Pionierzy z Zielonego Trójkąta. Uczniowie gdańskiej podstawówki uczestniczą w... projekcie badawczym

Kilkanaścioro uczniów (nie tylko prymusów) z gdańskiej szkoły podstawowej nr 69 przez dwa tygodnie będzie prowadzić niecodzienne badania - pomiary ilości energii wytworzonej z wiatraka i panelu fotowoltaicznego. Specjalistyczne urządzenia we wtorek 14 lutego 2017 roku stanęły na szkolnym boisku. To pierwszy tego typu innowacyjny projekt badawczy realizowany na terenie podstawówki w Gdańsku.

Pionierzy z Zielonego Trójkąta. Uczniowie gdańskiej podstawówki uczestniczą w... projekcie badawczym
A
A
data publikacji: 14 lutego 2017 r.

Aparatura do ekologicznego wytwarzania prądu stoi już na boisku szkoły podstawowej nr 69 w Gdańsku.
Aparatura do ekologicznego wytwarzania prądu stoi już na boisku szkoły podstawowej nr 69 w Gdańsku.
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Na boisku szkoły podstawowej nr 69 w Gdańsku od rana trwały "prace budowlane" - inżynierowie z gdańskiego oddziału Instytutu Energetyki instalowali specjalistyczną aparaturę do ekologicznego wytwarzania prądu. Dzięki niej uczniowie pod opieką pracowników instytutu wykonywać będą prognozy wytwórcze.

Rano pomysł po południu współpraca 

- Pomysł współpracy z Instytutem Energetyki był spontaniczny i szybko nabrał realnych kształtów - opowiada Kamil Gajewski dyrektor szkoły nr 69 w Gdańsku. - Rano go opisałem, po południu poszedłem do mieszczącego się niedaleko naszej szkoły Instytutu Energetyki. Udało mi się trochę przypadkiem dostać do prezesa, bo skorzystałem z chwili, kiedy pani sekretarka wyszła z naczyniami do kuchni. To bardzo zajęty człowiek, niełatwo byłoby się z nim spotkać. Był zaskoczony, ale przyjaźnie nastawiony, ciepło mnie przyjął, wysłuchał i …zgodził się na współpracę i na to, że tak poważny projekt będzie realizowany w podstawówce.  

Kamil Gajewski dyrektor szkoły nr 69 w Gdańsku: Pomysł współpracy z Instytutem Energetyki był spontaniczny i szybko nabrał realnych kształtów
Kamil Gajewski dyrektor szkoły nr 69 w Gdańsku: Pomysł współpracy z Instytutem Energetyki był spontaniczny i szybko nabrał realnych kształtów
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Ten poważny projekt polega na zainstalowaniu na szkolnym boisku aparatury wytwórczej składającej się z panelu fotowoltaicznego i wiatraka, przy pomocy których zweryfikowana zostanie opracowana wcześniej przez uczniów prognoza wytwórcza. Do prowadzenia pomiarów zgłosiło się 15 uczniów z piątej i szóstej klasy. Pod okiem specjalistów z instytutu przygotowali najpierw prognozę wytwórczą, by potem przez dwa tygodnie porównać ją z wynikami odczytanymi z zamontowanej aparatury.

Pomiary nie tylko dla prymusów 

- To jest coś zupełnie innego niż normalne lekcje - mówi Paula Bałdyga z szóstej klasy SP 69. - Świetna inicjatywa, żeby się uczyć przez praktykę. Na pewno dla mnie to będzie dobre przygotowanie do fizyki, którą będę miała za rok.   

Uczniowie-badacze będą przez dwa tygodnie cztery razy dziennie mierzyć ilość wytworzonej energii, dane wprowadzać na tabletach do opracowanego wcześniej programu. 

- Dzięki nauce przez doświadczenie uczniowie zyskają wiedzę na temat podstaw działania odnawialnych źródeł energii, sposobów ich wykorzystania do wytwarzania prądu, z którego korzystają na co dzień - mówi Jolanta Królikowska nauczyciel przyrody z SP nr 69 i koordynator projektu. - Dzięki temu na pewno bardziej świadomie spojrzą na ekologiczne metody wytwarzania energii elektrycznej, na ich zalety i ograniczenia.

Do badań - jak mówi dyrektor Gajewski - zgłosili się różni uczniowie. Nie tylko ci z najlepszymi ocenami, ale też tacy którym nie obca trója i dwója, ale dociekliwi, kreatywni, stawiający niewygodne często pytania.

Uczniowie, którzy zgłosili się do projektu, będą prowadzić pomiary cztery razy dziennie
Uczniowie, którzy zgłosili się do projektu, będą prowadzić pomiary cztery razy dziennie
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Pionierzy z Zielonego Trójkąta

- Projekt prowadzony na terenie szkoły pozwala na przekazanie z jednej strony pełniejszej wiedzy, niż realizowane przez nas do tej pory działania edukacyjne na przykład podczas Bałtyckiego Festiwalu Nauki - mówi Hanna Maciejewska koordynator projektu z Instytutu Energetycznego w Gdańsku. - A z drugiej strony uczniowie mogą się zdecydowanie bardziej zaangażować w realizowane przedsięwzięcie. Współpraca ze szkołą jest dla instytutu nowością, a sam projekt jest dla nas projektem pionierskim.

Uczniowie wykorzystują w projekcie jeden z wariantów prognoz wytwórczych, czyli metody oszacowania wytworzonej w przyszłości przez określone źródła energii elektrycznej. Ich wariant to prognoza generacji OZE (Odnawialnych Źródeł Energii). Prognozy robi się z rozdzielczością godzinową, czyli oszacowuje się wartości wytworzonej energii np. na godzinę 12,13,14,15 itd. Dotyczą one m.in. elektrowni wiatrowych, fotowoltaicznych, wodnych i innych źródeł odnawialnych.

Warunkiem koniecznym do wytworzenia prognozy jest posiadanie wiedzy na temat warunków w miejscu, gdzie znajdują się nasze "źródła prądu" np. wiatru i liczby dni słonecznych. Prognozy są wykorzystywane do symulacji stanu pracy systemu elektroenergetycznego i celów ekonomicznych.

- Wierzę, że podana w tak atrakcyjny sposób wiedza zachęci uczniów do nauki - dodaje Kamil Gajewski. - Poznają prawa fizyki za pośrednictwem doświadczeń, które sami będą przeprowadzać. To skuteczny sposób na pokazanie że wiedza zdobywana w szkole przekłada się na nasze życie codzienne. 

Alicja Katarzyńska (0)
www.gdansk.pl