Czego słuchali gdańszczanie w XVII wieku

Jeden z koncertów zaczynającego się 28 sierpnia 10. Festiwalu Goldbergowskiego będzie transmitowany przez Program Drugi Polskiego Radia. Artyści m.in. z Polski, Niemiec i Iranu przybliżą m.in. twórczość XVIII-wiecznego kompozytora związanego z Gdańskiem, a także instrumenty tamtych czasów.
26.08.2015
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Ostatni weekend sierpnia i początek września upłyną melomanom pod znakiem muzycznego festiwalu pod patronatem Johanna Gottlieba Goldberga. Wszystkie koncerty (będzie ich sześć) odbędą się w historycznym sercu miasta – w kościele Świętej Trójcy w Gdańsku (ul. Świętej Trójcy 4).

– Zaczniemy w piątek, 28 sierpnia, koncertem niemieckiego tenora Georga Poplutza, który wykona cykl „Piękna młynarka” Franza Schuberta. Jednak zamiast fortepianu usłyszymy aranżację na dwie historyczne gitary. Warto przyjść, by przekonać się, jak brzmi ten ciekawy akompaniament – mówi Alina Ratkowska, dyrektor artystyczna festiwalu. Koncert tenora rozpocznie się o godz. 19.30.

Dzień później w kościele św. Trójcy o tej samej godzinie wystąpi gwiazda klawesynistyki, irański artysta Mahan Esfahani. Muzyk wykona słynne „Wariacje Goldbergowskie” Johanna Sebastiana Bacha, będące stałym punktem programu festiwalu.

Bilety na każdy z tych koncertów: normalny 30 zł, ulgowy 20 zł.

W niedzielę, 30 sierpnia, znany z poprzednich edycji zespół Goldberg Baroque Ensemble, z udziałem solistów z Polski i zagranicy, przedstawi XVII- i XVIII-wieczne kantaty pochodzące ze zbiorów Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk. Koncert rozpocznie się o godz. 17, bilety: normalny 20 zł, ulgowy 10 zł. Dla tych, którzy nie będą mogli pojawić się tego dnia w kościele św. Trójcy, organizatorzy przygotowali niespodziankę – transmisję radiową w Programie Drugim Polskiego Radia.

Piątek 4 września poświęcony będzie twórczości patrona festiwalu. – Kompozycje Johanna Gottlieba Goldberga zaprezentuje Musica Alta Ripa z Hanoweru, zespół z niebywałym doświadczeniem – muzykę dawną wykonuje od ponad trzydziestu lat. W swoim dorobku mają m.in. płytę z kompozycjami patrona naszego festiwalu – opowiada Alina Ratkowska.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30. Wystąpią: Anne Röhrig i Ulla Bundies (skrzypce barokowe), Klaus Bundies (viola), Albert Brüggen (wiolonczela barokowa) oraz Bernward Lohr (klawesyn). Bilety: normalny 30 zł, ulgowy 20 zł.

Ale to nie koniec atrakcji zaplanowanych na piątek. – Festiwal Goldbergowski jest nierozłącznie związany z gdańskim kościołem Świętej Trójcy, a my angażujemy się w promocję odbudowy historycznego instrumentu, który tam się znajduje, czyli zabytkowych organów. Tego dnia patronom poszczególnych piszczałek zostaną wręczone certyfikaty – zapowiada Ratkowska.

Dzień później o godz. 19.30 w kościele usłyszymy praską orkiestrę barokową i zespół wokalny. – W sobotę, 5 września, wystąpi bardzo już utytułowany zespół z Czech: Collegium 1704 Prag z dyrygentem Václavem Luksem. W czasie tego wieczoru, który upłynie pod hasłem „Dwie twarze wokalnej polifonii”, dojdzie do zderzenia dwóch muzycznych światów: kompozycji czeskiego kompozytora Jana Zelenki i kompozycji Bacha – zapowiada Ratkowska.

Ostatni koncert odbędzie się w niedzielę, 6 września, początek o godz. 17. – Na finał przygotowaliśmy koncert kwartetu Arte dei Suonatori, któremu towarzyszyć będzie węgierska pianistka Petra Somlai – mówi Alina Ratkowska. – Artystka wygrała jeden z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych wykonawstwu literatury fortepianowej na instrumentach historycznych. W kościele Świętej Trójcy zagra na kopii historycznego pianoforte. Dla publiczności Festiwalu Goldbergowskiego będzie to pierwsza możliwość posłuchania tego instrumentu.

Bilety na sobotni i niedzielny koncert: normalny 30 zł, ulgowy 20 zł.

Więcej informacji na stronie festiwalu: goldbergfestival.pl.

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej