Gdańska młodzież lubi tworzyć teatr

Co porusza gdańską młodzież i ja to pokazać za pomocą teatralnych środków – o tym mogliśmy się przekonać we wtorek, 11 marca, podczas Przeglądu Twórczości Uczniowskiej Szkolne Sceny, który odbył się w Teatrze Miniatura. Była to już trzecia edycja projektu, którego organizatorami są Miasto Gdańsk i biuro programu „Edukacja do Kultury. Gdańsk”. I cieszyła się dużym zainteresowaniem.
11.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu kobieta o ciemnych włosach i pomalowanych na czerwono paznokciach trzyma w dłoni niebieską wejściówkę na wydarzenie teatralne „Szkolne Sceny” w Gdańsku, skupiając na niej całą uwagę obiektywu. Tło jest rozmyte, ukazując wnętrze pełne ludzi
Przegląd Twórczości Uczniowskiej „Szkolne Sceny” odbył się już po raz trzeci. Jak zawsze na widzów czekały bezpłatne wejściówki do pobrania
fot. Piotr Pędziszewski / Teatr Miniatura

Nowa premiera w Miniaturze we współpracy z gdańskimi pięciolatkami i sześciolatkami

Pięć spektakli na trzech scenach Teatru Miniatura przygotowali uczniowie kół i grup teatralnych działających przy czterech gdańskich szkołach - trzech publicznych i jednej prywatnej. Zaprezentował się Teatr Collegium Gedanense z Liceum Ogólnokształcącego Collegium Gedanense, Młodzieżowa Akademia Teatralna i Teatr „Ephata” z XX LO im. Zbigniewa Herberta w Gdańsku, Grupa art.ywiści z I Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, oraz KSIKSLO z XIX Liceum Ogólnokształcącego im. Mariana Mokwy w Gdańsku.

- Bardzo nas cieszą liczby: udział w 3. Przeglądzie Twórczości Uczniowskiej „Szkolne Sceny” wzięło prawie stu uczniów, a występy oglądało prawie 600 widzów - podsumowuje Celina Zboromirska-Bieńczak, koordynatorka programu „Edukacja do Kultury. Gdańsk”.

Na zdjęciu widać grupę ludzi w przestrzeni udekorowanej czarnymi balonami i złotymi literami układającymi się w napis „TEATR”. Uczestnicy, głównie młode osoby, rozmawiają i angażują się w różne aktywności, a na tablicach w tle widnieją napisy zachęcające do refleksji i interakcji, takie jak „Daj słowo!” i „Strefa refleksji”.
Wydarzenie co roku cieszy się dużym zainteresowaniem, zarówno szkolnych grup teatralnych, jak i publiczności
fot. Piotr Pędziszewski / Teatr Miniatura

Ponad pięć godzin ze sztuką

Przegląd rozpoczął się pierwszą teatralną prezentacją o godzinie 10:00, a zakończył po godzinie 15:00 - wspólną dyskusją, podczas której wymieniano się wrażeniami ze spektakli. Jak zauważa koordynatorka programu, właśnie to spotkanie młodych ludzi i okazja do dialogu, pełni ogromnie ważną rolę. 

- Myślę, że zarówno dla uczniów, jak i dla nas, najcenniejsze było to, że oprócz tego, że grupy prezentowały swoje spektakle, to też oglądały siebie nawzajem – po zagranym przedstawieniu dany zespół zasiadał na widowni razem z publicznością. Dzięki temu młodzi ludzie mogli wymieniać się i dzielić się swoimi doświadczeniami. A celem tego projektu jest to, by dawać zarówno przestrzeń do twórczej prezentacji, jak i do swobodnej wypowiedzi - podkreśliła koordynatorka.

Na zdjęciu troje ludzi stoi na scenie na tle czerwonej teatralnej kurtyny – kobieta w jasnej marynarce trzyma mikrofon i uśmiecha się, najwyraźniej przemawiając do publiczności. Obok niej stoi kobieta w białej bluzce z dyskretnym uśmiechem oraz mężczyzna w czarnym stroju, żółtej czapce i okularach przeciwsłonecznych, trzymający notes za plecami i spoglądający na nią z boku
Uczniów powitała zastępczyni prezydent Gdańska Monika Chabior (w środku). Obok niej koordynatorka programu Celina Zboromirska-Bieńczak i dyrektor Teatru Miniatura Michał Derlatka
fot. Piotr Pędziszewski / Teatr Miniatura

Od miłości, przez literaturę... do przemocy

 

Tematy prezentowanych spektakli nie były narzucone, co zaowocowało ogromną różnorodnością. 

Młodzieżowa Akademia Teatralna (XX LO) w spektaklu „Romeo i Julia w czterech odsłonach” spróbowali zmierzyć się z odwiecznym, powracającym w literaturze, utopijnie silnym uczuciem, jakim jest miłość między kobietą i mężczyzną - ale opowiedzieć historię miłości kochanków z Werony postanowili humorystycznie, tworząc alternatywne, groteskowe rozwiązania dramatu Wiliama Szekspira. 

Na zdjęciu przedstawiona jest dramatyczna scena teatralna, w której trzy postacie biorą udział w konfrontacji – kobieta w białej koszuli grozi mężczyźnie przedmiotem przypominającym różdżkę lub nóż, podczas gdy trzecia postać w szarej sukience stoi w tle, wyraźnie zaniepokojona. Ciepłe czerwone światło podkreśla napięcie i emocje między postaciami
Młodzi sięgali zarówno po bardziej tradycyjne formy teatralne...
fot. Piotr Pędziszewski / Teatr Miniatura

Grupa art.ywiści (I LO) w autorskiej interpretacji losów i twórczości Marka Hłaski, zatytułowanej „Twoje niebo (i tak) wciąż nad nami” pochyliła się nad skomplikowanym życiem wewnętrznym pisarza i niełatwymi okolicznościami społecznymi tamtych czasów, zastanawiając się, czy w powojniu było miejsce na miłość oraz, czy istnieją granice wolności i kto je wyznacza.

„O chłopcu, który nie chciał się bać” Teatru Collegium Gedanense (Collegium Gedanense. Liceum Ogólnokształcące) to z kolei spektakl na podstawie „Książki wszystkich rzeczy” Guusa Kuijera, opowiadający historię o rodzinnej przemocy... Narratorem i przewodnikiem po trudnej rodzinnej sytuacji i napiętych relacjach między rodzicami, był tu wrażliwy, inteligentny chłopiec o niebagatelnym życiu wewnętrznym.

Na zdjęciu znajduje się scena teatralna z trójką aktorów w dynamicznych pozach, leżących na drewnianej podłodze, w wyrazistym świetle, podczas gdy publiczność siedzi w półmroku w tle. Jeden z aktorów, ubrany w czarną skórzaną kurtkę, ma teatralny makijaż i dramatycznie unosi ręce, podczas gdy pozostali leżą obok niego, również gestykulując w ekspresyjny sposób
...jak i te bardziej performatywne i eksperymentalne
fot. Piotr Pędziszewski / Teatr Miniatura

W „Ale antyku…” Teatru „Ephata” (XX LO) uczniowie zmierzyli się natomiast z antycznymi bohaterami i ich perypetiami z „Antygony”, „Iliady”, czy „Odysei”, przygotowując komiczną historię omyłek, w której dawni bohaterowie mierzą się z problemami współczesności.

Na zakończenie mogliśmy zobaczyć „Welcome to the Jungle” grupy KSIKSLO (XIX LO), swojego rodzaju sceniczny eksperyment czerpiący z różnych technik teatralnych, poświęcony poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, co by było gdybyśmy zaczęli się uczyć na marzeniach, a nie, jak zawsze - na błędach oraz... jak pod panowaniem zwierząt wyglądałaby szkoła.

Te spektakle zobaczymy na SzekspirOFF 2025

TV

Lekcja obywatelska w Ósemce