• Start
  • Wiadomości
  • Baltic Hub po raz drugi rok z rzędu z rekordem przeładunku kontenerów

Baltic Hub - terminalem numer 1 na Bałtyku. Drugi rok z rzędu notuje rekord przeładunków

W 2022 r. głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub w Gdańsku przeładował ponad 2 mln TEU. Tak dobry wynik osiągnięto mimo zawirowań w branży morskiej związanej ze skutkami pandemii COVID-19 oraz wojną w Ukrainie. Oznacza to, że Baltic Hub jest nadal największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. To już drugi rok z rzędu, kiedy firma z Gdańska przekroczyła granicę przeładunku 2 mln TEU. 
03.02.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Widok z lotu ptaka na wielki terminal kontenerowy
Terminal kontenerowy w Gdańsku utrzymuje pozycję lidera na Bałtyku, w 2021 i 2022 r. przeładował ponad 2 mln TEU
mat. Baltic Hub

Baltic Hub w liczbach za ubiegły rok

W 2022 r. Baltic Hub obsłużył 662 statki, w tym niemal 97 zawinięć największych kontenerowców na świecie oraz 565 statków feederowych (statki dowozowe, transportujące kontenery z portów mniejszych - przyp. red.), 6860 pociągów oraz 447 tysięcy ciężarówek.

W Baltic Hub ruszyła wielka inwestycja. W 2024 roku gotowy będzie nowy terminal kontenerowy

Łącznie, Baltic Hub obsłużył w minionym roku 2 072 727 TEU (kontenerów 20-stopowych, przyp. red.) 

Najważniejsze sukcesy w minionym roku 

2022 rok przyniósł gdańskiemu terminalowi kilka ważnych wydarzeń.
 
W marcu 2022 r. Baltic Hub przeładował rekordową ilość 206 645 TEU. Był to wzrost o ponad 9 procent w porównaniu z poprzednim rekordem terminalu ze stycznia 2020 r. 

Port Lotniczy Gdańsk - bardzo dobry 2022 rok i plany bicia rekordów na rok 2023

We wrześniu ub. roku uruchomiono nowe połączenie kolejowe z Czechami. Pociąg kontenerowy z Ostrawy po raz pierwszy dotarł do Baltic Hub. Dla terminala oznacza to możliwość przewozów towarów w efektywny kosztowo i ekologiczny sposób do, z i między Czechami, Słowacją i Węgrami.
 
W październiku 2022 r. ,w 15. rocznicę powstania terminalu ogłoszona została zmiana nazwy spółki z DCT Gdańsk (Deepwater Container Terminal Gdańsk) na Baltic Hub, co ma wyraźniej odzwierciedlać ambicje funkcjonowania na rynku jako regionalny bałtycki hub kontenerowy, gdzie zbiegają się połączenia morskie i śródlądowe.  

Wielka inwestycja w trzecie nabrzeże

Pod koniec listopada ub. roku rozpoczęła się natomiast budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego T3. Dzięki tej inwestycji Baltic Hub stanie się jednym z największych hubów kontenerowych w Europie zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk
 
Wielkie suwnice i kontenery stojące na torach kolejowych
Głębokowodny terminal kontenerowy w Gdańsku rozpoczął działalność 1 czerwca 2007 r., kiedy to do portu zawinął pierwszy statek kontenerowy 
mat. Baltic Hub
W ramach budowy T3, która zostanie zakończona do 2025 roku, powstanie głębokowodne nabrzeże o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do obsługi największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.
 
Dzięki T3 zdolność przeładunkowa Baltic Hub zwiększy się o 1,5 mln do 4,5 mln TEU rocznie.
Baltic Hub to duży pracodawca w regionie. Zatrudnia ponad tysiąc osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Firma ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując miliardy złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
 
Obecnie Baltic Hub jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.).

 

TV

W zoo zamieszkały dwa lemury