PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Klub Żak. Odrębność w czasach konsumpcji - czy jest możliwa? Malarka szuka odpowiedzi

Klub Żak. Odrębność w czasach konsumpcji - czy jest możliwa? Malarka szuka odpowiedzi
Magdalenę Sadłowską interesuje problem dopasowania się człowieka do społeczeństwa. Zastanawia się, do jakiego stopnia wchodzimy w przygotowane role, utarte kanony, a na ile sami stanowimy o sobie. - Do wyrażania siebie gdańska artystka używa różnych mediów: malarstwa, rysunku, obiektu i instalacji - tłumaczy Agata Nowosielska, kuratorka Galerii Klubu Żak, która zachęca do oglądania prac do 30 czerwca 2021 r.
obraz zamazany w żółtych kolorach
Magdalena Sadłowska w pracach z cyklu “Nowe kroje” chciała pochylić się nad człowiekiem, który mierzy się z ustawiczną pogonią za modą, próbami dopasowywania się
mat. Klub Żak

 

 

Czy w erze konsumpcji i nadmiaru, nagromadzenia wątków i ról społecznych jesteśmy jeszcze w stanie zachować autonomiczność - pyta nas i siebie Magdalena Sadłowska. Artystka studiowała malarstwo w pracowni prof. Jarosława Baucia na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, a od 2016 r. jest rezydentką w Kolonii Artystów-Dolne Miasto. Brała udział w licznych wystawach i przeglądach sztuki. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2017/2018 r., otrzymała też nagrodę Dziekana Wydziału Malarstwa w ogólnopolskim Konkursie Malarstwa im. W. Fangora w Gdańsku (2018).

- Do wyrażania siebie gdańska artystka używa różnych mediów: malarstwa, rysunku, obiektu i instalacji - mówi Agata Nowosielska, kuratorka Galerii Klubu Żak
- Do wyrażania siebie gdańska artystka używa różnych mediów: malarstwa, rysunku, obiektu i instalacji - mówi Agata Nowosielska, kuratorka Galerii Klubu Żak
fot. mat. Kub Żak



„con/TEMPORARY” Adriany Majdzińska w 4G. 11 czerwca spotkanie z artystką na żywo


- Do wyrażania siebie gdańska artystka używa różnych mediów: malarstwa, rysunku, obiektu i instalacji - mówi Agata Nowosielska, kuratorka Galerii Klubu Żak. - Klasyczne malarstwo sztalugowe zestawia z instalacjami site-specific, konstruuje wymyślne formy i kształty, ale zachowuje także umiar, tam, gdzie jest potrzebny. Podejmuje się eksperymentu formalnego, za pomocą którego chce przekazać treści społeczne. Nie byłoby w tym nic bardziej intrygującego, gdyby forma była bezpośrednia. Sadłowska bardziej używa przenośni, metafory.

Opowieść Sadłowskiej to liryczne spojrzenie na podziały między ludźmi i role, jakie odgrywają oni w społeczeństwie
Opowieść Sadłowskiej to liryczne spojrzenie na podziały między ludźmi i role, jakie odgrywają oni w społeczeństwie
fot. mat. Klub Żak


Na obrazach widzimy wykroje strojów, ubrania na wieszakach, całość przypomina zakład krawiecki, atelier projektanta mody. Magdalena Sadłowska  tłumaczy, że w pracach z cyklu “Nowe kroje” chciała pochylić się nad człowiekiem, który mierzy się z ustawiczną pogonią za modą, próbami dopasowywania się, treningami. Przypomina jednak, że kult ciała obecny był już w starożytności, w okresie hellenistycznym.

Wystawa prac Magdaleny Sadłowskiej w Galerii Klubu Żak potrwa do 30 czerwca 2021 r.
Wystawa prac Magdaleny Sadłowskiej w Galerii Klubu Żak potrwa do 30 czerwca 2021 r.
fot. mat. Kub Żak

 

- Malarstwo Magdaleny Sadłowskiej romansuje z grafiką, ale też posiada odniesienia do op-artu, pop-artu, sztuki kinetycznej, sztuki konceptualnej drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku - tłumaczy Nowosielska. - Niewinne atelier - w którym piętrzą się wieszaki i wiszące na nich ubrania, stoją solidne parawany - czarne tablice, na których wyrysowane są białą kredą krawieckie wzory wykrojów - staje się tyglem myśli, miejscem stawianych tez. Kobiece z pozoru obszary - kroje sukien niczym z burdy lub innego branżowego czasopisma, tkaniny w ciepłych pastelowych kolorach porozwieszane w oknach i na ścianach, postaci kobiet modelek - dominują. Całość działań ma feministyczny wydźwięk. Jednak sztuka Sadłowskiej wymyka się kategoryzacji. Nie jest to tylko studio projektantki, a raczej sięgającej szerzej (poza samą modę) świadomej swoich praw współczesnej kobiety - artystki. 

Opowieść Sadłowskiej to liryczne spojrzenie na podziały między ludźmi i role jakie odgrywają w społeczeństwie. Za pomocą form troszkę w stylu retro przekazuje artystka swoje zdanie o teatrze, jaki na co dzień wszyscy odgrywamy. 

Magdalena Sadłowska studiowała Malarstwo w pracowni prof. Jarosława Baucia na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 2016 r. jest rezydentką w Kolonii Artystów-Dolne Miasto
Magdalena Sadłowska studiowała Malarstwo w pracowni prof. Jarosława Baucia na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 2016 r. jest rezydentką w Kolonii Artystów-Dolne Miasto
fot. mat. Kub Żak

 

Przypominamy, że wciąż obowiązują ograniczenia związane z epidemią Covid-19: w galerii może przebywać sześć osób jednocześnie, obowiązuje nakaz utrzymywania odpowiedniego dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa.

oprac. AUwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl