń na prawym biodrze
ZAMIANA, prem. 8 grudnia 1977, reż. Jerzy Kreczmar, od lewej: Halina Winiarska (Lechy), Wanda Neumann (Marta)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: mężczyzna i kobieta siedzą obiok siebie. On ma głowę pochyloną, ona patrzy przed siebie
UPIORY, prem. 4 kwietnia 1981 reż. Paweł Dangel, od lewej: Jan Twardowski (Oswald Alwing), Halina Winiarska (Helena Alving)
fot. Jan Ledóchowski
Czarno-białe zdjęcie: Dwie kobiety, starsza po lewej stoi, młodsza po prawej klęczy. Obie w długich jasnych szatach
ANTYGONA, prem. 23 października 1983, reż. Marek Okopiński, od lewej: Halina Winiarska (Chór), Dorota Kolak (Antygona)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: dwie kobiety w czarnych szatach, po lewej siedzi i patrzy spod "byka", druga stoi za stołem i patrzy na tę obok
DOM BERNARDY ALBA, prem. 17 grudnia 1983, reż. Stanisław Różewicz, od lewej: Halina Winiarska (Bernarda Alba), Halina Słojewska (Poncja)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: młody mężczyzna patrzy na stojącą przed nim kobietę, która patrzy przed siebie zatroskanym wzrokiem
WOLNOŚĆ DLA BARABASZA, prem. 30 października 1988 reż. Andrzej Markowicz, od lewej: Mirosław Baka (Barabasz), Halina Winiarska (Claudia Procula)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: dwie kobiety siedzą obok siebie. Po lewej młodsza, dłoń ma opartą i ramię starszej. Starsza w okularach patrzy przed siebie
ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA, prem. 9 grudnia 1989 reż. Irena Byrska, Sławomira Kozieniec (Ania Shirley), Halina Winiarska (Maryla Cuthbert)
fot. Tadeusz Link
Czarno-białe zdjęcie: kobieta i mężczyzna obok siebie. Ona patrzy na niego, on ściska w rękach na piersiach książkę
BIESY 1992, reż. Krzysztof Babicki, od lewej: Halina Winiarska (Barbara Pietrowna Stawrogin), Stanisław Michalski (Stiepan Trofimowicz Wierchowieński),
fot. Małgorzata Bramorska-Fogiel
Czarno-białe zdjęcie: młodszy mężczyzna i starsza od niego kobieta w okularach
GODZINA KOTA, prem. 2 kwietnia 1993, reż. Krzysztof Babicki, od lewej: Halina Winiarska (Pastor), Mirosław Baka (Chłopiec)
fot. Małgorzata Bramorska-Fogiel
Zdjęcie w sepii: starsza i młodsza kobieta w sukniach z epoki, starsza patrzy na młodszą
DAMY I HUZARY, 26 lutego 1994, reż. Mirosław Bork, od lewej: Halina Winiarska (Pani Orgonowa), Joanna Kreft-Baka (Zofia)
fot. Małgorzata Bramorska-Fogiel
Zdjęcie w sepii: kobieta w chuście i mężczyzna w ciemnym golfie
DROGA DO MEKKI, prem. 3 grudnia 1994, reż. Adam Orzechowski, od lewej: Halina Winiarska (Helen), Andrzej Nowiński (Marius)
fot. Małgorzata Bramorska-Fogiel
Starsza kobieta w ciemnej sukni siedzi w pozycji półleżącej na podłodze. Za nią ściana i krzesło
RYSZARD III, prem. 10 marca 2000, reż. Krzysztof Nazar, na zdjęciu: Halina Winiarska (Królowa Małgorzata)
fot. Archiwum teatru

 

TV

Kamienica przy Toruńskiej 27 odzyskała blask