Przygotowaniem, koordynacją i nadzorem zajmują się zarówno pracownicy Urzędu Miejskiego, jak i jednostki podległe, mające status inwestora zastępczego - przede wszystkim Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG), ale także Gdańskie Nieruchomości, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, Hewelianum. W te wszystkie działania ze strony Miasta lub inwestorów zastępczych non stop zaangażowanych jest ok. tysiąca osób.
- Są jeszcze inwestycje spółek miejskich, które też, choć bezpośrednio nie są zazwyczaj ujęte w budżecie miasta, realizują bardzo duży zakres inwestycyjny - podkreśla Alan. Aleksandrowicz. - I mamy oczywiście inwestycje inwestorów prywatnych, zewnętrznych.
Miasto realizuje obecnie bardzo duże projekty, jak Węzeł Transportowy Biskupia Górka z wieloma podzadaniami inwestycyjnymi czy Nowa Bulońska. Ważne projekty realizowane są także na poziomie spółek komunalnych - w tym przygotowania do budowy spalarni odpadów, kompostownia, szeroki zakres inwestycji przeciwpowodziowych.
- Z drugiej strony są małe modernizacje, remonty, ogrody deszczowe, Budżet Obywatelski, czyli tak zwana kolokwialnie “ławka”, czy siłownia pod gołym niebem - podkreśla Alan Aleksandrowicz. - Każdy taki projekt trzeba przygotować, musi przejść całą procedurę: od zabezpieczenia środków, zaprojektowania, realizacji, odbioru, przekazania do użytkowania, a nierzadko potem, kiedy pojawiają się usterki - egzekwowania napraw.
Całość zapisu wideo zamieszczamy na końcu tej publikacji. Alan Aleksandrowicz w programie “Wszystkie strony Miasta” mówił m.in. o:
- inwestycjach dla Gdańska Południa: ul. Nowa Bulońska, ul. Nowa Warszawska, Jabłoniowa i połączeniu tego wielkiego węzła drogowo-tramwajowego z ich z ul. Havla (od minuty 8.33 zapisu wideo).
- Tworzymy wielkie ramy komunikacyjne w mieście, które mają pozwolić mieszkańcom południowych dzielnic dużo szybciej i sprawniej dotrzeć do Śródmieścia czy innych dzielnic miasta, gdzie zazwyczaj pracują, odwożą swoje dzieci, czy realizują różnego rodzaju aktywności - tłumaczy Alan Aleksandrowicz.
Pozytywne efekty nowych inwestycji dla Gdańska Południa powinny być odczuwalne za niecały rok.
- A do tego czasu prosimy mieszkańców o danie nam jeszcze trochę cierpliwości - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.
- o projekcie GP-W (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), który polega na rozbudowie arterii w kierunku Wrzeszcza, który jest znany również pod nazwą Nowej Politechnicznej (11.45 min.).
- Ten projekt jest teraz na etapie przygotowania tej inwestycji, postępowań środowiskowych, dokumentacji projektowej - podkreśla Alan Aleksandrowicz. - I będziemy starali się walczyć o dofinansowanie tego projektu już w nowej perspektywie unijnej.
- o perspektywach budowy Nowej Kartuskiej - jeszcze jednej arterii drogowej (obok al. Armii Krajowej i Nowej Słowackiego), która jako pierwsza ma nie tylko dochodzić do obwodnicy Trójmiasta, ale też ją przekraczać, aż do zachodniej granicy miasta (14.05 min.)
- Cały czas uważamy, że jest to kluczowa arteria dla skomunikowania Gdańska z interiorem: z Kartuzami, z Kościerzyną, z Kaszubami - zaznacza wiceprezydent.
- o działaniach Gdańska na rzecz przyciągania nowych inwestorów działających na rynku usług IT, czy funkcjonujących w kooperacji z gdańskim portem, Grupą Lotos i Portem Lotniczym Gdańsk (20.36)
- Jest tu pewne sprzężenie zwrotne - zauważa Alan Aleksandrowicz. - Jeśli nie będziemy mieli mieszkańców, a konkretnie pracowników, talentów, które wykorzystywane są przez inwestorów, nie będzie inwestycji. Jeżeli nie będzie inwestycji i miejsc pracy, to do Gdańska nie będą napływać nowi mieszkańcy, bo nie będą mieli perspektywy pracy. A na to się nakłada jeszcze kolejny aspekt, czyli stworzenie dla nowych pracowników, nowych mieszkańców, odpowiednich warunków - żeby mając pracę, mieszkając we wspaniałym miejscu w Polsce, jakim jest Trójmiasto, mieli dach nad głową i mogli się tu utrzymać.
- o inwestycjach w dzielnicach, na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców (31.05 min.)
- Musimy dbać zarówno o naszych obecnych mieszkańców, poprawiając atrakcyjność przestrzeni miejskiej, infrastruktury, ale dbać również o tych “nowych” i zewnętrznych. Tych nowych, którzy wchodzą w dorosłe życie, opuszczają szkoły, stają się aktywni zawodowo. Gospodarka Gdańska nie jest w stanie funkcjonować tylko w oparciu o naszych rdzennych mieszkańców. Przyciągamy bardzo dużo osób z zewnątrz. Statystyki są niestety bardzo ograniczone, bowiem bazują tylko na oficjalnych meldunkach, ale wydaje mi się, że to jest tylko część tej całej migracji, która się odbywa z Polski i z zagranicy. A więc tych nowych mieszkańców jest dużo więcej, niż to, co możemy wyczytać z danych statystycznych.
- o polityce mieszkaniowej Gdańska (34.40 min.)
- Musimy postawić na ten segment rynku, który jest dopasowany do możliwości kredytowych i finansowych młodych mieszkańców, czy ludzi mniej uposażonych. Budownictwo komunalne, TBS-y, no i cały program Mieszkania+, z różnymi wariantami wsparcia.
- o działaniach rewitalizacyjnych w starych dzielnicach (37.37 min.)
- Te procesy rewitalizacyjne koordynowane są na poziomie i inwestycyjnym, i Biura Rozwoju Gdańska, szczególnie w tej całej części społecznej, gdzie postają różnego rodzaju miejsca więzi sąsiedzkiej, społecznej, domy sąsiedzkie, obiekty, gdzie mieszkańcy będą mogli korzystać z różnego rodzaju aktywności. Jest program twardych takich inwestycji: remontów, rewitalizacji i przebudowy obiektów. Dla Biskupiej Górki - na przykład nie możemy wejść w (niektóre) miejsca, póki nie wzmocnimy skarp.
Część działań rewitalizacyjnych prowadzona jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w szczególności dotyczy to Dolnego Miasta.
- o planach inwestycyjnych na Głównym Mieście, a także o perspektywach budowy podziemnych parkingów kubaturowych w rejonie historycznego centrum Gdańska (41.50 min).
- Nie bagatelizujemy tego, co się dzieje w kościele św. Mikołaja, czy w kościele św. Bartłomieja - podkreśla Alan Aleksandrowicz. - Pamiętajmy jednak, że pewne procesy, jeśli chodzi o strukturę budynków, “pracę” tych budynków, one się zaczęły kilkanaście lat temu. Pęknięcia w kościele św. Mikołaja teraz się nasiliły bez parkingów kubaturowych, a z drugiej strony mamy w Europie dziesiątki czy setki miast położonych w podobnych obszarach, jak historyczne centrum Gdańska, gdzie procesy inwestycyjne trwają i są realizowane. Jestem przekonany, że te dobra i interesy można pogodzić. Wiem, że pan konserwator powołał zespół ekspercki, który będzie starał się ustalić przyczyny sytuacji w Świętym Mikołaju. My zadeklarowaliśmy pełne wsparcie, na każdym poziomie.
Budowa podziemnych parkingów kubaturowych - w tym budzącego kontrowersje wśród części mieszkańców parkingu przy Podwalu Staromiejskim - uzależniona jest od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, bez którego zgody żadna inwestycja na tym obszarze nie może być zrealizowana.
ZOBACZ PROGRAM: