Te spektakle zobaczymy na SzekspirOFF 2025

Polsko-ukraiński duet, mistrz teatru formy, i... reżyser operowy – to m.in. twórcy, którzy zwyciężyli w naborze konkursu SzekspirOFF 2025. Ich produkcje zobaczymy podczas tegorocznego Festiwalu Szekspirowskiego, który odbędzie się w Gdańsku w dniach 24 lipca - 3 sierpnia.
17.02.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy artystę ubranego w bogato zdobiony, renesansowy kostium z szerokim kołnierzem, który manipuluje marionetkami w akwarium, nadając scenie surrealistyczny i nieco mroczny charakter
Adam Walny to aktor, lalkarz i reżyser teatru lalek. Nz. w spektaklu „Król i Błazen” w Teatrze w Oknie
mat. Miejskiego Domu Kultury - Domu Środowisk Twórczych w Łomży

Festiwale 2025 nadchodzą. Zaplanuj swój kalendarz

29. edycja międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, którego organizatorami są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense, odbędzie się od 24 lipca do 3 sierpnia, jak zawsze w kilku lokalizacjach Gdańska. W programie nie zabraknie produkcji polskich i zagranicznych, oraz konkursowych, które powalczą o nagrodę Złotego Yoricka, Nowego Yoricka oraz nagrodę SzekspirOFF.

Rekordowa ilość zgłoszeń

Konkurs SzekspirOFF, skupiony wokół najciekawszych projektów niezależnych z całej Polski, odbywa się już od ponad 10. lat. Kilka lat temu został rozwinięty, by oferować finansowe wsparcie dla specjalnie tworzonych na festiwal produkcji, opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych. 

W tegorocznym naborze do konkursu SzekspirOFF Produkcje 2025 wzięły udział zarówno niezależne zespoły teatralne, jak i twórcy indywidualni. Łącznie wpłynęły aż 54 zgłoszenia, co oznacza rekord w historii tego konkursu. Finaliści zostali wyłonieni przez Katarzynę Knychalską, kuratorkę nurtu SzekspirOFF 2025, oraz organizatorów Festiwalu Szekspirowskiego.

siedząca kobieta mówi do mikrofonu trzymanego w ręce
Katarzyna Knychalska, kuratorka nurtu SzekspirOFF
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

- Nowością tej edycji jest prawdziwy wysyp propozycji teatru lalek i teatru formy. Do tej pory twórcy tego teatru nie zgłaszali się zbyt często do konkursu, a tym razem mamy aż dwie propozycje lalkarskie wśród laureatów. Pojawiła się też opera jako nowy język offu. Zapowiada się więc spora różnorodność, którą na pewno docenią nasi widzowie. Różnorodne będą również dramaty Szekspira, z jakimi postanowili się zmierzyć artyści i artystki. Wśród finałowej piątki mamy m.in. „Ryszarda III” czy „Wesołe kumoszki w Windsoru”, teksty uchodzące za te rzadziej wystawiane na scenie – wymienia Katarzyna Knychalska.

Kwota wsparcia dla każdej nagrodzonej produkcji wynosi 25 tysięcy złotych. Nagrodzone projekty zaprezentowane zostaną podczas 29. Festiwalu Szekspirowskiego, a oceni je międzynarodowe jury, które przyzna nagrody SzekspirOFF o łącznej puli 15 tysięcy złotych.

Spektakl o Gdańsku w 1945 prapremierowo na Scenie Malarnia

Te spektakle zobaczymy

Finaliści konkursu SzekspirOFF Produkcje 2025:

„Wszyscy jesteśmy Ryszardami. Ekshumacja 2000” – AZBEST (Aleksandra Bielewicz, Maria Bijak, Stanisław Bulder, Kornelia Dzikowska-Demirska, Jan Kwapisiewicz, Tomasz Nosinski). Ekipa twórcza pod reżyserskim kierunkiem Aleksandry Bielewicz zada widzom pytanie: co by było, gdybyśmy mogli poddać ekshumacji (dosłownej i symbolicznej) szekspirowskiego Ryszarda, i co się stanie, gdy do postaci z dzieł Szekspira przyłożymy kryterium prawdy historycznej.

„Pieśni Mirandy” – Krzysztof Cicheński. Ten twórca interdyscyplinarny, niezależny producent, reżyser operowy, dramaturg i librecista, w operowej opowieści przedstawi nam historię Mirandy, jako postaci osamotnionej i nieprzygotowania do konfrontacji ze „światem dorosłych”, odwołując się do starych polskich i angielskich wersji szekspirowskiej „Burzy”.

„Wesołe Kumoszki” – Kalina Jagoda Dębska / Maja Michnacka / Agnieszka Kijewska. Kobiece trio weźmie na warsztat komedię „Wesołe kumoszki z Windsoru” i w lekkim, humorystycznym przedstawieniu zastanowi się nad figurą „kumoszkowania” czyli współczesną kobiecą przyjaźnią, z całą jej wieloaspektowością.

„Ryszardzie!” – Daria Holovchanska & Marcin Tomkiel. Polsko-ukraiński duet, który bazując na szekspirowskim „Ryszardzie III”, za pomocą teatru formy opowie nam o wojnie, jako zjawisku uniwersalnym - używając autorskich lalek w postapokaliptycznej przestrzeni.

„Macbeth – studium snu” – Walny-Teatr. Adam Walny to dobrze znany trójmiejskim widzom, wieloletni specjalista od teatru formy. Tym razem tworzywem będzie dla niego glina oraz teatr cieni.

Ruszył nabór do Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska za 2024 rok

TV

Gdańsk pamięta o żołnierzach AK