PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
Wiadukt Biskupia Górka. Na przełomie czerwca i lipca betonowanie płyty nośnej estakady
Wiadukt Biskupia Górka. Na przełomie czerwca i lipca betonowanie płyty nośnej estakady
Z tygodnia na tydzień zmienia się krajobraz na placu budowy nowego wiaduktu, który powstaje w sąsiedztwie urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego. W kwietniu minął rok od rozpoczęcia budowy tego obiektu. Jakie prace wykonano w ostatnim czasie?
Pierwszą nitką nowego wiaduktu kierowcy pojadą już jesienią br.
Pierwszą nitką nowego wiaduktu kierowcy pojadą już jesienią br.
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

- Podwieszono dolny ruszt konstrukcji stalowej do dźwigarów łukowych wiaduktu nad torami kolejowymi oraz zamontowano na nim płyty prefabrykowane. Trwa montaż zbrojenia płyty ustroju nośnego, zaś jej betonowanie zaplanowano na przełom czerwca i lipca – informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska - jednostki miejskiej nadzorującej realizację tej inwestycji.

To nie wszystko. Zabetonowano również płytę ustroju nośnego wiaduktu nad ulicą Nowe Podwale Grodzkie, a obecnie trwają przygotowania do ułożenia na niej papy termozgrzewalnej oraz ustawienia krawężników w linii kap chodnikowych. Trwa też budowa nasypu drogowego od strony dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. Na wykonanej już części nasypu ułożono pierwsze warstwy podbudowy z masy bitumicznej.

- Wykonano również płytę przejściową na moście nad kanałem Raduni. Trwają przygotowania do końcowych prac ziemnych przy moście - zapowiada Agnieszka Zakrzacka.

Budowa wiaduktu rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Inwestycję zaczęto od budowy prawej jezdni wiaduktu (w stronę centrum Gdańska). W ostatnich miesiącach powstały m.in. betonowe filary, które podpierają wiadukt nad torami oraz estakadę, a całość konstrukcji dopełnił wiadukt nad Nowym Podwalem Grodzkim. Pod koniec stycznia br. rozpoczął się montaż stalowych belek, a w połowie lutego pojawił się stalowy ruszt połączony z żelbetową płytą. Pierwszą nitką nowego wiaduktu kierowcy pojadą jesienią br. Kiedy przeniesiony zostanie na nią ruch kołowy, wówczas rozpocznie się rozbiórka istniejącego wiaduktu i budowa drugiej nitki (w stronę Pruszcza Gdańskiego).

Równolegle trwa też budowa mostku nad Kanałem Raduni. Powstaje także nowy układ drogowy, który obejmuje rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Przy ulicy Okopowej powstać ma z kolei parking.

 

W ostatnich tygodniach podwieszono dolny ruszt konstrukcji stalowej do dźwigarów łukowych wiaduktu oraz zamontowano na nim płyty prefabrykowane
W ostatnich tygodniach podwieszono dolny ruszt konstrukcji stalowej do dźwigarów łukowych wiaduktu oraz zamontowano na nim płyty prefabrykowane
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A., a koszt inwestycji to blisko 147 mln złotych. Co ważne, 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa całego projektu zakończyć się ma w październiku 2020 roku.

Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty będzie na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których będą podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. W ciągu powstającej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, powstanie drugi wiadukt. Składać się on będzie z ram żelbetowych z osobną konstrukcją nośną dla każdej jezdni.

Co ważne, ta inwestycja zakłada budowę nie tylko samego wiaduktu, ale też odcinków dojazdowych do niego. W ramach tego projektu powstaje bowiem nowy układ drogowy, który obejmuje rejon od ul. 3 Maja do ul. Augustyńskiego. Będzie on bardziej "przejezdny" i komfortowy, zarówno dla kierowców, jak i pieszych.

 

Budowa całego wiaduktu powinna zakończyć się w październiku 2020 r.
Budowa całego wiaduktu powinna zakończyć się w październiku 2020 r.
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Nowy wiadukt Biskupia Górka ma poprawić połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową 91.

 

Przeczytaj także:

Wiadukt Biskupia Górka. Trwają prace zabezpieczające: antykorozyjne i hydroizolacyjne

oprac. KGwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl