Actus Humanus 2022. Raphael Höhn i muzyka J.S. Bacha w św. Janie na początek
Ostatni akt w roku Actus Humanus
To był magiczny wieczór i ostatni koncert w ramach tegorocznej edycji Actus Humanus Nativitas, który już od lat wprowadza gdańszczan w atmosferę Świąt Bożego Narodzenia.
Na finał organizatorzy w niedzielę, 11 grudnia, zaproponowali muzykę, która z łatwością rozgrzała serca publiczności. Pełne emocji utwory koncertu Carmina Latina połączyły ze sobą brzmienia starego kontynentu - hiszpańskich i portugalskich konkwistadorów i misjonarzy z lokalną tradycją muzyczną Indian Ameryki Środkowej i Południowej.
W chłodnych murach Centrum św. Jana, słuchaliśmy więc w jak radosny sposób chwalą narodziny Pana, XVI i XVII-wieczni kompozytorzy, których również uwiódł Nowy Świat: Juan de Araujo, Gaspar Fernandes, Tomás de Torrejón y Velasco, Francesc Valls, Francisco Correa de Arauxo, Mateo Romero, Matheo Flecha, Tomás Luis de Victoria i Diego José de Salazar.
Przed rozpoczęciem koncertu, przybyłych powitała Aleksandra Dulkiewicz. Dziękowała za wyjątkowo liczną obecność na wszystkich wydarzeniach tegorocznego festiwalu i życzyła mieszkańcom oraz gościom, którzy - jak dawniej - przybywają do Gdańska z różnych stron świata, by (jak w tym wypadku) posłuchać mistrzów muzyki dawnej - spokojnych i radosnych Świąt.
Po chwili do uszu siedzących zaczęły dochodzić dźwięki i artyści śpiewając, wyłonili się z bocznej nawy pogrążonego w półmroku Centrum św. Jana. W ich dłoniach widniały nuty i niewielkie światełka. Tworząc szpaler przeszli pomiędzy publicznością, aby zająć miejsca na scenie.
Zobacz galerię zdjęć z koncertu
Zespół Cappella Mediterranea założył w 2005 roku, mający szwajcarsko-argentyńskiego korzenie Leonardo García Alarcón, jeden z najbardziej cenionych wykonawców muzyki dawnej. Artyści początkowo skupiali się na muzyce basenu Morza Śródziemnego oraz barokowej twórczości pochodzącej z krajów Ameryki Łacińskiej, obecnie wykonują też m.in. madrygały, motety polifoniczne i opery. Ich dyskografia obejmuje ponad 35 docenionych przez krytykę płyt. Koncertują na całym świecie, odwiedzają najbardziej prestiżowe festiwale.
Leonardo García Alarcón wkrótce później założył też Millenium Orchestra, która współpracuje z Chœur de Chambre de Namur, której od 2010 roku jest dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem, dzieląc czas pomiędzy kontynentami - Europą - Belgią i Francją a Południową Ameryką i Argentyną.
Chór wykonuje utwory muzyki średniowiecznej po dzieła współczesne i również zyskał miano jednego z najlepszych barokowych formacji chóralnych.
Cappella Mediterranea koncertuje na całym świecie, a ich niezaprzeczalną gwiazdą, która zachwyciła tembrem czystego sopranu i argentyńskim temperamentem również gdańską publiczność - jest Mariana Flores. Wspaniale prezentowali się też na koncrcie Actus Humanus inni jej soliści: Leandro Marziotte (kontratenor), Pierre-Antoine Chaumien (tenor) i Matteo Bellotto (bas).
Nic dziwnego, że publiczność nagrodziła artystów aż dwiema owacjami na stojąco, zaś artyści zrewanżowali się jej podwójnym bisem. Po takiej dawce wzruszeń trudno było opuszczać mury św. Jana. Słuchacze z ociąganiem więc kierowali się do wrót kościoła, wypatrując gwiazd, które nie dały na siebie długo czekać. Mariana Flores jeszcze długo tego wieczora podpisywała płyty i z szerokim uśmiechem pozowała do zdjęć z festiwalowymi gośćmi.