• Start
  • Wiadomości
  • "Od dziecka nienawidziłem Stalina". Wyjątkowa wystawa rosyjskiego artysty w Muzeum Narodowym

"Od dziecka nienawidziłem Stalina". Wyjątkowa wystawa rosyjskiego artysty w Muzeum Narodowym

Sezon jesienny w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku zapowiada się bardzo ciekawie. A to za sprawą wystawy „Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium”, która ma szansę okazać się jednym z ciekawszych wydarzeń kulturalnych końca roku w Trójmieście.
16.09.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Maxim Kantor - artysta przy pracy.

Będzie to pierwsza w Polsce prezentacja twórczości Maxima Kantora - rosyjskiego artysty, który w swojej twórczości artystycznej łączy filozofię z wnikliwą obserwacją społeczeństwa.

Urodzony w 1957 r. w Moskwie, jest synem rosyjskiego filozofa, Karla Kantora. Mieszka i pracuje w Ile de Ré (Francja), Oxfordzie, Berlinie oraz w Moskwie. Jest uznanym malarzem, pisarzem, eseistą, a także komentatorem życia publicznego. Stał się znany m.in. z założenia ruchu „Krasny Dom” („Czerwony Dom”) w 1983 roku. Była to grupa dysydenckich artystów, których celem było ukazanie desperacji komunistycznych oprawców, poprzez organizowanie jednodniowych przedstawień. Najgłośniejsze z nich miało miejsce w 1982 roku w Moskiewskim Instytucie Filozofii.

Od tego czasu malarstwo, litografie, rzeźby, a od niedawna lalki teatralne Kantora były prezentowane na całym świecie. W twórczości artysty znajdziemy odniesienia do rosyjskiej sytuacji politycznej i inspiracje dziełami Michała Anioła, Mantegny, Goi oraz Vodkina. Trzy stworzone przez niego cykle Ziemia jałowa. Atlas (2001), Metropolis. Atlas (2004) oraz Vulcanus. Atlas (2010), są interpretacją moralną najważniejszych przemian politycznych XX i XXI wieku.  Artysta współpracuje z paryskim „Le Monde Diplomatique” oraz z rosyjskimi gazetami i czasopismami (m.in. Rossijskaja Gazeta, Nowaja Gazeta i Ekspert).

W 2014 r. Kantor stworzył teatr kukiełkowy, dla którego napisał między innymi sztukę satyryczną “Robin Hood i sprzączki ludowe” i zaprojektował występujące w niej lalki. Jeden ze spektakli tego teatru będzie pokazany w Muzeum Narodowym w Gdańsku w czasie wernisażu wystawy „Maxim kantor. Rodzina kontra Imperium” 8 października 2016 r.

Tytułowa Rodzina stojąca w opozycji do Imperium, to ważne dla Kantora zagadnienia. Dla artysty Rodzina zawsze była twierdzą, linią obrony przeciwko zewnętrznej presji państwa.  Kantor wspomina jak w czasach Związku Radzieckiego ojciec zbierał rodzinę wieczorem przy lampie i czytał na głos zakazane książki.

Adoracja Trzech Króli

- Ojciec wychowywał mnie w przekonaniu, że  człowieka nie można pokonać, nawet, jeżeli jest uwięziony - mówi Kantor. - W najcięższym momencie ogólnego szaleństwa i obłędu trzeba wiedzieć, że jest bliski człowiek, który podziela twoje poglądy. Tę pewność daje rodzina.

- To jak Imperium chce być spostrzegane, a to, czym jest w rzeczywistości, to dwie różne rzeczy - kontynuuje artysta. - Z jednej strony Imperium ucieleśnia interes społeczny, z drugiej strony zaś jest uosobieniem pogańskiego bóstwa, któremu społeczeństwo zostało przyniesione w ofierze. Tak więc Rodzina rozumiana, jako związek wolnych i równych sobie ludzi, połączonych więzami miłości i współodczuwania jest przeciwieństwem Imperium.

- Od dziecka nienawidziłem Stalina. Niedawno znalazłem pocztówkę z lat pięćdziesiątych z jego portretem. W poprzek wąsatej twarzy dziecięcym pismem napisałem „zabójca” - podkreśla Maxim Kantor. - Dziś ogólne szaleństwo i obłęd znów opanowały mój kraj, i nie tylko mój.

Małgorzata Paszylka-Glaza, kuratorka wystawy jest przekonana, że prezentacja twórczości Kantora pozwoli na skonfrontowanie naszej dotychczasowej wiedzy o problemach wolności, demokracji w Rosji i w Europie oraz roli, jaką pełni współcześnie sztuka. W tym kontekście organizacja wystawy w Gdańsku, w Muzeum Narodowym, jest nieprzypadkowa. Według Kantora Gdańsk, to miejsce symboliczne w historii Europy. Wolne miasto hanzeatyckie dwa razy w XX wieku stało się miejscem, z powodu którego rozpoczęły się wielkie wydarzenia historyczne. II Wojna Światowa faktycznie rozpoczęła się od hitlerowskich roszczeń do „korytarza gdańskiego”. Obojętność polityków europejskich (w tamtych latach we Francji bardzo popularne było powiedzenie: „dlaczego ja mam ginąć za Danzig?”) obróciła się szybko w wojnę światową. Później. W tym samym XX wieku, w tym samym Gdańsku wielki związkowy ruch Solidarność zwyciężył w walce z totalitarnym imperium. 

- Czyż organizacja wystawy w Gdańsku dzisiaj, w momencie, kiedy imperium odżyło i grozi wojną, nie oznacza wzmocnienia pamięci o odwadze Solidarności i przypomnienia o obojętności Europy? - zastanawia się Kantor. - Myślę, że to miejsce samo mnie wybrało.


MAXIM KANTOR: RODZINA KONTRA IMPERIUM

Kuratorzy wystawy: Cristina Barbano, Maxim Kantor, Małgorzata Paszylka-Glaza (MNG)

Wystawa czynna w terminie: 09.10.2016 - 11.12.2016

Wernisaż wystawy: 8 października 2016, godz. 18:00

Miejsce: Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów), Cystersów 18, 80-330 Gdańsk

Bilety:

  • normalny – 10 zł
  • ulgowy – 6 zł

Godziny otwarcia:

od 1 września do 30 września:

wtorek – niedziela: 10.00 – 17.00

od 1 października do 30 kwietnia:

wtorek – piątek: 9.00 – 16.00, sobota – niedziela: 10.00 – 17.00

10 bezpańskich psów



TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę