• Start
  • Wiadomości
  • „Najbrzydsze zwierzę świata” - nowa komedia familijna w Teatrze Miniatura w sobotę, 29 maja

„Najbrzydsze zwierzę świata” - nowa komedia familijna w Teatrze Miniatura 29 maja

Czy uroda ma znaczenie? Czym jest piękno i czy dla każdego oznacza to samo? Najnowsza premiera w Teatrze Miniatura porusza bardzo ważny współcześnie temat: - W dzisiejszym świecie, pełnym koloryzowanych zdjęć na Instagramie, operacji plastycznych i kultu pięknego ciała istotne jest, by przypominać widzom, co jest najważniejszą wartością - mówi Laura Słabińska, reżyserka „Najbrzydsze go zwierzęcia świata”. Prapremiera na żywo 29 maja o 17, a online 30 maja o 17 na platformie interticket.pl. 
20.05.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
„Najbrzydsze zwierzę świata” jest komedią. W spektaklu zwierzęta walczą o tytuł najbrzydszego na świecie. Przedstawienie ma pomóc dzieciom zbudować wewnętrzną odporność na oceny
„Najbrzydsze zwierzę świata” jest komedią. W spektaklu zwierzęta walczą o tytuł najbrzydszego na świecie. Przedstawienie ma pomóc dzieciom zbudować wewnętrzną odporność na oceny
mat. MTM

 

Autorką scenariusza nowego spektaklu Teatru Miniatura jest Malina Prześluga, laureatka m.in. zeszłorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, jedna z najczęściej wystawianych autorek sztuk dla dzieci i młodzieży. Prześluga słynie z nietypowych bohaterów i tak też będzie w tym przypadku - pojawi się Rekin, Fenek i Guziec, ale także Jajko, Ziemniak, Hugh Grant i Krystyna Czubówna. Akcja zabierze widzów na dno oceanu, plan filmowy i - oczywiście - na lotnisko. 

- To komedia pełna zwariowanych i barwnych postaci, gagów, sztuczek i dobrego, często złośliwego, humoru - zapowiada Punch Mama, pod którym to pseudonimem ukrywa się Laura Słabińska, reżyserka spektaklu, pierwszy raz reżyserująca w Gdańsku. „Najbrzydsze zwierzę świata” jest jej szóstą realizacją tekstu Maliny Prześlugi.

W castingu na najbrzydsze zwierzę świata bierze udział Ryba-glut (na zdjęciu), Golec, Guziec i Fenek.
W castingu na najbrzydsze zwierzę świata bierze udział Ryba-glut (na zdjęciu), Golec, Guziec i Fenek.
mat. MTM

 

W spektaklu zwierzęta walczą o tytuł najbrzydszego na świecie, a Rekin chce zostać filmowym amantem. Przedstawienie ma pomóc dzieciom zbudować wewnętrzną odporność na oceny, pokazać, że możliwy jest dystans do rankingów, że nie w każdym konkursie trzeba startować, nie każda wygrana ma wartość, a przede wszystkim, że warto wychodzić poza etykietki, nie dawać się im uwięzić, ale jak śpiewał Młynarski robić swoje. Pozwala się też pośmiać z naszej tendencji do oceniania, porównywania się, łatwego nabierania na różne błyskotki i spojrzeć z większą czułością na otaczający świat i wszystkie zamieszkujące go stworzenia.

- W dzisiejszym świecie, pełnym koloryzowanych zdjęć na Instagramie, operacji plastycznych, wciąż niestety wszechobecnego kultu pięknego ciała i wymalowanych twarzy, niezwykle istotne jest, by przypominać widzom, co jest najważniejszą wartością - dodaje reżyserka. 


Golec ma duże szanse, prawda?
Golec ma duże szanse, prawda?
mat. MTM

 

Pracom nad spektaklem towarzyszyło edukacyjno-artystyczne doświadczenie – Zespół Edukacji poprowadził cykle warsztatów dla rodzin z dziećmi, klas szkół podstawowych oraz nauczycieli. Uczestnicy zapuścili sondę badawczą w takie zagadnienia jak budowanie adekwatnej samooceny niezależnej od opinii innych oraz zdrowego dystansu do celebryctwa i powierzchownych systemów ocen (bycia naj, lajków, konkursów, rankingów). Porozmawiali o akceptacji i braku akceptacji samego siebie, kanonach brzydoty i piękna, strategiach radzenia sobie z odrzuceniem czy prześladowaniem. 

- Punkt widzenia i doświadczenia naszych widzów są dla nas bardzo ważne i wzbogacają proces powstawania spektaklu, stąd pomysł na cykle spotkań warsztatowych z różnymi odbiorcami, których traktujemy też jako współtwórców - komentuje Monika Tomczyk, pedagożka teatru. 

W zespole realizatorów spektaklu znalazł się Dariusz Panas, scenograf o wyjątkowej fantazji, znany trójmiejskim widzom ze spektaklu „Tajemnica kina” i „Tajemnica diamentów” w Miniaturze, Filip Sternal, kompozytor i aranżer, specjalizujący się w muzyce teatralnej i filmowej, oraz Przemysław Żmiejko, reżyser i autor multimediów. 

Przed premierą online, 30 maja, o godzinie 16.30 na Facebooku odbędzie się spotkanie na żywo z artystami i lalkami ze spektaklu. 

 

Bilety na spektakl w cenie 30 zł normalny, 27 zł ulgowy, do nabycia elektronicznie na stronie www.teatrminiatura.pl lub www.interticket.pl.

Premiera online na platformie interticket. Bilety w cenie 25 zł.

Informacja: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl 

Kolejne pokazy na żywo: 30 maja o godz. 12; 1 czerwca o godz. 18; 12 czerwca o godz. 12 i 13 czerwca o godz. 12.



Oto Fenek. Czy wygra casting? Lalki zaprojektował Dariusz Panas. Wykonała je Ola Stawik
Oto Fenek. Czy wygra casting? Lalki zaprojektował Dariusz Panas. Wykonała je Ola Stawik
mat. MTM



Najbrzydsze zwierzę świata

  • tekst: Malina Prześluga
  • reżyseria: Punch Mama
  • scenografia: Dariusz Panas
  • muzyka: Filip Sternal
  • multimedia: Przemysław Żmiejko
  • asystentka reżyserki: Katarzyna Jezierska

 

obsada:

  • Rekin, Lustro Wody, Retro Rekin - Krystian Wieczyński
  • Berta, Retro Berta - Agnieszka Grzegorzewska
  • Pan Bóg - Andrzej Żak
  • Asystentka, Beata, Płaszczka - Edyta Janusz-Ehrlich
  • Kelner, Fenek, Reżyser, Plastik - Jakub Ehrlich
  • Golec, Mariusz, Płaszczka - Wojciech Stachura
  • Blobfish, Członek Ekipy, Płaszczka - Hanna Miśkiewicz
  • Guziec, Ziemniak, Jajko, Lalkarz, Członek Ekipy - Jacek Gierczak
  • Boska Ekipa - Zbigniew Okęcki, Jacek Kaczkowski, Michał Skolimowski
  • w roli Krystyny Czubówny - Krystyna Czubówna

 

Malina Prześluga - scenariusz
Dramatopisarka, pisarka, kulturoznawczyni. Kierownik literacka i dramaturg Teatru Animacji w Poznaniu. Autorka kilkunastu książek dla dzieci (jej „Ziuzia” w 2013 otrzymała tytuł Książki Roku Polskiej Sekcji IBBY) oraz wielokrotnie nagradzanych tekstów dramatycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jej dramaty są publikowane w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży” i „Dialogu” oraz wystawiane w teatrach dramatycznych i lalkowych w Polsce i zagranicą. Laureatka konkursów dramaturgicznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2013, 2016), Ogólnopolskiego Konkursu Dramaturgicznego Strefy_Kontaktu (2015, 2017), Konkursu na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (2007, 2009, 2010, 2011, 2013, 2015, 2016, 2018), Konkursu Metafory Rzeczywistości (2013), Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2020. Otrzymała nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci (2015), Medal Młodej Sztuki (2012) oraz Nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2015). Jej dramaty zostały przetłumaczone na języki: francuski, angielski, niemiecki, bułgarski, ukraiński, rumuński, białoruski, rosyjski i węgierski.

Punch Mama - reżyseria
Pseudonim artystyczny Laury Słabińskiej, reżyserki, absolwentki reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Ma na swoim koncie blisko trzydzieści spektakli zrealizowanych w teatrach w Polsce, m.in. w Warszawie, Toruniu, Poznaniu, Szczecinie, Kielcach i Jeleniej Górze. Lubi wystawiać sztuki współczesne takich autorek jak Malina Prześluga (5 realizacji) czy Marta Guśniowska (5 realizacji). Jest laureatką nagrody na XVII Olsztyńskim Tygodniu Teatrów Lalkowych Anima – za przedstawienie „Bleee” Maliny Prześlugi w Teatrze Maska w Rzeszowie w 2013 roku. Prowadziła również warsztaty dramatopisarskie dla Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz scenopisarskie w ramach XXIII edycji Alternatywnych Spotkań Teatralnych KLAMRA w Toruniu.

Dariusz Panas - scenografia
Scenograf teatralny, grafik, artysta-plastyk. Od swojego debiutu w 1986 roku przygotował ponad 90 scenografii do spektakli zarówno w teatrach lalkowych, jak i dramatycznych. Współpracował m.in. z takimi reżyserami jak Konrad Drzewiecki, Krzysztof Rau, Janusz Ryl-Krystianowski, Zbigniew Lisowski, Arkadiusz Klucznik, ale najwięcej realizacji przygotował z Lechem Chojnackim i Ireneuszem Maciejewskim. W 1998 roku na V Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek otrzymał nagrodę za scenografię do spektaklu „Kot w butach” w reżyserii Lecha Chojnackiego, zrealizowanego w Teatrze Animacji w Poznaniu. Otrzymał również nominację do „Paszportu Polityki” za scenografię do spektaklu „Gaja” w reżyserii Krzysztofas Raua. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Partii Dobrego Humoru.

Filip Sternal - muzyka
Urodzony w 1995 roku w Borås (Szwecja) kompozytor i aranżer. Absolwent Zespołu Szkół Muzycznych I i II stopnia w Szczecinie w klasie fortepianu prof. Eleny Swiridenko. Ukończył Królewskie Konserwatorium Haskie, studiując u Petera Adriaansza i Yannisa Kyriakidesa, pobierając dodatkowe konsultacje mistrzowskie u Martijna Paddinga oraz Georga Friedricha Haasa. Laureat międzynarodowego konkursu pianistycznego w Paryżu oraz finalista XXXVII Olimpiady Artystycznej. Studiuje kompozycję teatralną oraz filmową u Piotra Klimka, także pracując jako jego asystent od 2014 roku. Jako kompozytor oraz aranżer współpracował między innymi z Pawłem Aignerem, Anną Nowicką, Adolfem Weltschek, Markiem Jasińskim, Baltic Neopolis Orchestra, laureatem Gaudeamus Muziekweek “But What About” oraz koncertmistrzem Royal Opera House w Londynie Vasko Vassilevem. Tworzy również instalacje i obiekty dźwiękowe, biorąc udział w projektach z pogranicza różnych dziedzin sztuki.

Przemysław Żmiejko - multimedia
Reżyser, twórca multimediów do spektakli. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku na kierunku reżyserii. Autor multimediów w spektaklach: „O krokodylu i Królu Daktylu” Teatru Powszechnego im. J. Kochanowskiego w Radomiu (2018), „Pan Lampa” Teatru Baj Pomorski (2018), „Pod adresem marzeń” TLiA Kubuś w Kielcach (2019), „Jak się robi cyrk?” Teatru Lalek Guliwer w Warszawie (2019), „Planeta Einsteina” TLiA Kubuś w Kielcach (2021).

TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę