PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Nowa Wałowa II etap. Niebawem ruszy przetarg na opracowanie koncepcji budowy

Nowa Wałowa II etap. Niebawem ruszy przetarg na opracowanie koncepcji budowy
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała, że w najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji budowy drugiego etapu inwestycji pod nazwą Nowa Wałowa. To niezwykle ważna droga, która ma połączyć al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.
Ogólny plan ulicy, pustej o świcie. Jedzie rowerzystka i jedne samochód. Widać w oddali ECS, Pomnik Poległych Stoczniowców
Skrzyżowanie ul. Popiełuszki z ul. Rybaki Górne, miejsce w którym kończy się pierwszy etap
zdj. Marek Wałuszko/gdansk.pl


Sześć lat temu powstała ulica Nowa Wałowa, która oficjalnie nazwana została ul. księdza Jerzego Popiełuszki. To na razie jej pierwszy etap. Zbudowano nowy wiadukt nad torami kolejowymi i ulicą Jana z Kolna. Budowa II etapu będzie zwieńczeniem całego projektu.

- Uruchamiamy przetarg na opracowanie koncepcji budowy jednej z kluczowych arterii miasta Gdańska - drugiego etapu budowy Nowej Wałowej wraz z linią tramwajową. Tramwaj będzie priorytetem - oznajmił na swoim profilu facebookowym zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji Alan Aleksandrowicz.

W założeniach Nowa Wałowa połączyć ma al. Zwycięstwa z ul. Elbląską. Biec będzie od al. Zwycięstwa w kierunku skrzyżowaniu ul. Popiełuszki z Rybaki Górne, gdzie dzisiaj się kończy. Następnie trasa kierować się będzie w stronę Motławy i dalej w kierunku ul. Siennickiej, Opływu Motławy, łącząc się z ul. Elbląską. Nowa Wałowa w całości będzie nie tylko alternatywą komunikacyjną, pozwalającą ominąć Podwale Przedmiejskie i centrum Gdańska. Jej powstanie ma też ogromne znaczenie dla rozwoju terenów postoczniowych.

Mapa przedstawia Dolne Miasto oraz Główne Miasto. Granatowa, przerywaną linią zaznaczono proponowanyoreintacyjny przebieg ul. Nowej Wałowej


Koncepcja budowy nowego etapu ma wskazać różne warianty przebiegu trasy. Przetarg na jej opracowanie ruszy lada dzień, a otwarcie ofert planowane jest w pierwszej połowie grudnia. Prace nad opracowaniem koncepcji mają zakończyć się we wrześniu 2022 r.

Zakres opracowania obejmować będzie wielobranżową koncepcję ul. Nowej Wałowej, do włączenia w ul. Elbląską wraz z linią tramwajową, obustronnymi chodnikami, ścieżką rowerową i obiektami inżynieryjnymi.

Nowa Wałowa biegnie przez atrakcyjne dewelopersko, a zarazem ważne dla dziedzictwa historycznego postoczniowe tereny
Nowa Wałowa biegnie przez atrakcyjne dewelopersko, a zarazem ważne dla dziedzictwa historycznego postoczniowe tereny
zdj. Marek Wałuszko/gdansk.pl


- Połączenie nowej trasy tramwajowej z trasą tramwajową w ulicy Jana z Kolna będzie zaprojektowane dwuwariantowo: w pasie drogowym Nowej Wałowej oraz w pasie drogowym ulicy Nowomiejskiej – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. -  W ramach skrzyżowania Nowej Wałowej z ul. Stara Stocznia projektanci uwzględnią możliwość prowadzenia trasy tramwajowej w kierunku ul. Grodzkiej i Podwala Staromiejskiego. Ponadto w dokumentacji ma zostać uwzględniona liczba i lokalizacja przystanków tramwajowych.

Koncepcja będzie opracowana z możliwością podziału na etapy realizacji. Opracowanie będzie zawierało także kosztorys inwestycji i wariantowe propozycje rozwiązań, w tym: trasy drogi, węzłów, przejazdów drogowych, skrzyżowań, obiektów mostowych i drogowych obiektów inżynierskich (w tym również tunelu), dróg dojazdowych, ewentualnych kładek dla pieszych, obiektów i urządzeń wynikających z wymogów ochrony środowiska (np. ekrany akustyczne, przejścia ekologiczne). W koncepcji mają znaleźć się „dowiązania” z ulicami: Nowomiejską i Narzędziowców, Rybaki Górne, Stara Stocznia, Siennicką (poprzez ulicę lokalną), Litewską, Mostek, Elbląską i Nową Sandomierską.

Wiadukt, który powstał w ramach budowy pierwszego etapu Nowej Wałowej
Wiadukt, który powstał w ramach budowy pierwszego etapu Nowej Wałowej
zdj. Marek Wałuszko/gdansk.pl

Podczas budowy pierwszego etapu Nowej wykonany został odcinek drogi o długości ok. 1,2 km, 200 - metrowa estakada oraz  67 – metrowy wiadukt. Pracom drogowym towarzyszyła częściowa regulacja torowiska tramwajowego przy ul. Jana z Kolna oraz prace branżowe. Przebudowane zostały także sąsiadujące z drogą ulice. Inwestycja realizowano w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem drogi był duński fundusz inwestycyjny Baltic Property Trust Optima (BPTO Infra Sp. z o.o.).

 

oprac. MWwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl
oprac. MWwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl