Wrzeszcz Górny. Tramwaj może zmienić ulicę na lepsze

Ponuro zrobiło się we wtorek na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Na kamienicach zawisły czarne flagi i transparenty z hasłami "Tramwaj = śmierć ulicy". Mieszkańcy ulicy wyrażają w ten sposób swój sprzeciw wobec planów budowy tutaj trasy tramwajowej. Tymczasem specjaliści zapewniają, że będzie odwrotnie, a ulica zyska na tej inwestycji.

Wrzeszcz Górny. Tramwaj może zmienić ulicę na lepsze
A
A
data publikacji: 08 czerwca 2016 r.
Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego pojawiły się czarne flagi i wymowne hasła
Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego pojawiły się czarne flagi i wymowne hasła
Kamila Grzenkowska


Wymowne transparenty zwracały uwagę przechodniów. Mało kto przechodził obok nich obojętnie. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie chcą bowiem, by pod ich oknami przejeżdżały tramwaje w ramach trasy tzw. Nowej Politechnicznej. Swoje stanowisko prezentują głośno od kilku miesięcy. Obawiają się m.in. tego, że drgania wywoływane przez przejeżdżające tramwaje wpłyną negatywnie na stan ich leciwych kamienic.  Projektanci biorą pod uwagę głównie trzy warianty przebiegu nowej linii tramwajowej, która ma w przyszłości połączyć południowe dzielnice Gdańska z Wrzeszczem. Dwa z nich zakładają, że trasa zostanie poprowadzona ul. Sobieskiego i Bohaterów Getta Warszawskiego, a jedna – ul. Smoluchowskiego. Wszystkie trzy opcje zakładają, że trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ulic Rakoczego i Jaśkowa Dolina oraz poprowadzona zostanie ul. Wileńską.

Co ważne, ostateczna decyzja w sprawie przebiegu tzw. Nowej Politechnicznej, ma zapaść pod koniec czerwca br.

Gorące dyskusje w sieci i poza nią

Po tym, jak informacja na temat "żałoby" na ulicy pojawiła się w mediach, na portalach społecznościowych rozgorzała gorąca dyskusja. Wypowiadali się mieszkańcy innych dzielnic, a także miejscy społecznicy i aktywiści. Wiele osób podawało przykłady z innych miast Polski i Europy, gdzie podobne rozwiązania komunikacyjne wprowadzono, a tramwaj nie dość, że nie zaszkodził, to wręcz pomógł w ożywieniu ulic, przez które przejeżdża. Głos w sprawie zabrali m.in. przedstawiciele stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. 

Karol Spieglanin ze stowarzyszenia FRAG uważa, że podejmowane dziś decyzje będą miały wpływ na przyszłą sytuację komunikacyjną tej części miasta.

- Jeżeli linia tramwajowa powstanie jednak na ul. Do Studzienki bądź nie powstanie wcale, a ludzie staną w dużym korku na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, to będą starali się ją ominąć. Zadziała wówczas tzw. mechanika cieczy, ponieważ samochody zaczną szukać wolnej drogi. W tej sytuacji mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, zamiast tramwaju będą mieli pod oknami korek samochodowy, i pewnie też będą się temu sprzeciwiać i domagać np. zamknięcia drogi - zwraca uwagę Spieglanin.

Mieszkańcy obawiają się nowej linii tramwajowej
Mieszkańcy obawiają się nowej linii tramwajowej
Kamila Grzenkowska


Zdaniem prezesa FRAG, wprowadzenie tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to szansa dla tej ulicy. Dzięki realizacji inwestycji pojawi się tu nowa nawierzchnia, uporządkowany zostanie ruch samochodowy, a także kwestia miejsc parkingowych. Mogliby też zyskać na tym sami mieszkańcy, jego zdaniem, negocjując np. kwestię dofinansowania remontów kamienic.

Karol Spieglanin stara się jednak zrozumieć protestujących.

- Być może nie do końca wierzą w to, że ulica pod ich oknami będzie faktycznie wyglądać tak jak na wizualizacjach, że zostanie wybudowana w taki sposób, który nie pogorszy ich warunków mieszkaniowych – zaznacza. - Rozumiem, że chcieliby mieć gwarancję, że ta ulica będzie naprawdę ładnie wyglądać. Problem jednak w tym, że ci mieszkańcy nie chcą od miasta, ani od nikogo innego zapewnień, że tak będzie. Oni po prostu nie chcą tramwaju pod swoim oknem.

Zdaniem K. Spieglanina wszystkie inne warianty dolnego odcinka Nowej Politechnicznej, niż ten z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, są obarczone dużymi wadami, takimi jak w tym wydłużenie czasu jazdy tramwajem czy spotęgowanie dużego ruchu kołowego.  Podkreśla on również, że wprowadzenie tramwaju na tę ulicę w żaden sposób nie zmieni i nie utrudni ruchu na al. Grunwaldzkiej. - I to jest argument za tym, by na dolnym odcinku Nowej Politechnicznej poprowadzić linię tramwajową właśnie tą trasą. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikniemy wyburzeń na ul. Do Studzienki. Plusem będzie też to, że wprowadzimy tramwaj bliżej Politechniki Gdańskiej - wylicza Spieglanin. 

Nowoczesna nawierzchnia zniweluje drgania

Szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska Włodzimierz Bartosiewicz podkreśla, że miasto nie podjęło jeszcze żadnych ustaleń w tej sprawie. Urzędnicy czekają obecnie na analizy i ocenę proponowanego projektu, przygotowywaną przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Dokumenty powinny być gotowe pod koniec tego tygodnia.

- Nie forsujemy w tej chwili żadnego rozwiązania – zaznacza dyrektor Bartosiewicz.

Do końca czerwca ma zapaść decyzja w sprawie trasy Nowej Politechnicznej
Do końca czerwca ma zapaść decyzja w sprawie trasy Nowej Politechnicznej
Kamila Grzenkowska


W trakcie spotkań informacyjnych urzędników i projektantów z mieszkańcami, które odbyły się w marcu i kwietniu, mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wielokrotnie argumentowali, że boją się o wiekowe kamienice, w których mieszkają. Podkreślali, że budynki są w kiepskim stanie technicznym i jakiekolwiek prace budowlane na ulicy czy przejeżdżające tramwaje, mogą doprowadzić do katastrofy budowlanej. Pracownicy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, słysząc to, postanowili zgłosić się do tutejszych wspólnot mieszkaniowych z prośbą o udostępnienie dokumentacji technicznej kamienic.

- Okazało się, że stany techniczne z przeglądów, które są zapisane w książkach obiektów, nie są takie złe jak twierdzą mieszkańcy – mówi dyrektor Bartosiewicz.

DRMG udało się ostatecznie dotrzeć do dokumentacji tylko dwóch wspólnot mieszkaniowych. Mieszkańcy pozostałych wspólnot zabronili swoim przedstawicielom udostępniania tych informacji.

Dyrektor DRMG zwraca jednak uwagę, że ewentualna realizacja inwestycji na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zdecydowanie poprawi fatalną obecnie sytuację odwodnieniową tego terenu. Kiedy powstanie linia tramwajowa temat podtopień budynków będzie tylko wspomnieniem.

Ponadto jeżeli dojdzie do realizacji inwestycji, to na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wykonana zostanie najnowocześniejsza nawierzchnia torowo – drogowa z szyną tramwajową w otulinie z mas poliuretanowych. Znacząco zmniejsza ona oddziaływanie przejeżdżających tramwajów na otoczenie.

- W przypadku gdy wymagana jest wysoka ochrona przed wibracjami oraz konieczne jest zmniejszenie drgań transmitowanych od toru do otoczenia linii tramwajowej możliwe jest zastosowanie także dodatkowych przekładek oraz mat - zwraca uwagę Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.- Elementy te pozwalają absorbować krótkie, intensywne i dynamiczne obciążenia i drgania będące wynikiem przejeżdżających pojazdów szynowych i pojazdów samochodowych.

Co równie ważne, na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego planowane jest wprowadzenie tzw. strefy zamieszkania i ograniczenie w niej dopuszczalnej prędkości do 20 km/h.

Tramwaj przez Bohaterów Getta Warszawskiego? Bez różnicy

Mieszkańcy i zarządy innych dzielnic Gdańska, w tym Piecki – Migowo, przez które także przebiegać ma nowa linia tramwajowa, nie zajmują stanowiska w sprawie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przedstawiciele Rady Dzielnicy Piecki Migowo podkreślają natomiast, że tutejsi mieszkańcy mają obawy co do realizacji inwestycji przy ul. Wileńskiej.

Mimo to podjęto uchwałę, w której czytamy: "Rada Dzielnicy Piecki-Migowo przychyla się do koncepcji przebiegu nowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Jaśkowa Dolina poprzez Wileńską do Wrzeszcza, jednakże podkreśla, iż z uwagi na obawy i protesty części mieszkańców naszej dzielnicy, istotne jest wzięcie ich stanowiska pod uwagę przy ostatecznej realizacji projektu".

Jasień liczy z kolei na to, że trasa Nowej Politechnicznej zapewni przede wszystkim szybki dojazd do Wrzeszcza. - Jak dla nas, trasa przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może być. Nas jednak bardziej interesuje "górna część" tej trasy, a więc to, czy tramwaj będzie przejeżdżał przez ul. Bulońską czy raczej przy ul. Piekarniczej i poprzez rezerwę terenową (obecnie niezabudowanym pasem, obok ogródków działkowych, wzdłuż ul Sobieskiego). Ta druga opcja wydaje nam się lepsza – ocenia Magdalena Nowicka, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Jasień.

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora