Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

„Polubić matmę”. Matematyczny tramwaj wyjechał na gdańskie torowiska

Z okazji Międzynarodowego Dnia Liczby Pi, w czwartek 14 marca 219 r., po gdańskich torowiskach jeździł matematyczny tramwaj. To element kampanii społecznej "Gdański przystanek Matematyka", która promuje tę naukę w przestrzeni publicznej.

„Polubić matmę”. Matematyczny tramwaj wyjechał na gdańskie torowiska
A
A
data publikacji: 14 marca 2019 r.
Matematyczny tramwaj wyjechał na gdańskie torowiska po raz drugi
Matematyczny tramwaj wyjechał na gdańskie torowiska po raz drugi
Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

Pasażerowie komunikacji miejskiej, w czwartek 14 marca 2019 roku, po raz kolejny mieli okazję kursować po mieście zabytkowym tramwajem. Trasa prowadziła pomiędzy dzielnicami Strzyża – Jelitkowo – Siedlce. Tym razem nie rozdawano w nim kwiatów ani upominków - jak w Dniu Kobiet - lecz specjalne bilety, które uprawniały do bezpłatnego przejazdu w zamian za rozwiązanie, znajdującego się na nim, matematycznego zadania.

- Celem tego przedsięwzięcia jest wyjście z matematyką w przestrzeń publiczną - wyjaśnia Katarzyna Maszka, pomysłodawczyni akcji i nauczycielka matematyki w Gdańskiej Szkole Szermierki. - Chodzi o pokazanie, że matematyką można się bawić, że jest fajna, może łączyć i wywoływać dyskusje wokół zadania. Chodzi o to, żeby ludzie polubili matmę, żeby się z nią oswoili.

Strzyża – Jelitkowo – Siedlce. Tak przebiegała trasa matematycznego tramwaju
Strzyża – Jelitkowo – Siedlce. Tak przebiegała trasa matematycznego tramwaju
Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

Pomysł wziął się z innowacji matematycznej „Gdański przystanek Matematyka”, którego pierwsza odsłona polegała na tym, że pasażerowie otrzymywali na przystankach zadania matematyczne. W zeszłym roku po raz pierwszy na gdańskie torowiska wyjechał matematyczny tramwaj i pomysł ten, choć niektórych pasażerów odrobinę wystraszył, w większości spotkał się z ciepłym odbiorem i zainteresowaniem.

- Matematyka nie jest taka zła, choć nie przepadam za nauczycielką, która mnie uczy tego przedmiotu - powiedział nam Oskar, pasażer spotkany w zabytkowym tramwaju. - Pomysł matematycznego trawaju mi się podoba, bo to zawsze jakieś urozmaicenie, nudnej czasem podróży.

Niektórzy pasażerowie chowali otrzymane na bilecie zadania do kieszeni, obiecując że zrobią je w domu, bo... nie mają okularów, ale wiele osób próbowało podjąć wyzwanie. Kto miał problem, mógł liczyć na pomoc wolontariuszy z Gdańskiej Szkoły Szermierczej.

- My bawimy się szampańsko, choć ludzie się trochę boją zadań, które im rozdajemy - przyznał Józef Nanowski, uczeń 8 klasy Szkoły Podstawowej nr 70 w Gdańsku.

 
Nz. Józef Nanowski i Natalia Tokarska - uczniowie SP nr 70 wcielili się w matematycznych wolontariuszy
Nz. Józef Nanowski i Natalia Tokarska - uczniowie SP nr 70 wcielili się w matematycznych wolontariuszy
Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

Czy zadania były trudne? Mogą Państwo sami to ocenić. 

 

Poziom trudności zadań oceniany był różnie. Jedni mówili, że zadania były proste, drudzy, że nie należały do najłatwiejszych. Próbowaliście rozwiązać?
Poziom trudności zadań oceniany był różnie. Jedni mówili, że zadania były proste, drudzy, że nie należały do najłatwiejszych. Próbowaliście rozwiązać?
Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

- Przygotowane zadania były na poziomie szkoły podstawowej, żeby nikogo nie przerazić - dodała Katarzyna Maszka, autorka zadań. 

 
A na osłodę - po matematycznym sukcesie lub porażce - krówka
A na osłodę - po matematycznym sukcesie lub porażce - krówka:)
Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

-
Natalia Gawlik (0)
www.gdansk.pl
natalia.gawlik@gdansk.pl
więcej tekstów autora
-
Natalia Gawlik (0)
www.gdansk.pl
natalia.gawlik@gdansk.pl
więcej tekstów autora