• Start
  • Wiadomości
  • Actus Humanus 2022. Raphael Höhn i muzyka J.S. Bacha. Koncerty potrwają do niedzieli

Actus Humanus 2022. Raphael Höhn i muzyka J.S. Bacha w św. Janie na początek

W środę, 7 grudnia 2022 roku, o godz. 20, w Centrum św. Jana, rozpoczął się koncert inauguracyjny zimowej odsłony Actus Humanus, największego w Polsce wydarzenia prezentującego muzykę dawną w wirtuozowskich wykonaniach. Przed gdańską publicznością wystąpił Raphael Höhn, szwajcarski tenor specjalizujący się w twórczości barokowej. 
( 08.12.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
r00035006
Actus Humanus 2022. Gwiazdą wieczoru 7 grudnia był szwajcarski tenor, laureat m.in. International Johann Sebastian Bach Competition w Lipsku, Raphael Höhn. Tenor wystąpił z zespołem Café Zimmermann i Pablo Valettim w Centrum św. Jana
fot. Anna Rezulak / KFP

Ten wieczór miał należeć do tenora Ruperta Charlesworth’a, lecz tuż przed rozpoczęciem festiwalu, artysta rozchorował się. W jego imieniu przeprosiny przysłała Ashley Thouret, wiceprezes i kierownik artystyczny IMG Artists Europe, infomując o złym stanie zdrowia śpiewaka. 

“Dear all,

I am so terribly sorry to report that I have just heard from Rupert who is worse not better and completely bed ridden. He is so sorry to not be able to join you - but simply cannot sing and has to pull out of the concerts.

My deepest most sincere apologies,

Ashley Thouret, Vice President & Artists Manager IMG Artists Europe”

W tak dramatycznych okolicznościach niedysponowanego śpiewaka zgodził się zastąpić szwajcarski tenor Raphael Höhn. 

“Artysta jest już w drodze do Gdańska i wystąpi wraz z Café Zimmermann 7 grudnia br. w Centrum św. Jana. Program koncertu nie ulega zmianie. Raphaelowi bardzo dziękujemy za przyjęcie naszego zaproszenia, a Rupertowi życzymy zdrowia.”

- informowali na dwa dni przed koncertem inauguracyjnym, organizatorzy festiwalu Actus Humanus. 

Raphael Höhn występuje na najważniejszych festiwalach w Europie, m.in. Lucerne Festival, Internationale Händel-Festspiele w Getyndze czy Bachfest w Lipsku. W środę w jego wykonaniu oraz zespołu Café Zimmermann, wysłuchaliśmy dwóch kantat Jana Sebastiana Bacha: „Ich armer Mensch, ich Sündenknecht” BWV 55 (na 22. niedzielę po Trójcy Świętej, datowana na 1726 rok) oraz „Ich habe genug” BWV 82 (na święto Ofiarowania Pańskiego, 1727 rok)
Raphael Höhn występuje na najważniejszych festiwalach w Europie, m.in. Lucerne Festival, Internationale Händel-Festspiele w Getyndze czy Bachfest w Lipsku. W środę w jego wykonaniu oraz zespołu Café Zimmermann, wysłuchaliśmy dwóch kantat Jana Sebastiana Bacha: „Ich armer Mensch, ich Sündenknecht” BWV 55 (na 22. niedzielę po Trójcy Świętej, datowana na 1726 rok) oraz „Ich habe genug” BWV 82 (na święto Ofiarowania Pańskiego, 1727 rok)
fot. Anna Rezulak / KFP

W środę więc, 7 grudnia 2022 roku, gdy w Centrum św. Jana, wraz z zespołem Café Zimmermann i skrzypkiem Pablo Valettim stanął na scenie Raphael Höhn - wielu melomanów odetchnęło z ulgą. I z wdzięcznością, bo stało się już gdańską tradycją, że okresu wyciszenia przed świętami Bożego Narodzenia, gdańszczanie nie wyobrażają sobie bez koncertów muzyki dawnej w ramach Actus Humanus.

Raphael Höhn to laureat m.in. International Johann Sebastian Bach Competition w Lipsku i absolwent Zürcher Hochschule der Künste oraz Koninklijk Conservatorium Den Haag w dziedzinie wykonawstwa muzyki dawnej. Uczestniczył w kursach mistrzowskich po kierunkiem m.in. Andreasa Scholla i Gerda Türka. Śpiewał pod batutą m.in. Tona Koopmana, Fransa Brüggena czy Václava Luksa. Specjalizujący się w twórczości barokowej śpiewak, który szczególny nacisk kładzie na retoryczną interpretację tekstu, w Gdańsku wykonał perfekcyjnie utwory Johanna Sebastiana Bacha oraz Johanna Friedricha Fascha.

kobieta i mężczyzna stoją przy mikrofonach na scenie pogrążonej w ciemności
W Centrum św. Jana, publiczność tegorocznej edycji Actus Humanus Nativitas, wraz z dyrektorem festiwalu Filipem Berkowiczem, powitała Monika Chabior, zastępczyni Prezydenta Gdańska
fot. Anna Rezulak / KFP

Warto zaznaczyć, że publiczność zebraną w Centrum św. Jana, wraz z dyrektorem festiwalu Filipem Berkowiczem, powitała Monika Chabior, zastępczyni Prezydenta Gdańska, a nieco wcześniej tego dnia, w Ratuszu Staromiejskim wystąpiły: Marta Korbel (skrzypce), Marta Gawlas (flet), Monika Hartmann (wiolonczela) i Natalia Olczak (klawesyn), czyli Cohaere Ensemble - żeński zespół wykonawstwa historycznego. Był to pierwszy, wprowadzający koncert tej edycji festiwalu, podczas którego artystki, które współpracują ze sobą od 2019 roku, wykonały utwory Heinricha Ignaza Franza von Bibera.

Część koncertów odbywa się w Centrum św. Jana. Pozostałe, w zabytkowych wnętrzach Ratusza Głównego Miasta, Dworu Artusa, Ratusza Staromiejskiego i kościoła św. Katarzyny
Część koncertów odbywa się w Centrum św. Jana. Pozostałe, w zabytkowych wnętrzach Ratusza Głównego Miasta, Dworu Artusa, Ratusza Staromiejskiego i kościoła św. Katarzyny
fot. Anna Rezulak / KFP

Koncerty w ramach Actus Humanus odbywają się do niedzieli, 11 grudnia. Przed nami jeszcze osiem wydarzeń muzycznych i artyści m.in. z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii oraz Polski. 

Poznaj program wydarzenia:

Czwartek, 8 grudnia

  • godz. 17:30, Ratusz Głównego Miasta (ul. Długa 46) - występuje Christophe Rousset (klawesyn).

Program: Jean-Philippe Rameau: Premier livre de pièces de clavecin (1706), Pièces de clavessin (1724).

Bilety w przedsprzedaży od 5 października: 50 zł zwykły / 70 zł premium, karnety na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły / 610 zł premium, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl. Ceny biletów w dniu koncertu: 70 zł zwykły / 90 zł premium.

  • godz. 20:00, Dwór Artusa (ul. Długi Targ 43-44) - występują: Arte dei Suonatori i Marcin Świątkiewicz (kierownictwo artystyczne, klawesyn).

Program: Carl Philipp Emanuel Bach: Berliner Sinfonien: Sinfonie G-dur Wq 173, Sinfonie F-dur Wq 175, Sinfonie D-dur Wq 176, Sinfonie e-moll Wq 177, Sinfonie Es-dur Wq 179, Sinfonie G-dur Wq 180.

Bilety w przedsprzedaży od 5 października: 70 zł zwykły / 100 zł premium, karnety na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły / 610 zł premium, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl. Ceny biletów w dniu koncertu: 90 zł zwykły / 120 zł premium.

Piątek, 9 grudnia

  • godz. 17:30, Ratusz Głównego Miasta (ul. Długa 46) - występuje: Marco Beasley - „Il Racconto di Mezzanotte”.

Program: Anonim: Le sette galere (muzyka tradycyjna, Korsyka), Nycholay sollempnia (XIV w.), Kyrie cunctipotens, Eufrosina (Filius Getronis), Magnificat, Deus te salvet Maria (muzyka tradycyjna, Sardynia), Jesce Sole!; Séverin Cornet: Signora mia (Canzonette alla napolitana, Antwerpia, 1563); Guillaume Dufay: Vergine bella; Marco Beasley: Il Centurione forse; Nando Acquaviva / Toni Casalonga: Lamentu di Ghjesù (Roccu Mambrini).

Bilety w przedsprzedaży od 5 października: 50 zł zwykły / 70 zł premium, karnety na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły / 610 zł premium, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl. Ceny biletów w dniu koncertu: 70 zł zwykły / 90 zł premium.

  • godz. 20:00, Dwór Artusa (ul. Długi Targ 43-44) - wystąpią: Concerto Italiano i Rinaldo Alessandrini (kierownictwo muzyczne).

Program: Claudio Monteverdi: Il secondo libro de madrigali a cinque voci: Non si levav’ancor l’alba novella SV 40, Bevea Fillide mia e nel ber dolcemente SV 41, Dolcissimi legami di parole amorose SV 42, Non giacinti o narcisi SV 43, Intorno a due vermiglie e vaghe labbra SV 44, Non sono in queste rive fiori così vermigli SV 45, Tutte le bocche belle in questo nero volto SV 46, Donna, nel mio ritorno il mio pensiero SV 47, Quell’ombra esser vorrei SV 48, S’andasse amor a caccia SV 49, Mentre io miravo fiso de la mia donna SV 50, Ecco mormorar l’onde SV 51, Dolcemente dormiva la mia Clori SV 52, Se tu mi lassi, perfida tuo donna SV 53, La bocc’onde l’asprissime parole solean uscir SV 55, Crudel perché mi fuggi SV 55, Questo specchio ti dono, Rosa tu dami SV 56, Non m’è grave’l morire SV 57, Ti spontò l’ali amor, la donna mia SV 58, Cantai un tempo, e se fu dolc’il canto SV 59.

Bilety w przedsprzedaży od 5 października: 70 zł zwykły / 100 zł premium, karnety na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły / 610 zł premium, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl. Ceny biletów w dniu koncertu: 90 zł zwykły / 120 zł premium.

Sobota, 10 grudnia

  • godz. 17:30, Kościół św. Katarzyny (ul. Profesorska 3) - wystąpią: Monika Kaźmierczak (carillon).

Program: Jan Pieterszoon Sweelinck: Praeludium in F SwWV 265 (opr. Gideon Bodden), Allein Gott in der Höh sei Ehr SwWV 299 (opr. JungEun Kim), Psalm 116 SwWV 313 (opr. Jasper Stam), Fantasia in d SwWV 261 (opr. Gideon Bodden), Fantasia in C SwWV 253 (opr. Rien Donkersloot), Engelse fortuin SwWV 320 (opr. Anne Kroeze), Pavana Philippi SwWV 329 (opr. Bernard Winsemius), De vluchtige nimph SwWV 331 (opr. Margaret Pan), Toccata Quinti Toni in C SwWV 284 (opr. Bauke Reitsma).

Bilety w przedsprzedaży od 5 października: 30 zł zwykły / 50 zł premium, karnety na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły / 610 zł premium, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl. Ceny biletów w dniu koncertu: 50 zł zwykły / 70 zł premium.

  • godz. 20:00, Dwór Artusa (ul. Długi Targ 43-44) - wystąpią: {oh!} Orkiestra Historyczna, Martyna Pastuszka (kierownictwo artystyczne, skrzypce).

Program: Francesco Geminiani: Concerti grossi op. 7: Concerto grosso I D-dur, Concerto grosso II d-moll, Concerto grosso III C-dur, Concerto grosso IV d-moll, Concerto grosso V c-moll, Concerto grosso VI B-dur.

Bilety w przedsprzedaży od 5 października: 70 zł zwykły / 100 zł premium, karnety na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły / 610 zł premium, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl. Ceny biletów w dniu koncertu: 90 zł zwykły / 120 zł premium.

Niedziela, 11 grudnia

  • godz. 17:30, Ratusz Głównego Miasta (ul. Długa 46) - występują: Fernabucco: Julia Karpeta i Krzysztof Karpeta.

Program: Jean de Sainte-Colombe: Concerts à deux violes esgales: Concert X 'Les Couplets', Concert XI 'Les bonbon', Concert XVII 'Le prompt', Concert XVIII 'Les Bateries', Concert XXX 'Le Trembleur', Concert XXXVI 'L'attentif', Concert XLI 'Le Retour', Concert XLIV 'Tombeau Les Regrets'.

Bilety w przedsprzedaży od 5 października: 30 zł zwykły / 50 zł premium, karnety na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły / 610 zł premium, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl. Ceny biletów w dniu koncertu: 50 zł zwykły / 70 zł premium.

  • godz. 20:00, Centrum św. Jana (ul. Świętojańska 50) - Chœur de Chambre de Namur - „Carmina Latina”, Cappella Mediterranea: Mariana Flores (sopran), Leandro Marziotte (kontratenor), Valerio Contaldo (tenor), Matteo Bellotto (bas), Leonardo García Alarcón (dyrygent).

Program: Anonim: Hanacpachap cussicuinin; Juan de Araujo: Salve Regina, Vaya de gira; Gaspar Fernandes: A Belén me llego, tío; Tomás de Torrejón y Velasco: Desvelado dueño mio, A este sol peregrino; Francesc Valls: Esta vez, Cupidillo; Francisco Correa de Arauxo: Canto Llano de la Inmaculada concepción, Magnificat; Mateo Romero: Romerico florido; Matheo Flecha: La Bomba; Tomás Luis de Victoria: Salve Regina; Diego José de Salazar: Salga el torillo.

Bilety w przedsprzedaży od 5 października: 90 zł zwykły / 120 zł premium, karnety na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły / 610 zł premium, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl. Ceny biletów w dniu koncertu: 120 zł zwykły / 150 zł premium.