Dziesiąty tytuł mistrza świata
Dla Piotra Tarnackiego jest to dziesiąty tytuł mistrza świata w tej klasie. W jego załodze znajdowali się także Maksymilian Pawłowski oraz Piotr Przybylski. Piotr Tarnacki, opowiadał o przebiegu regat, które odbyły się we Włoszech, podkreślając, że miały one miejsce po dwuletniej przerwie, spowodowanej pandemią Covid-19. Gdańska ekipa zwyciężyła w 5 z 8 wyścigów rozegranych w zmiennych warunkach.
- To spełnienie założeń, które poczyniliśmy jeszcze w ubiegłym roku – mówił Piotr Tarnacki, prezentując zdobyte medale.
W tym roku żeglarze planują wziąć jeszcze udział w regatach w Polsce i zagranicą.
Najmniejsza klasa morska
Micro to najmniejsza klasa regatowych jachtów morskich. Jednostki mają 5 i pół metra długości. Klasa została stworzona we Francji, w drugiej połowie lat 70 do ścigania się na wodach śródlądowych i przybrzeżnych. Załoga mikro liczy trzy osoby, co – przy tak małej jednostce – wskazuje, że musi być na niej naprawdę dużo do roboty!
Od połowy lat 80-tych do najlepszych "ścigantów" w tej klasie należą polscy żeglarze. Tytuły mistrzów świata uzyskiwali m.in. Jarosław Kaczorowski, Stanisław Sawko i Przemysław Tarnacki.
Kolejne jachty pojawiają się przy Twierdzy Wisłoujście. Nowa przystań w mieście. WIZUALIZACJE
Założyciel i twórca projektu
Piotr Tarnacki jest nie tylko jest liderem teamu żeglarskiego, ale także założycielem i twórcą projektu, który wykracza poza jedną klasę żeglarską. Jego zespół rozpoczął w ubiegłym roku przygotowania do startów w klasie J/70. Jest to klasa tzw. monotypowa, co oznacza, że ścigające się ze sobą jachty są dosłownie identyczne. Wszelkie samowolne zmiany i odstępstwa grożą dyskwalifikacją – podobnie jak to jest w skokach narciarskich. Wszyscy zawodnicy startują więc na takim samym sprzęcie. Decydującą rolę w ostatecznej klasyfikacji mają więc umiejętności załogi: jej szybkość, doświadczenie i także znajomość akwenu na jakim odbywają się wyścigi.. Gdańska ekipa trenuje od ubiegłego roku i jest zdecydowana osiągnąć sukcesy takie, jak w Mikro.
Projekt dla młodzieży
Lider Energa 77 Racing opowiedział Prezydent Aleksandrze Dulkiewicz także o innym projekcie - skierowanym do młodzieży od 15 do 20 roku życia. W sezonie, w przystani przy Twierdzy Wiosłujcie organizowane są turnusy półkolonii żeglarskich. Przez cały tydzień młodzi ludzie mają możliwość spróbowania swoich sił na pokładzie jachtów i sprawdzenia, czy jest to rodzaj sportu, który im odpowiada. Dotąd przez zajęcia przewinęło się blisko 100 osób. Wiele zgłosiło chęć ścigania i szkolenia. Kilka osób zostało włączonych do stałych treningów i ma szansę znaleźć się w zespole regatowym.
Rewitalizacja: zmiana z komisariatu w klub żeglarski
Istotną częścią działalność teamu jest również rewitalizacja przystani w Twierdzy. Jest to dawny port Policji wodnej (a wcześniej milicji). W ostatnich latach, od kiedy miejsce to stało się siedzibą Energa 77 Racing, uporządkowano teren, naprawiono pomosty postawiono obiekty klubowe oraz zbudowano nowy, estetyczny hangar dla jachtów. Na rewitalizację czeka jeszcze budynek dawnego komisariatu, jednak nie może być ona rozpoczęta przed gruntowną naprawą nabrzeży portowych. Koszt tych prac wyniesie co najmniej kilkanaście mln. PLN i są widoki na sfinansowanie tych prac w ramach działań remontowych trwających w gdańskim porcie. W efekcie zamknięty przez lata teren staje się miejscem dostępnym dla uprawiających żeglarstwo.
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z WIZYTY PREZYDENT DULKIEWICZ Z MISTRZAMI ŚWIATA