• Start
  • Wiadomości
  • Patryk Różycki - oprowadzanie po wystawie i spotkanie z artystą

Patryk Różycki zaprasza do swojego świata. Przyjdź na spotkanie i rozmowę z artystą

To już półmetek wystawy “Nie czuję nostalgii za wstydem, ale za naszym wspólnym czasem” Patryka Różyckiego w GGM1 (ul. Piwna 27/29), więc doskonały moment na spotkanie z artystą. Oprowadzanie po wystawie rozpocznie się w środę, 27 marca, o godz. 18. Dzień później, 28 marca, o godz. 18, malarz weźmie udział w dyskusji pt. “Jesteśmy społeczeństwem z awansu” w Gdańsk Miasto Literatury (ul. Długa 35). Wstęp wolny.
26.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Młody mężczyzna stoi na tle ściany, na której wiszą niewielkich rozmiarów obrazy. Jest obrany w koszulę z krótkimi rękawami, ma duże okulary korekcyjne na twarzy i włosy farbowane na blond z odrostami. Trzyma dłonie złożone razem, przytula je do policzka.
Patryk Różycki (ur. 1992 w Kole) - artysta wizualny, malarz, performer, autor tekstów i podcastów, absolwent ASP w Gdańsku, nominowany do nagrody Paszporty Polityki 2023. Kurator festiwalu performatywnego Kick Off Perfo i festiwalu krótkometrażowych filmów eksperymentalnych "Baza". Mieszka i pracuje w Warszawie
fot. Magda Typiak

Patryk Różycki - wystawa w GGM 1 potrwa do 28 kwietnia

Patryk Różycki - oprowadzanie po wystawie

Ten, kogo zachwyciła powieść Didiera Eribona “Powrót do Reims” i docenia film “Chleb i sól” Damiana Kocura, powinien koniecznie obejrzeć gdańską wystawę Patryka Różyckiego.

Artysta urodził się w Kole w 1992 r., ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2017 r., a dziś mieszka i pracuje w Warszawie. Jest malarzem, performerem, autorem podcastów i artystą wizualnym z nominacją do prestiżowej nagrody Paszport „Polityki". W twórczości koncentruje się na uczuciach i relacjach, ale jego artystyczna aktywność nie ma jedynie autoterapeutycznego charakteru, o czym pisało też jury "Paszportu": “To opowieść o świecie ludzi wykluczonych społecznie i ekonomicznie, którzy mimo wszystkich przeszkód próbują radzić sobie w nieprzyjaznym im świecie(...) Dla Różyckiego malarstwo to forma autoterapii, ale też kształtowania czyichś postaw i zachowań.”

Różycki tłumaczy to też w opublikowanej na profilu FB przemowie (miał ją wygłosić po otrzymaniu nagrody, ale nie udało się):

- Najbardziej zależy mi na tym, by te opowieści nie stały się jedynie, tylko, rozrywką, ale by sytuacja i doświadczenia osób żyjących w Polsce, mnie i mojej rodziny, szczególnie osób nieuprzywilejowanych, w trudnej sytuacji życiowej, stały się przedmiotem dyskusji społecznej, politycznej, że inni i inne, które żyją teraz i będą żyły później, że ich życia będą odrobinę łatwiejsze do zniesienia, do przejścia, że wstyd, smutek i cierpienie, będą jednymi z wielu emocji przez nich przeżywanych, a nie tymi, które dominują.

Młody mężczyzna w okularach i kolorowej koszuli na tle ściany wypełnionej napisami, rysunkami i obrazami. Podnosi ręce w gestykulacji, uśmiecha się
- Każdy człowiek jest wrażliwy, wierzę w to lub chcę uparcie w to wierzyć - mówi Patryk Różycki w swoim podcaście
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

O wystawie w GGM1

Wystawa w GGM1 pt. “Nie czuję nostalgii za wstydem, ale za naszym wspólnym czasem / I don’t feel nostalgia for the shame, but for our time together” jest rodzajem instalacji utkanej ze wspomnień i tęsknot młodego artysty, w które wpadamy - trochę bez ostrzeżenia - przekraczając próg jednosalowej galerii. Wystarczy jeden krok i trafiamy w środek buzującej opowieści. Skąd tak intensywny efekt? Swoje obrazy, niewielkich rozmiarów, Różycki nie tylko zawiesił na ścianach, ale otoczył i połączył napisami i malowidłami. Powstał intrygujący mural, który czytamy i oglądamy, a kiedy stoimy w centrum sali, wokół nas wirują sceny z życia malarza. Patryk opowiada nam o swych relacjach rodzinnych, izolacji i o wstydzie. Mówi o podziałach, przywilejach i kosztach społecznego awansu. Prowadzeni przez odwzorowane na osi czasu i galeryjnej przestrzeni jego wspomnienia i tęsknoty, niemal automatycznie konfrontujemy się z własnymi emocjami. 

- Patryk Różycki w dużej mierze zaczął osiągać to, o czym marzył: uznanie, stabilność finansową, awans społeczny i klasowy - tłumaczy kuratorka gdańskiej wystawy Katie Zazenski. - Wychowany w biedzie na wsi w centralnej Polsce, Patryk wspomina marzenia o byciu kimś – piłkarzem, a może artystą. Marzenia o tym, żeby zdobyć uznanie w rodzinnej wsi i zasłużyć, niczym Rocky Balboa, na własny pomnik. Gdy w końcu jego marzenia zaczęły się spełniać, pojawiło się coś, czego się nie spodziewał: samotność, a wraz z nią pustka, poczucie zdrady u najbliższych osób, świadomość zachwiania rodzinnych i przyjacielskich relacji.

Wernisaż wystawy Patryka Różyckiego w obiektywie Grzegorza Mehringa

 

- Zachęcamy do odwiedzin, bo wystawa Patryka Różyckiego zaprasza nas do swego świata relacji, przyjaźni, miłości i znajomości oraz trudnych powrotów do domu - mówi Marcin Skirło z GGM1. 

Oprowadzanie rozpocznie się w środę 27 marca o godz. 18. 

Gdańsk Miasto Literatury: "Jesteśmy społeczeństwem z awansu"

Dzień później, 28 marca, o godz. 18, Patryk Różycki - wraz z kulturoznawczynią dr Magdą Szcześniak, autorką książki „Poruszeni. Awans i emocje w socjalistycznej Polsce” i Maciejem Jakubowiakiem, autorem książki „Hanka. Opowieść o awansie” - weźmie udział w dyskusji o awansie społecznym, która jest jednym z ważnych wątków wystawy. 

Młoda kobieta, portret. Ma włosy blond, proste do ramion, nosi okulary, jest ubrana w dopasowaną gładką, ciemną bluzkę.
Dr Magda Szcześniak kieruje specjalizacją “Kultura Wizualna” w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i dwukrotną stypendystką Fundacji Fulbrighta oraz Narodowego Centrum Nauki. Jest autorką książek: "Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji", "Poruszeni. Awans i emocje w socjalistycznej Polsce" oraz współautorką dwutomowej publikacji "Kultura wizualna w Polsce"
fot. arch. prywatne

- Można chyba śmiało powiedzieć, że jesteśmy społeczeństwem z awansu. Powojenna industrializacja i urbanizacja, bezpłatna edukacja od przedszkola do uniwersytetu, gierkowska technokratyczna modernizacja, edukacyjny boom lat 90., ekspansja klasy średniej III RP – te kolejne „fale awansu” stworzyły społeczeństwo w znanej nam obecnie formie - uważają organizatorzy. - Czy mamy język, by opowiadać o tych wszystkich zmianach? Czy zaczyna się on pojawiać teraz, na fali „zwrotu ludowego”? Jak z problemem awansu radzą dziś sobie w Polsce nauki społeczne, literatura, sztuki wizualne i inne pola produkcji kulturowej? Co mówią nam historie awansu, jakie polityczne stawki niesie ze sobą opowiedzenie jego historii? A może sama kategoria awansu, z wpisaną w nią wertykalną wizją społeczeństwa, wizją „lepszego” i „gorszego” życia wymaga przemyślenia?

Portret: mężczyzna młody, z wąsami, ma kręcone ciemne włosy i bluzę ciemną we wzory. W tle stary mur z jasnych cegieł
Maciej Jakubowiak to eseista i wicenaczelny magazynu „Dwutygodnik”. Autor książek i juror Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i Poznańskiej Nagrody Literackiej
fot. Zofia Dimitrijevic

Spotkanie pt. “Jesteśmy społeczeństwem z awansu” w Gdańsk Miasto Literatury przy ulicy Długiej 35, poprowadzi Jakub Majmurek, filmoznawca i krytyk filmowy, publicysta i eseista.

Portret: Młody mężczyzna w okularach, ma kręcone włosy
Jakub Majmurek to absolwent krakowskiego filmoznawstwa, Instytutu Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ, studiował też w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Jest krytykiem filmowym i publicystą, publikuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, Oko.press, „Aspen Review”
fot. Archiwum prywatne

Actus Humanus Resurrectio od środy do niedzieli. Topowy festiwal - są jeszcze bilety

Kim są goście zaproszeni do dyskusji?

Dr Magda Szcześniak to kulturoznawczyni i historyczka kultury, adiunktka w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego kierująca specjalizacją “Kultura Wizualna”. Autorka książek "Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji" (2016) i "Poruszeni. Awans i emocje w socjalistycznej Polsce" (2023), współautorka dwutomowej publikacji "Kultura wizualna w Polsce" (2017). Dwukrotna stypendystka Fundacji Fulbrighta oraz Narodowego Centrum Nauki. Laureatka Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców oraz Nagrody Naukowej „Polityki” w dziedzinie nauk humanistycznych (2017).

Eseista Maciej Jakubowiak (ur. 1987) jest zastępca redaktorki naczelnej magazynu „Dwutygodnik” Zofii Król. Jest autorem książek „Hanka. Opowieść o awansie” (Czarne, 2024), „Ostatni ludzie. Wymyślanie końca świata” (Czarne, 2021) oraz „Nieuchronny plagiat” (2017). Laureat Nagrody im. Adama Włodka, był nominowany do Nagrody im. Stanisława Barańczaka i nagrody Grand Press. Od 2021 roku zasiada w jury Nagrody Literackiej m.st. Warszawy, a od 2024 roku Poznańskiej Nagrody Literackiej. Weganin, amatorsko gra w hokeja, pochodzi z Żor. Z żoną, córką i dwoma kundlami mieszka w Krakowie.

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór