
Już w przyszłym roku
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) w najbliższych dniach ogłosi przetarg na budowę PSZOK Osowa przy ul. Meteorytowej. Projekt ma zagwarantowaną dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Reszta kosztów będzie pokryta ze środków Miasta. DRMG zakłada, że inwestycję uda się zrealizować w niespełna rok od podpisania umowy ze zwycięzcą przetargu - oznacza to, że PSZOK Osowa powinien rozpocząć działalność w pierwszej połowie 2026 roku.
Teren przy ul. Meteorytowej będzie ogrodzony i zyska wszelkie niezbędne instalacje. Przewiduje się, że rocznie będzie tam trafiać ponad 3 tysięcy ton odpadów, które następnie będą utylizowane.
Aplikacja Czyste Miasto Gdańsk. Nowa, prostsza, bardziej funkcjonalna
Odpady - szybko i sprawnie
Nowy PSZOK dołączy do dwóch już istniejących:
- na Rudnikach (przy ulicy Elbląskiej 66)
- na Szadółkach (przy Jabłoniowej 55)
Kolejne dwa planowane są przy ulicach Hynka i Uczniowskiej.
Gminy w Polsce mają ustawowy obowiązek, zgodnie z którym muszą stworzyć przyjazne dla mieszkańców punkty odbioru kłopotliwych odpadów, które pod żadnym pozorem nie mogą znaleźć się w zwykłych wiatach śmietnikowych. Obowiązek tworzenia przez gminę PSZOK-ów wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gdańsk postawił na tworzenie w tym celu miejsc kameralnych, przystępnych, czystych, schludnych, z dobrą obsługą i organizacją.
- Można tam szybko i sprawnie oddać różne odpady z gwarancją, że zostaną one gromadzone i przekazane do utylizacji w sposób bezpieczny dla ludzi i środowiska - mówi Olga Goitowska, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej.
Port Czystej Energii bliski uruchomienia

Dla mieszkańców, nie dla firm
Punkty PSZOK w Gdańsku służą wyłącznie indywidualnym mieszkańcom. To nie są miejsca, z których mogą korzystać prywatne firmy.
Mieszkańcy, którzy przywożą odpady do Sorterowni, zobowiązani są do potwierdzenia swojej tożsamości dokumentem ze zdjęciem. Muszą też udokumentować posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości położonej na terenie Gminy Miasta Gdańska. Mogą to zrobić poprzez okazanie pracownikowi Sorterowni jakiegokolwiek dokumentu, który to potwierdzi, np. odpis księgi wieczystej, umowę najmu, czy kopię dowodu zapłaty za gospodarowanie odpadami.
ZOBACZ FILMIK O SORTEROWNI NA RUDNIKACH:
Jak to działa na Rudnikach
Przywożone do Sorterowni odpady przede wszystkim nie powinny być zmieszane. Mieszkańcy, którzy chcą skorzystać z usługi powinni wstępnie posortować odpady na poszczególne kategorie.
Co można zostawić w Sorterowni na Rudnikach (ul. Elbląska 66)?
- meble,
- przeterminowane lekarstwa,
- wszelkie chemikalia,
- farby i lakiery,
- żarówki,
- baterie,
- akumulatory,
- zużyte opony,
- sprzęt RTV i AGD,
- odzież i obuwie,
- makulaturę,
- szklane opakowania,
- tworzywa sztuczne,
- odpady zielone (trawa, liście, gałęzie)
Czego nie można zostawić w Sorterowni na Rudnikach?
- żywności (tę należy wyrzucić do domowego kubła na odpady),
- gruzu i innych materiałów po robotach budowlanych i remontowych,
- glazury i terakoty,
- sanitariatów
UWAGA! Odpady budowlane i poremontowe przyjmuje wyłącznie PSZOK w Szadółkach.
Na terenie Sorterowni Rudniki działa także “Książkownia”. To usługa, dzięki której mieszkańcy mogą zostawić książki w dobrym stanie, by ktoś inny mógł z nich później skorzystać.
Punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Miasta Gdańska