Link do opisu wydarzenia: Przejazd zabytkową flotą autobusową

Przejazd zabytkową flotą autobusową

Data: 31 stycznia 2024 r.
Godzina: 11:30 - 16:00
Miejsce: Trasa Śródmieście SKM – Wrzeszcz PKP
Wstęp: wolny
Organizator: GAiT

Szczegóły wydarzenia

W czerwcu 2024 roku minie 30 lat odkąd na gdańskie ulice wyjechały pierwsze autobusy niskopodłogowe. Niespełna 15 lat później z ruchu wycofany został ostatni autobus wysokopodłogowy. W 15. rocznicę w 100 proc. niskopodłogowej floty autobusowej zapraszamy w podróż historyczną flotą GAiT - w środę, 31 stycznia. Przejazdy są bezpłatne.

Gdańsk pionierem niskopodłogowych autobusów

Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty nowe autobusy niskopodłogowe. Następnie pierwszym, który pochwalić się mógł w 100 proc. niskopodłogową flotą autobusową.

Z okazji 15. rocznicy wycofania z ruchu ostatniego autobusu wysokopodłogowego w Gdańsku, a tym samym rozpoczęcia w 100 proc. niskopodłogowego rozdziału w historii komunikacji autobusowej w naszym mieście, zapraszamy w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych: kultowym „Ogórkiem”, czyli Jelczem 043, Ikarusem 260 oraz pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku - Mercedesem O405N.

Technologia przyszłości wjeżdża do Gdańska - autobusy zasilane wodorem już wiosną 2024

Rozkład jazdy zabytkowych autobusów

Autobusy z historycznej floty GAiT będą kursować w środę, 31 stycznia w godz. 11.30 – 16.00 na trasie Śródmieście SKM – Wrzeszcz PKP. Przejazdy nimi są bezpłatne. Rozkład jazdy do pobrania.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają  w sentymentalną podróż na pokładach autobusów z historycznej floty GAiT!

Pierwsze niskopodłogowe autobusy - w Gdańsku i w Polsce

W czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej fabrycznie nowe pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk zakupił łącznie 15 takich autobusów.

Był to przełom w myśleniu. Inne miasta stawiały sobie Gdańsk za wzór i zaczęły powielać gdański scenariusz. Następna była Łódź, potem inne miasta. Odtąd Gdańsk kupował już wyłącznie "niskopodłogowce". I tak wysokopodłogowe Ikarusy stopniowo zastępowane były przez wprowadzane do gdańskiej floty autobusy niskopodłogowe, a na początku 2009 roku pożegnany został ostatni z nich.

grupa ludzi stoi rzędem na tle egzemplarza wspomnianego autobusu
Najnowszy rozdział historii gdańskiej komunikacji, wrzesień 2023. Podpisanie umowy na dostawę 10 polskich autobusów wodorowych NesoBus. Mają zasilić flotę GAiT wiosną 2024 r.
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Historia Ikarusów i “Ogórków” w Gdańsku

Ikarusy, które produkowane były na Węgrzech, kursowały po Gdańsku w latach 1981 - 2009, a więc 28 lat. Pierwsze dwa, przegubowe, pojawiły się na ulicach naszego miasta 5 października 1981 r. W latach 1981 - 1993 dostarczono w sumie 300 tego typu autobusów: 227 przegubowych oraz 73 o tzw. standardowej długości. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się pojazdy tej marki, to ówczesne linie 108 oraz 139. Co ciekawe, Ikarusy zastąpiły w Gdańsku eksploatowane wówczas Jelcze Mex 272, 021 i 043, nazywane popularnie „Ogórkami”.

Obecnie gdańska flota autobusowa jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. W ostatnich latach dołączyły do niej pojazdy elektryczne, wkrótce dołączą autobusy zasilane zielonym wodorem.

A ważni reprezentanci epok gdańskiej komunikacji autobusowej: Ikarus 260 z 1993 roku, podobnie jak kultowy „Ogórek” z 1984 roku, czy pierwszy niskopodłogowy autobus Mercedes O405N z 1994 roku współtworzą obecnie flotę pojazdów historycznych GAiT.  I, jak pozostałe pojazdy zabytkowe GAiT, są atrakcją i przestrzenią dla gdańskich wydarzeń i projektów społecznych. 

Koniec epoki tramwajów wysokopodłogowych w Gdańsku. Stare "stopiątki" idą na emeryturę WIDEO

Trzy lata w pełni niskopodłogowej floty tramwajowej

Warto przypomnieć, że już wkrótce, bo 5 marca 2024, miną trzy lata, odkąd z gdańskiej floty wycofany został ostatni tramwaj wysokopodłogowy. Od tego czasu gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe.

Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych, które funkcjonują jeszcze w innych miastach, możliwe było dzięki dużej inwestycji, jakim był zakup 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.

Gdańsk jest pierwszym polskim miastem (spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie), oferującym pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.

oprac. IB