• Start
  • Wiadomości
  • Najlepsze uczniowskie pomysły na biznes wybrane - finał projektu Lekcje Przedsiębiorczości

Najlepsze uczniowskie pomysły na biznes wybrane - finał projektu Lekcje Przedsiębiorczości

Gdańskim nastolatkom nie brakuje dobrych pomysłów na biznes, o czym można się było przekonać podczas finału IV edycji programu Lekcje Przedsiębiorczości, który odbył się w środę, 17 stycznia, w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER. Zwycięzca mógł być tylko jeden - drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 72 i ich projekt “Granko”, cykliczny turniej gier planszowych.
17.01.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

To był już IV finał Lekcji Przedsiębiorczości w Gdańsku

W ramach Lekcji Przedsiębiorczości uczniowie mieli za zadanie wymyślić odpowiedź na potrzebę lub problem zauważony w swoim najbliższym otoczeniu. Przez pół roku pracowali nad modelem biznesowym dla swoich projektów, który najlepsze drużyny (po przejściu półfinałów w poszczególnych szkołach) zaprezentowali profesjonalnemu jury.

Młodzież biorąca udział w programie Lekcje Przedsiębiorczości zagadnień biznesowych uczy się na specjalnej platformie działającej podobnie do znanych gier (są to więc zajęcia zgamifikowane). 

W środę, 17 stycznia, swoje modele biznesowe przedstawiło osiem zespołów z dotychczasowych gimnazjów oraz z klas VII szkół podstawowych.

Z największym uznaniem jurorów (przedstawicieli Miasta Gdańska, STARTERA i Trefla Gdańsk) spotkał się projekt “Granko” uczniów Szkoły Podstawowej nr 72 w Gdańsku, który zajął pierwsze miejsce. “Granko” to cykliczne wydarzenie dla fanów gier planszowych i karcianych, które odbywać się będzie co miesiąc w bibliotece szkolnej (oczywiście na przerwach!).


Drużyna Szkoły Podstawowej nr 72 - zwycięzcy IV finału

- Na przerwach uczniowie głównie korzystają z telefonów i już nikt nie nawiązuje kontaktu ze sobą. Dlatego zdecydowaliśmy się postawić na integrację. Największym wyzwaniem dla nas było zgranie się jako zespół - mówi Sylwia Szatanek, uczennica SP nr 72. - Bardzo się nam podobało, że w ramach pracy nad projektem pisaliśmy maile do sponsorów, więc robiliśmy realne, praktyczne rzeczy i nawiązaliśmy kontakty z wielkimi firmami.

- Uczniowie samodzielnie przechodzą kolejne etapy rozwijania projektu. Rola nauczyciela ogranicza się wtedy do czuwania, ale w finałowym momencie nauczyciel musi zmotywować grupę do ukończenia pracy - uważa Beata Popek, nauczycielka z Siedemdziesiątej Drugiej, opiekunka zwycięskiej drużyny. - Zdobyte doświadczenie daje młodzieży podstawową wiedzę o biznesie i pozwala poznać wszystkie etapy rozwoju firmy. Dzięki Lekcjom Przedsiębiorczości młodzi ludzie zauważają, że rozwój usługi czy produktu, nie jest tak łatwy, jak im się to na początku wydaje.


Drugie miejsce zajął projekt „Cookie wars”, czyli kolekcjonerska gra karciana autorstwa reprezentantów szkoły Thinking Zone.

- To jest gra karciana, lekko planszowa, ponieważ polega na budowaniu planszy z kart, za pomocą których walczy się z innymi graczami i z potworami - tłumaczy Maciej Daszkiewicz, z VII klasy szkoły Thinking Zone. - Sprzedawalibyśmy ją w paczkach z ciasteczkami domowej roboty. Łączymy więc zabawę i smak. Nasza grupa docelowa to 12 - 28 lat, takie starsze “nerdy” też lubią przecież gry w stylu RPG. Jesteśmy samowystarczalni, sami robimy karty i pieczemy ciasteczka.

I autorzy Cookie Wars, miejsce drugie, Maciej Daszkiewicz w środku

Trzecie miejsce przyznano projektowi „Piórnikomania”, czyli pomysłowi na własnoręcznie robione piórników przez uczniów Gimnazjum nr 25.

Projekt stworzenia strefy ciszy w szkole autorstwa drużyny ze Szkoły Podstawowej nr 1 (dawne Gimnazjum nr 27) nie znalazł się co prawda na podium, ale jeden z jego pomysłodawców Filip Maliński z kl. III gimnazjalnej mówi, że bardzo chcieliby go zrealizować.

- Chcemy stworzyć strefę ciszy na korytarzu szkolnym na najwyższym piętrze naszej szkoły, ponieważ wszyscy narzekają na hałas w trakcie przerw. Szukamy sponsorów, którzy pomogliby sfinansować zakup sof, puf i foteli na potrzeby tej przestrzeni - mówi uczeń. - Nasze grupy docelowe to uczniowie i nauczyciele. Tak jak każdy biznes ma jakieś przychody, naszym będzie satysfakcja użytkowników.

Lekcje Przedsiębiorczości to rozpoczęty w roku szkolnym 2014/2015 program Miasta Gdańsk i Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, którego celem jest zmiana sposobu uczenia przedsiębiorczości w gimnazjach i liceach poprzez wykorzystanie mechanizmów motywacyjnych spotykanych w grach, angażujących uczniów i uczennice w proces kształcenia i rozwijania kompetencji oraz postaw przedsiębiorczych. W projekcie od początku wzięło udział już ponad 2500 uczennic i uczniów.

Jak podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska otwierając finał IV edycji projektu: - Dzisiaj jedną z najważniejszych rzeczy jaką możemy dać dzieciom i młodzieży to możliwość rozwoju i zdobywania umiejętności przydatnych w życiu. Takim narzędziem jest właśnie projekt Lekcje Przedsiębiorczości. Każda kolejna edycja to możliwość dla młodych ludzi do rozwoju i zwiększenia kompetencji w tym biznesowym.

Nagrody rzeczowe dla uczestników ufundował Inkubator STARTER i firma Trefl.

Jak przystąpić do Lekcji Przedsiębiorczości dowiesz się TUTAJ.



TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim