Zniszczenia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - nie zaniedbania im winne, lecz deszcz [przeczytaj ekspertyzę]

Pomorska Kolej Metropolitalna została zaprojektowana i wykonana zgodnie z obowiązującymi normami - polskimi i europejskimi. Zniszczenia po pamiętnej lipcowej ulewie, której skutki na liniach PKM są odczuwalne do dziś, wynikały z ekstremalnych, niespotykanych w naszym kraju, opadów. To, w największym skrócie, ocena stanu technicznego PKM przygotowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.

Zniszczenia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - nie zaniedbania im winne, lecz deszcz [przeczytaj ekspertyzę]
A
A
data publikacji: 23 września 2016 r.

Pomorską Kolej Metropolitalną wykonano zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi
Pomorską Kolej Metropolitalną wykonano zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Na zlecenie samorządu województwa pomorskiego dokument przygotowali specjaliści z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej: prof. dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała, dr inż. Angelika Duszyńska (Katedra Geotechniki, Geologii i Budownictwa Morskiego), dr hab. inż. Michał Szydłowski, prof. PG (Katedra Hydrotechniki), dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG (Katedra Transportu Szynowego i Mostów). W piątek został on zaprezentowany mediom.

- Odpowiadaliśmy na trzy pytania: czy projekt był wykonany zgodnie z normami, czy wykonawca pracował zgodnie z projektem i czy w trakcie inwestycji nie dokonywano zmian materiałowych – tłumaczył Radiu Gdańsk prof. Kazimierz Gwizdała. - Cała konstrukcja, zarówno nasypy, jak i obiekty inżynieryjne zostały zaprojektowane zgodnie z przepisami i normami, ale w odniesieniu do klasycznych obciążeń. W naszym opracowaniu pokazaliśmy, że deszcz, który zdarzył się 14 lipca br. był tak specyficzny, że właściwie nazwać go możemy pięćsetletnim, czyli takim, który zdarza się bardzo rzadko – dodał.

Profesor Gwizdała zaznaczył też, że w związku ze zmianami klimatycznymi, które mają miejsce w ostatnich latach, eksperci będą postulować o zmianę przepisów i wytycznych do projektowania systemów odwodnień i melioracji infrastruktury drogowo-kolejowej.


Naukowcy z Politechniki podkreślili, że Pomorską Kolej Metropolitalną zaprojektowano i wykonano zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy użyciu najnowocześniejszych technologii. Zaznaczali jednak, że prawo nie przewiduje tak intensywnych opadów, jakie miały miejsce w lipcu. Jako przykład podali rekordowe wśród gdańskich dzielnic 170 mm deszczu, które spadły na Oliwę - tak wysoki poziom deszczu znajduje się w pierwszej "piętnastce" największych opadów na terenie Polski w XX i XXI wieku.

Sprawdź dokument przygotowany przez naukowców Politechniki Gdańskiej na temat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

czytaj także:

PKM naprawia szkody. Kiedy dojedziemy z Wrzeszcza na lotnisko?



oprac. KG (0)
www.gdansk.pl
oprac. KG (0)
www.gdansk.pl