PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Bezpieczeństwo przede wszystkim. Dobra zmiana w ruchu na ulicy Piramowicza

Bezpieczeństwo przede wszystkim. Dobra zmiana w ruchu na ulicy Piramowicza
Statystyki potwierdzają, że decyzja o odwróceniu kierunku ruchu na ul. Piramowicza była słuszna - liczba niebezpiecznych zdarzeń: sześć wypadków i 22 kolizji w ciągu 6,5 roku, spadła do zera. Zmianę, którą wprowadził Gdański Zarząd Dróg i Zieleni od 31 lipca 2020 roku, chwali dziś na FB Piotr Grzelak, z-ca prezydenta miasta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju oraz stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Skrzyżowanie al. Zwycięstwa i ul. Piramowicza
Skrzyżowanie al. Zwycięstwa i ul. Piramowicza
fot. GZDiZ



- Cel: „zero wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów”, wymaga podejmowania czasem trudnych, radykalnych decyzji. Kiedy emocje mijają, warto przyjrzeć się konkretnym liczbom - pisze na FB Piotr Grzelak, z-ca prezydenta miasta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, komentując zmiany wprowadzone przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni od 31 lipca 2020 roku. 

 

 

“To chyba powinno ostatecznie zamknąć wracający co jakiś czas temat zmian na ul. Piramowicza? Oby tak dalej Gdański Zarząd Dróg i Zieleni” - komentuje FRAG. 


 

Zmiany polegały na odwróceniu kierunku ruchu z dotychczas obowiązującego - od al. Hallera w stronę al. Zwycięstwa - na nowy: pojazdy poruszają się teraz od al. Zwycięstwa do al. Hallera. Decyzja przyniosła wymierną korzyść, jaką jest praktyczne wyeliminowanie niebezpiecznych sytuacji na skrzyżowaniu ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa. A nie zawsze tak było. 

Przed wprowadzeniem zmian, z powodu ograniczonej widoczności, dochodziło tam do wymuszeń pierwszeństwa przejazdu czy wręcz potrąceń rowerzystów, poruszających się jednym z głównych ciągów rowerowych w naszym mieście, przez kierowców włączających się do ruchu w al. Zwycięstwa.

Obrazują to policyjne statystyki z ostatnich lat: w latach 2014 – 2017 doszło w tym miejscu do czterech kolizji i jednego ciężkiego wypadku, w którym ucierpiał rowerzysta. W kolejnych latach takich zdarzeń było niestety coraz więcej. W sumie w ciągu 6,5 roku doszło na skrzyżowaniu ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa do aż 6 wypadków i 22 kolizji.

STATYSTYKI:

  • w 2014 – 2017 - cztery kolizje i jeden ciężki wypadek,
  • w 2018 roku -  12 kolizji oraz 2 wypadki, 
  • w 2019 roku – cztery kolizje i trzy wypadki, 
  • pierwsza połowa 2020 roku - dwie kolizje. 

Sytuacji nie poprawiały rozwiązania, jakimi były wyniesienie przejścia i przejazdu rowerowego, które wykonano w 2017 roku, czy zawężenie wlotu ul. Piramowicza do jednego pasa ruchu w 2019 roku.

 

Odwrócenie kierunku ruchu

Dlatego kolejnym krokiem było odwrócenie kierunku ruchu na ul. Piramowicza, które przyniosło oczekiwany skutek. Od momentu wprowadzenia zmian w organizacji ruchu nie odnotowano ani jednego niebezpiecznego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów. Zmiany przyczyniły się ponadto do uspokojenia ruchu drogowego w tym rejonie poprzez przywrócenie ul. Piramowicza charakteru drogi lokalnej. Przed zmianami w większości przypadków wykorzystywana była jako skrót między al. Hallera a al. Zwycięstwa. Dzięki zmianom i ograniczeniu tranzytu wzrosło także bezpieczeństwo ruchu w pobliżu szkoły. Równocześnie obsługa komunikacyjna tego obszaru jest zapewniona przez przyległy układ drogowy – al. Hallera oraz al. Zwycięstwa.

Choć zmiany na ul. Piramowicza zwiększyły natężenie ruchu na końcowym odcinku al. Hallera i skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa, to w tym przypadku kwestią nadrzędną jest bezpieczeństwo, czyli zdrowie i życie, które przy decyzjach dotyczących organizacji ruchu w mieście jest priorytetem.

 

Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze
Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze