• Start
  • Wiadomości
  • Na “Sołdku” uroczyste otwarcie nowej wystawy stałej i festyn rodzinny - za tydzień, w sobotę

Na “Sołdku” uroczyste otwarcie nowej wystawy stałej i festyn rodzinny - za tydzień, w sobotę

Na gości statku-muzeum „Sołdek”, będącego oddziałem Muzeum Morskiego w Gdańsku, czeka z okazji otwarcia nowej wystawy stałej wiele atrakcji: zwiedzanie rudowęglowca za symboliczną złotówkę, gra z nagrodami, muzyka, balony, wata cukrowa i krówki. Festyn rodzinny odbędzie w sobotę, 9 października 2021 r., od godz. 12 do 18. Już dzisiaj warto zarezerwować sobie czas na tę weekendową atrakcję.
03.10.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu Gdańsk, Główne Miasto: rzeka Motława, po lewej Długie Pobrzeże, po prawej statek Sołdek  i Wyspa Ołowianka
Na zdjęciu Gdańsk, Główne Miasto: rzeka Motława, po lewej Długie Pobrzeże, po prawej statek "Sołdek" i Wyspa Ołowianka
fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl


- Na festyn rodzinny przygotowaliśmy specjalną grę statkową z upominkami, która składa się różnorodnych zabaw - mówi Przemysław Węgrzyn z Działu Edukacji Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. – Każdy znajdzie rozrywkę dla siebie. Chętni sprawdzą się w roli stoczniowców: w masce spawacza zbudują własny statek z klocków, a w masce marynarza - wywołają „dowódcę” przez walkie-talkie oraz zbudują i uruchomią rurę głosową. Fanów wirtualnej rzeczywistości zaprosimy do zwiedzenia niedostępnych przestrzeni „Sołdka”. Na miłośników gier czekać będzie statkowe domino, a także marynistyczne gry: pamięciowa i karciana.

Najważniejszym punktem wizyty, atrakcją nad atrakcjami, będzie nowa wystawa stała pt. „Sołdek i jego czasy”, mieszcząca się w wyremontowanych ładowniach nr 3 i 4. 

Ekspozycja odkryje przed gośćmi świat historycznego statku o napędzie parowym, z którym zawiązane są życiorysy i emocje wielu ludzi morza. Zaprezentuje historię polskiej techniki okrętowej, w szczególności realia polityczne, społeczne oraz gospodarcze w jakich powstawał „Sołdek” i w jakich był eksploatowany. 

Gabloty z węglem i rudą żelaza oraz nowoczesne środki multimedialne urozmaicą zwiedzanie. Podnosząc słuchawki telefoniczne, goście posłuchają opowieści o losach statku; siadając w małych salkach kinowych i oglądając historyczne filmy dokumentalne, zobaczą jak po wojnie odradzał się polski przemysł okrętowy, a zapoznając się z obrazami filmowymi emitowanymi na ekranach, poznają charakterystykę pracy spawaczy, niterów i traserów. 

- Umożliwiliśmy zwiedzającym bezpośredni kontakt z wybranymi eksponatami - mówi Jakub Adamczak z Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM. - Uwydatniliśmy również elementy konstrukcji „Sołdka” poprzez odpowiednie ich podświetlenie wewnątrz, a także zastosowaliśmy ścieżki dźwiękowe z odgłosami morza, maszyny parowej i pracy stoczni, które tworzą niezwykły klimat.

„Sołdek” jest gdańską ikoną, stałym elementem nabrzeża wyspy „Ołowianka” i jedną z najbardziej popularnych turystycznych destynacji w regionie. Jego remont oraz organizacja nowej wystawy stałej były możliwe dzięki projektowi "2 statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji". 

- Cieszymy się, że możemy zaprosić na otwarcie nowej wystawy naszych najważniejszych gości, czyli zwiedzających - mówi dr Robert Domżał, dyrektor NMM.


"Sołdek", historia statku

"Sołdek" to pierwszy zbudowany przez polski przemysł stoczniowy statek pełnomorski. Projekt wstępny statku opracował zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem mgr inż. Henryka Giełdzika. Opracowanie dokumentacji warsztatowej do budowy statku zlecono francuskiej stoczni Augustin Normand w Hawrze. Budową statku w utworzonej 19 października 1947 roku Stoczni Gdańskiej kierował inż. Jerzy Doerffer (późniejszy profesor i rektor Politechniki Gdańskiej).

Stępkę pod prototypowy rudowęglowiec typu B-30 położono 3 kwietnia 1948 roku na pochylni A2. Po oficjalnych przemówieniach miejsce budowy poświęcił proboszcz parafii św. Jakuba w Gdańsku, po czym pierwszy nit w elementy konstrukcyjne wbił ówczesny minister żeglugi - Adam Rapacki. W ciągu tygodnia pracy montowano przeciętnie 45 ton elementów ze stali okrętowej. Do budowy rudowęglowca zużyto około 300 tys. nitów, ich ciężar wyniósł około 6% ciężaru całego kadłuba. Statek zwodowano 6 listopada 1948 roku Zgodnie z wcześniejszymi decyzjami jednostka miała nosić nazwisko przodującego stoczniowca. Był nim traser Stanisław Sołdek. Matką chrzestną została jego żona Helena.

22 października 1949 roku "Sołdek" pod dowództwem kpt. ż.w. Zbigniewa Rybiańskiego udał się w swój pierwszy rejs do Szczecina, gdzie 25 października 1949 roku miało miejsce uroczyste podniesienie bandery. Do 2 stycznia 1981 roku "Sołdek" odbył 1479 podróży morskich. W ciągu 31 lat eksploatacji statek przewiózł ponad 3,5 miliona ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów.

Projekt "2 statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.


Zobacz historię remontu:

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór