PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Koncert carillonowy w Ratuszu Głównego Miasta pamięci Macieja Kosycarza

Koncert carillonowy w Ratuszu Głównego Miasta pamięci Macieja Kosycarza
Koncerty na gdańskich carillonach odbywają się od lat. Ale ten, który odbył się w piątek, 27 marca, był wyjątkowy - po raz pierwszy przeprowadzona była transmisja na żywo. Na carillonie Ratusza Głównego Miasta - Muzeum Gdańska gdańska carillonistka Monika Kaźmierczak grała program pasyjno-wiosenny, głównie utwory Jana Sebastiana Bacha..
Na carillonie Ratusza Głównego Miasta - Muzeum Gdańska zagrała gdańska carillonistka Monika Kaźmierczak
Na carillonie Ratusza Głównego Miasta - Muzeum Gdańska zagrała gdańska carillonistka Monika Kaźmierczak
zdj. Anna Rezulak/KFP


Koncert poświęcony był pamięci Macieja Kosycarza, znanego gdańskiego fotoreportera, który zmarł dzień wcześniej - w czwartek, 26 marca - w wieku 56 lat. Jego zdjęcie znalazło się na pulpicie instrumentu na wieży Ratusza Głównego Miasta. Koncert nadawaliśmy na żywo na portalu gdansk.pl.

SŁUCHAJ  Z ODTWORZENIA


- Jak widać, jest uśmiechnięty, wypatruje, jest taki, jaki zawsze był – wprowadzała nas w aurę wydarzenia wykonawczyni. Koncert rozpoczął się nastrojową kompozycją brytyjskiego twórcy epoki baroku Henry’ego Purcella zatytułowaną „Music for a While”. - To utwór bardzo spokojny, dobry zarówno na obecne czasy, jak i na złe wiadomości, które docierają do nas z różnych stron - objaśniała Monika Kaźmierczak.

Na Długiej i Długim Targu nie mogło być nas dzisiaj zbyt wielu. Ale byliśmy słuchaczami także i tam, u źródeł carillonowych dźwięków, bacząc przy tym, by nasze trwanie z Maciejem nie stanowiło naruszenia prawa o zgromadzeniach w realiach stanu epidemii. Ze wszech stron trudny to dla nas czas.

Miejska carillonistka zadedykowała pamięci Maćka trzy kompozycje Johanna Sebastiana Bacha: fragment kantaty żałobnej „Actus tragicus”, „Agnus Dei” z Wielkiej mszy h-moll - utwór, od którego zaczęła się przed 20 laty jej zawodowa przygoda z muzyką carillonową, oraz związaną z Gdańskiem za sprawą Johanna Gottlieba Goldberga (ucznia Bacha) arię z Wariacji Goldbergowskich, oryginalnie przeznaczonych na klawesyn. Gdańskie korzenie miała również Fantasia À 3 - dzieło Paula Sieferta, kompozytora epoki renesansu, pierwszego organisty kościoła NMP w latach 1623-1666. Puentą koncertu miała być „Wiosna” Vivaldiego. Nuty „Czterech pór roku” - jak przyznała Kaźmierczak - zostały jednak na dole. W zastępstwie usłyszeliśmy solo klawesynowe Bacha.

- Oby wybrzmiało pozytywnie. Chciałabym, żebyśmy pamiętali, że wszystko to, co straszne, przeminie - zapowiedziała utwór finałowy wykonawczyni.

Taki widok gdańska roztacza się z miejsca, gdzie gra carillonistka
Taki widok Gdańska roztacza się z miejsca, gdzie gra carillonistka
zdj. Anna Rezulak/KFP

 

W marcu kon­certy carillonowe grane są w piątki i soboty w Ratuszu Głównego Miasta przy ul Długiej 46/47. Nawią­zu­ją­ tema­tycz­nie do obcho­dzo­nych świąt kalen­da­rzo­wej wio­sny, uro­dzin Jana Seba­stiana Bacha oraz zbli­ża­ją­cych się Świąt Wiel­ka­noc­nych.

Monika Kaźmierczak o gdańskich dzwonach i carillonach 


W piątki koncerty rozpoczynają się o godz. 17.00, w soboty o godz. 12.05. W sobotę, 28 marca, zagra także Monika Kaźmierczyk. 

 

oprac. WGwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl