• Start
  • Wiadomości
  • Łatwiejszy dojazd do gdańskiego portu. Wielka inwestycja drogowo-kolejowa zakończona

Łatwiejszy dojazd do gdańskiego portu. Wielka inwestycja drogowo-kolejowa zakończona

10 km dróg, 7 km torów, 14 rozjazdów 7 obiektów inżynierskich w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i LOTOS, parking buforowy dla aut ciężarowych – czyli kluczowa inwestycja Portu Gdańsk o łącznej wartości 166 mln zł netto, jest na ukończeniu. Generalny wykonawca sopocka firma NDI ma do wykonania już tylko prace porządkowe
18.03.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Port w Gdańsku bardziej dostępny. 17 marca kierowcy mogli już korzystać z nowych dróg
Port w Gdańsku bardziej dostępny. 17 marca kierowcy mogli już korzystać z nowych dróg
źródło: NDI/Port Gdańsk

W środę 17 marca po południu pierwsze auta ciężarowe przejechały po docelowym układzie drogowym na ulicy Kontenerowej. Jej przekrój to aktualnie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Z dróg można korzystać, choć prace odbiorowe jeszcze trwają.
 
- To ogromne przedsięwzięcie, które ma dla Portu Gdańsk kluczowe znaczenie. Tą inwestycję realizujemy z myślą o naszych aktualnych i przyszłych kontrahentach, aby prowadzone przez nich procesy przeładunków były jak najbardziej wydajne. Chodzi tu o budowę nowych dróg 
i układów torowych wyprowadzanych ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT, będą to dwa dedykowane tory.  Dodatkowo zrealizowana właśnie inwestycja drogowa, wyprowadzi bezkolizyjne ruch z terminala,  dalej na południe Polski – komentuje Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Prace w Porcie Gdańsk rozpoczęły się w sierpniu 2018 roku, a zgodnie z umową mają zakończyć się maju 2021 roku. W tym czasie generalny wykonawca pracując przy pełnej operacyjności portu i wszystkich baz przeładunkowych wykonywał kolejne etapy prac.

Koszt tej inwestycji to 166 mln zł netto
Koszt tej inwestycji to 166 mln zł netto
źródło: NDI/Port Gdańsk
 
- Największym wyzwaniem w trakcie tego projektu była dla nas logistyka – mówi Maciej Szymański kierownik budowy z firmy NDI. – Niejednokrotnie prace toczyły się 24 godziny na dobę tak aby np. przywrócić w najkrótszym możliwym czasie ruch pociągów do terminala DCT. Roboty prowadziliśmy praktycznie we wszystkich branżach i zawsze musieliśmy zachować możliwość normalnego funkcjonowania portu. Udało się to dzięki doskonałej współpracy z Inwestorem, czyli Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz Inżynierem Kontraktu firmą SWECO. 
 
Zasadnicze prace konstrukcyjne udało się zakończyć jeszcze w ubiegłym roku. Ostatnie miesiące to prace wykończeniowe oraz prace brukarskie na ulicy Kontenerowej. Na budowie w Porcie Gdańsk budowlańcy wykorzystali 40 000 t masy bitumicznej, 13 000 m3 betonu konstrukcyjnego, 860 ton stali zbrojeniowej i 1200 ton szyn.

Łatwiejszy dojazd możliwy jest dzięki bezkolizyjnym rozwiązaniom drogowym
Łatwiejszy dojazd do portu możliwy jest dzięki bezkolizyjnym rozwiązaniom drogowym
źródło: NDI/Port Gdańsk
 
W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawił się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części portu. 
 
Zobacz film o inwestycjach w Porcie Gdańsk:


TV

W zoo zamieszkały dwa lemury