PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Nocna i świąteczna opieka medyczna także przez telefon 

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Nocna i świąteczna opieka medyczna także przez telefon 
Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 137 200 wieczorem, nocą, w weekendy i święta otrzymamy pomoc medyczną bez wychodzenia z domu. Nocna i świąteczna opieka medyczna przez telefon to nowy projekt  NFZ o nazwie Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Także dla osób niesłyszących za pomocą wideoczatu.
Telefon komórkowy, dłoń
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to wsparcie dla nocnej i świątecznej opieki medycznej udzielanej w przychodniach POZ
Fot. Pixabay

 

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu ma być wsparciem dla pacjentów poszukujących pomocy medycznej po godzinach pracy przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej i w niedzielę i święta.


Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma umożliwia pacjentowi pierwszy kontakt ze personelem medycznym w sytuacji nagłego zachorowania  w czasie, gdy poradnie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych za pośrednictwem TPK udzielają profesjonalni medycy: pielęgniarki, położne i lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer TPK.

­Teleplatforma działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może też wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wówczas personel medyczny może zalecić:

  • wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
  • kontakt z lekarzem POZ (w godzinach od 8.00  do 18.00 od poniedziałku do piątku)
  • w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia wezwanie zespołu ratownictwa medycznego

 

Jak wygląda rozmowa?

Po wysłuchaniu krótkiego komunikatu informującego o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, pacjent otrzymuje możliwość wyboru języka, w którym będzie udzielana konsultacja.

W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w trakcie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania.

Fundusz
 

 

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas w trakcie tego samego połączenia przekieruje pacjenta do lekarza.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

 

Platforma dostępna dla osób niesłyszących

Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Z myślą o nich teleplatforma oferuje udzielanie porad za pomocą specjalnego wideoczatu. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza języka migowego.


Bezpłatne połączenie może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona wyłącznie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w soboty, niedziele i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz  językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

 

oprac. AKwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl