• Start
  • Wiadomości
  • 125 mandatów dla użytkowników hulajnóg. Ponad 50 pojazdów odholowano

125 mandatów dla użytkowników hulajnóg. Ponad 50 elektrycznych pojazdów odholowano

Elektryczne hulajnogi dla jednych są świetnym środkiem transportowym, dla innych - w tym części pieszych i rowerzystów - prawdziwą zmorą. Część użytkowników hulajnóg, z niezrozumiałych powodów, pozostawia pojazdy na środku chodników czy drogach rowerowych. W ostatnich miesiącach "zajęli się" nimi strażnicy miejscy.
( 31.10.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Straż Miejska wystawiła w ciągu czterech miesięcy 125 mandatów za niewłaściwe użytkowanie bądź parkowanie hulajnóg elektrycznych
Straż Miejska wystawiła w ciągu czterech miesięcy 125 mandatów za niewłaściwe użytkowanie bądź parkowanie hulajnóg elektrycznych
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

O problemie stawianych, bądź rzucanych, gdziekolwiek e-hulajnogach na terenie naszego miasta pisaliśmy w połowie lipca br. Władze Gdańska powiedziały wówczas "dość" niesfornym użytkownikom tzw. hulajnóg współdzielonych, a Straż Miejska zaczęła usuwać te dwukołowe pojazdy z miejsc, w których utrudniały ruch bądź stwarzały niebezpieczeństwo dla pieszych, rowerzystów czy kierowców.

Zostawiłeś hulajnogę na chodniku? Licz się z mandatem

Największy problem w pasie nadmorskim i w centrum

Od początku lipca do 24 października br. strażnicy miejscy odholowali na parking administracyjny 56 hulajnóg. Funkcjonariusze usunęli je na koszt użytkownika. Do tej pory, w związku z popełnionymi wykroczeniami, wystawili oni dwa mandaty w wysokości 200 zł, a pięć osób pouczyli. Ukarani, bądź pouczani przez SM, byli mieszkańcami zarówno Gdańska, jak i sąsiednich miast i mniejszych miejscowości. Większość spraw jest nadal prowadzonych, więc liczba osób ukaranych zapewne wzrośnie.

Największy problem w czasie tegorocznych wakacji pojawił się w pasie nadmorskim, zwłaszcza w Brzeźnie. Ładna, słoneczna pogoda zachęcała użytkowników hulajnóg do przyjazdu nad morze właśnie w taki sposób. Dziesiątki pojazdów pozostawiano na promenadzie spacerowej, a także na drodze rowerowej.

Strażnicy miejscy odholowywali hulajnogi właśnie z ulicy Jantarowej - z okolic mola w Brzeźnie oraz z centrum Gdańska.

- Najczęstszym powodem usunięcia hulajnóg było pozostawienie ich na ścieżkach rowerowych - informuje Robert Kacprzak, starszy inspektor ds. komunikacji społecznej w Straży Miejskiej w Gdańsku.

Interwencje w konkretnych lokalizacjach prowadzone były zazwyczaj po sygnałach zgłaszanych przez mieszkańców.

- Kontrole prowadzone były, i są nadal, w zależności od częstotliwości zgłoszeń, które wpływają na numer 986 oraz poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu. Miejsca, w których pojawia się problem z niewłaściwie zaparkowanymi hulajnogami, są również sprawdzane przez funkcjonariuszy w trakcie codziennych patroli - zaznacza Robert Kacprzak.

Mandaty dla 125 użytkowników hulajnóg

Zaparkowane niezgodnie z przepisami hulajnogi to nie jedyny powód ukarania mandatem. Od początku lipca do 24 października br. strażnicy miejscy ukarali mandatami łącznie 125 użytkowników hulajnóg, a w dwóch przypadkach sprawa znajdzie swój finał w sądzie.

- W większości przypadków kierujący hulajnogą elektryczną zignorowali zakaz przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku - tłumaczy Robert Kacprzak.

Obecnie nad morzem problemu źle zaparkowanych hulajnóg nie ma - jesienna aura nie zachęca już do tak częstych podróży w to miejsce na takim jednośladzie. Z tego też powodu niektórzy operatorzy wycofali z gdańskich ulic część swoich pojazdów.

 

Część użytkowników hulajnóg elektrycznych wciąż pozostawia je w niewłaściwych miejscach, stwarzając zagrożenie dla pieszych, rowerzystów, a nawet kierowców
Część użytkowników hulajnóg elektrycznych wciąż pozostawia je w niewłaściwych miejscach, stwarzając zagrożenie dla pieszych, rowerzystów, a nawet kierowców
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Ponad 200 miejsc parkingowych w Gdańsku dedykowanych hulajnogom

Problem pozostawionych byle gdzie hulajnóg pojawił się przed kilku laty. Już we wrześniu 2020 r. Miasto wyznaczyło ponad 200 lokalizacji na miejsca postojowe dla tych elektrycznych pojazdów. Na chodnikach pojawiły się wówczas nowe oznaczenia - piktogramy przedstawiające hulajnogę, otoczone przerywanymi białymi liniami, które tworzą kształt prostokąta. Zgodnie z proponowanymi przez Miasto zasadami, to właśnie w takich specjalnych punktach powinny być pozostawiane przez użytkowników. Część z nich dostosowała się do zasad, część, niestety, nie. Co istotne, jeżeli nie ma takich miejsc postojowych w pobliżu, wówczas hulajnogę można zostawić na chodniku, ale pod pewnymi warunkami:

  • jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
  • równolegle do krawędzi chodnika,
  • szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych powinna być nie mniejsza niż 1,5 m.

Ile wynosi mandat za niewłaściwe zaparkowanie hulajnogą?

Mandat dla użytkownika, za pozostawienie hulajnogi w miejscu niezgodnym z przepisami, wynosi 100 złotych. Dodatkowo, niewłaściwie zaparkowaną hulajnogę elektryczną można usunąć z drogi na koszt właściciela, m.in. w przypadku pozostawienia jej w miejscu, gdzie jest to zakazane i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Jest to dodatkowy koszt w wysokości 125 zł, a także 20 złotych za każdy dzień przechowywania hulajnogi.

Nie zostawiaj hulajnogi na chodniku! Miejsca postojowe już wymalowane

Nowelizacja ustawy objęła hulajnogi

W maju 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawa o ruchu drogowym, która uregulowała status prawny hulajnóg elektrycznych. Ich użytkownicy stali się "kierującymi", w związku z czym muszą stosować się do przepisów PRD. Nowelizacja dała m.in. możliwość karania kierujących e-hulajnogami w przypadku, gdy popełnią wykroczenie.

Sytuacje stanowiące zagrożenie mogą być każdorazowo zgłaszane przez mieszkańców za pośrednictwem Gdańskiego Centrum Kontaktu (np. telefonicznie pod nr 58 52 44 500) oraz dedykowanej aplikacji mobilnej.

 

Na ulicach Gdańska widać ostatnio mniej hulajnóg, co związane jest głównie z jesienną aurą i mniejszym w związku z tym zainteresowaniem ich użytkowania
Na ulicach Gdańska widać ostatnio mniej hulajnóg, co związane jest głównie z jesienną aurą i mniejszym w związku z tym zainteresowaniem ich użytkowania
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Miasto w kontakcie z operatorami hulajnóg

Od 2019 roku Urząd Miejski w Gdańsku jest w kontakcie z przedstawicielami firm działających na terenie naszego miasta. Zanim znowelizowano wspomniane już Prawo o ruchu drogowym, Miasto podpisywało z operatorami porozumienia o współpracy, których treść była wspólnie wypracowana.

Operatorzy umożliwiają wypożyczanie swoich urządzeń poprzez dedykowane aplikacje mobilne. Dysponują oni m.in. aktualizowaną listą wyznaczonych przez miasto parkingów dla hulajnóg, dlatego w aplikacjach powinny wyświetlać się lokalizacje parkingów dla hulajnóg.

Dopuszczalna prędkość dla hulajnóg to 20km/h

Użytkownicy hulajnóg elektrycznych muszą korzystać z drogi dla rowerów. Jeśli takiej nie ma mogą skorzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Warto pamiętać przy tym, że dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej to 20 km/h. W przypadku, gdy na jezdni dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h i nie ma wydzielonej drogi lub pasa dla rowerów, osoby korzystające z hulajnóg mogą poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych. Wówczas obowiązuje jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych i ustępowanie pierwszeństwa pieszym.

W Gdańsku wyznaczony jest także obszar, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości dla hulajnóg do 12 km/h. To obszar ograniczony ulicami: Długie Pobrzeże, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Podwale Staromiejskie.