Teatr Wybrzeże już zaprasza na październik!

Teatr Wybrzeże właśnie ogłosił swój repertuar na pierwszą połowę października. I już wiadomo, że otwarcie nowego sezonu będzie huczne: czekają nas dwie premiery, w tym „Memling, czyli historia końca świata” na Dużej Scenie - spektakl wokół słynnego Sądu Ostatecznego, w reżyserii cenionej Agaty Dudy-Gracz. Bilety już – albo raczej jeszcze - są.
16.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie ukazuje teatralną scenę zbiorową — aktorzy siedzą w półokręgu, a na środku para postaci prowadzi intensywną interakcję na siedząco i klęcząco. Kompozycja przypomina sądowy lub ceremonialny układ, a wyraziste gesty postaci sugerują dramatyczne napięcie.
Duża obsada, słynne dzieło, tajemnicza historia, ceniona reżyserka... Teatr Wybrzeże zaprasza na mocne otwarcie sezonu już 3 października: „Memling, czyli historia końca świata” w reżyserii cenionej Agaty Dudy-Gracz. Zdjęcie z próby
fot. Mateusz Dąbrowski / Teatr Wybrzeże

Jechali 700 km, żeby zobaczyć „Wyzwolenie” w Teatrze Wybrzeże

Wygląda na to, że kolejny sezon teatralny w Teatrze Wybrzeże, 2025/2026, będzie mocnym sezonem. Na pewno rusza z rozmachem - już w październiku widzowie mogą liczyć na dwie premiery, i to dzień po dniu, szykuje się więc pełen teatralnych emocji weekend. Na Dużej Scenie zagości „Memling, czyli historia końca świata”, natomiast na Scenie Kameralnej w Sopocie zobaczymy brytyjską tragikomedię „Z miłości”.

„Memling, czyli historia końca świata" – Agata Duda-Gracz o sztuce, apokalipsie i ludzkich lękach

W piątek, 3 października, 2025 roku, na Dużej Scenie w Gdańsku odbędzie się premiera najnowszego spektaklu Agaty Dudy-Gracz - „Memling, czyli historia końca świata”. Na otwarcie sezonu 2025/2026 reżyserka, znana z odważnych inscenizacji, zaprasza widzów do XV-wiecznej Europy, w której niebo i ziemia pełne są złowieszczych znaków, a wizja nieuchronnego końca świata staje się codziennością.

Na zdjęciu widzimy grupę aktorów podczas dynamicznej sceny teatralnej — niektórzy klęczą, inni gestykulują w napięciu, a na dalszym planie toczy się równoległa akcja. Całość rozgrywa się na pustej scenie, co podkreśla intensywność fizycznego i emocjonalnego wyrazu postaci
Reżyserka stawia pytania o siłę oddziaływania wielkiego dzieła, kondycję artysty i uniwersalne ludzkie lęki, z którymi od wieków próbujemy sobie radzić na różne sposoby - w tym za sprawą sztuki, religii oraz wojny
fot. Mateusz Dąbrowski / Teatr Wybrzeże

W świecie spustoszonym przez zarazy, wojny i religijny terror, rozgrywa się opowieść o malarzu Hansie Memlingu, który na zamówienie bogatego florenckiego kupca maluje „Sąd Ostateczny” - obraz, który przeraża, fascynuje i zadaje pytania, aktualne zarówno w średniowieczu, jak i dziś. Dramat lęku, sztuki i granic ludzkiej wytrzymałości dopełnia tragiczna historia innego malarza - Hugo van der Goesa, który na widok dzieła Memlinga popada w obłęd.

W swojej scenicznej wariacji Agata Duda-Gracz nie tylko odtwarza ducha epoki, ale prowokuje do refleksji nad rolą artysty i siłą obrazów, które potrafią zarówno leczyć, jak i niszczyć. Sztuka, religia, wojna - od wieków próbujemy nimi oswajać własne lęki. Czy skutecznie?

Na scenie zobaczymy wielopokoleniowy, wielokrotnie nagradzany zespół aktorski Teatru Wybrzeże - m.in. Grzegorza Gzyla, Dorotę Androsz, Małgorzatę Brajner, Katarzynę Dałek, Magdalenę Gorzelańczyk, Pawła Pogorzałka i Cezarego Rybińskiego. W roli Memlinga wystąpi Michał Jaros, a Hugo van der Goesa zagra Marcin Miodek. 

Zobacz powstawanie nowej premiery Teatru Wybrzeże od kulis:

 

Za oprawę muzyczną odpowiada duet Maja Kleszcz i Wojtek Krzak. Maja Kleszcz to ceniona artystka muzyczna, uznawana za jedną z najbardziej oryginalnych polskich wokalistek. Od wielu lat obecna na polskiej scenie - śpiewała pieśni ludowe z Kapelą ze Wsi Warszawa, retro-popowe utwory z zespołem incarNations, który współzałożyła, interpretowała również teksty Agnieszki Osieckiej oraz bluesowe kompozycje grupy Breakout. Natomiast Wojtek Krzak to muzyk i producent muzyczny, autor piosenek, tekstów oraz muzyki teatralnej, także związany ze wspomnianymi Kapela ze Wsi Warszawa i incarNations (jako współzałożyciel projektu).

Bilety na premierowe pokazy weekendowe spektaklu „Memling, czyli historia końca świata” w październiku zostały wyprzedane, ale kolejne terminy wciąż są dostępne!

„Jej słowo. Jego słowo”. Mocny spektakl w ważnej sprawie na Scenie Malarnia

O czym naprawdę mówimy, kiedy mówimy o miłości? Zobacz premierę na Scenie Kameralnej 

Dzień po premierze na Dużej Scenie, w sobotę, 4 października, na sopockiej Scenie Kameralnej odbędzie się natomiast premiera sztuki „Z miłości” Alana Ayckbourna, w reżyserii Radosława B. Maciąga. Ten reżyser, dramaturg i dramatopisarz (zwycięzca prestiżowej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za sztukę biograficzną „Tęsknię za domem” zrealizował już w Teatrze Wybrzeże „Inteligentów” Marka Modzelewskiego - poświęconą relacjom rodzinnym tragikomedię.

Na nadchodzący sezon przygotował propozycję dla widzów, którzy cenią inteligentną, pełną ironii tragikomedię o relacjach, które wystawiane są na próbę w obliczu... miłości. To przewrotna opowieść, w której humor sąsiaduje z goryczą, a codzienność z dramatem. Główne bohaterki, Barbara i Nikki, są przyjaciółkami ze szkolnej ławki. Kiedy spotykają się po latach, głównym tematem nie stają się jednak wspólne wspomnienia, a dość nieoczekiwane zdarzenia. Na scenę wkroczy partner Nikki oraz tajemniczy sąsiad Barbary, a relacja kobiet zostanie poddana bolesnej weryfikacji. Czy ich przyjaźń przetrwa konfrontację z uczuciami, które potrafią burzyć dotychczasowy porządek?

Sztuka Ayckbourna, jednego z najbardziej cenionych współczesnych dramaturgów angielskich, bardzo chętnie wystawianego na West Endzie czy Broadwayu, stawia niewygodne pytania: co jesteśmy w stanie zrobić z miłości. Autor prowokuje nas do myślenia o tym, jak daleko się posuwamy - zdradzając przyjaciół, niszcząc własne życie – dla uczucia, które idealizujemy.

Co aktorzy zrobiliby z miłości?

 

W obsadzie m.in. Piotr Chys, Agata Woźnicka i Piotr Łukawski. Scenografię przygotowała Dominika Nikiel, muzykę skomponował Przemysław Kunda, za ruch sceniczny odpowiada Karolina Rentflejsz, a światła reżyseruje Jędrzej Skajster.

Kolejne spektakle zaplanowano na 5, 7 i 8 października - warto się pospieszyć z zakupem biletów, bo zainteresowanie jest duże, a wolnych miejsc coraz mniej.

Z całym repertuarem Teatru Wybrzeże na najbliższe miesiące można się zapoznać na teatrwybrzeze.pl.

Metropolitalna Opera Bałtycka jednak na Placu Zebrań Ludowych

TV

Chirurg i artysta