PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
Autobusy w Gdańsku. Najnowocześniejsze pojazdy wyruszają w miasto. WIDEO i ZDJĘCIA
Autobusy w Gdańsku. Najnowocześniejsze pojazdy wyruszają w miasto. WIDEO i ZDJĘCIA
Prawie sto nowych autobusów wyjedzie na ulice Gdańska w ciągu najbliższego roku. W środę, 17 kwietnia, oddano do użytku pierwszych pięć pojazdów z tej puli. - Są to autobusy naprawdę z najwyższej półki - mówi Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Pięć nowych Mercedesów Citaro (3 przeguby i 2 typu midi) rozpoczyna już regularne kursy, w pozostałych trwa montaż, m.in. gniazd USB i monitoringu
Pięć nowych Mercedesów Citaro (3 przeguby i 2 typu midi) rozpoczyna już regularne kursy, w pozostałych trwa montaż, m.in. gniazd USB i monitoringu
fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Pierwsze autobusy z transzy 46 nowych Mercedesów Citaro, jakie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje kupiła w zeszłym roku od EvoBus Polska, rozpoczynają regularne kursy na gdańskich liniach. Nowe autobusy zastąpią te najbardziej wysłużone. Spółka wydzierżawi także kolejne 48 takich pojazdów - pojawią się one na gdańskich ulicach na początku przyszłego roku. Oznacza to, że w 2020 roku nowe, nowoczesne Mercedesy będą stanowić ponad połowę floty GAiT.

- Pięć nowych autobusów wyjedzie dziś na ulice Gdańska. Kolejne są w trakcie procedur odbiorowych. Ważna informacja jest taka, że w ciągu najbliższych dwóch lat, połowa wszystkich autobusów w Gdańsku to będą autobusy poniżej dwóch lat, jeśli chodzi o wiek. Mam nadzieję, że skłoni to mieszkańców Gdańska do częstszego korzystania z komunikacji publicznej - mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz w środę, 17 kwietnia, podczas specjalnej konferencji, podczas której zaprezentowano autobusy.

Pięć nowych Mercedesów Citaro (3 przeguby i 2 typu midi) rozpoczyna już regularne kursy, w pozostałych trwa montaż m.in. Systemu Informacji Pasażerskiej, gniazd USB, monitoringu i bramek liczących pasażerów. Zgodnie z umową, producent dostarczy do Gdańska w sumie 46 pojazdów. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.

Każdy z pojazdów będzie wyposażony w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi. Jak zapewnia producent, Mercedesy Citaro są obecnie najnowocześniejszymi seryjnie produkowanymi autobusami miejskimi.

- Nasi kierowcy podkreślają, że jeździmy najnowocześniejszymi autobusami w Europie, a może i na świecie i nie jest to przesada. Jest to autobus naprawdę z najwyższej półki - mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W tej chwili jesteśmy na etapie analiz finansowych i mogę państwa zapewnić, że nie jest to nasze ostatnie słowo.

Obecnie miejska spółka dysponuje 230 autobusami. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

- Transport publiczny i komunikacja miejska są dla nas najwyższym priorytetem - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta do spraw przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

- Dzięki temu, że są to nowe pojazdy spełniają one bardzo wysoką klasę Euro VI. Dbamy o środowisko więc jest to dla nas bardzo ważne. Mam nadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni oraz że nowe autobusy znacząco podniosą komfort pracy kierowców - mówił Piotr Borawski. - Życzę wszystkim, żeby w miarę możliwości przesiadali się jak najczęściej na komunikacje miejską. Będziemy starać się ją unowocześniać, żeby była komfortowa i jak najmniej awaryjna.

 

ZOBACZ FILM Z PREZENTACJI AUTOBUSÓW

 

WIĘCEJ INFORMACJI O NOWYCH AUTOBUSACH 

Bezpieczne, wygodne i… odporne na wandali

Każdy z pojazdów będzie wyposażony w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi. Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczego wyposażone będą w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy z pojazdów będzie wyposażony w system monitoringu wizyjnego i system zliczający pasażerów. W pojazdach zamontowano także funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznie ułatwi wejście i wyjście z pojazdu. Konstrukcja foteli będzie wandaloodporna, podobnie jak sama tapicerka, która ma być odporna nie tylko na wycieranie i zabrudzenia, ale także na akty wandalizmu, jak rozrywania czy rozcięcia.

Tablice i wyświetlacze - informacja na widoku

Autobusy midi i standardowe będą miały zamontowane po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22’’, umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, mapki z aktualną pozycją pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i video. Monitory są zabezpieczone przed atakami wandalizmu oraz posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w midikach znajdzie się jeden, a w przegubach dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38’’, na których wyświetlane będą informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego.

Autobusy będą wyposażone w 3 tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające in formacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach i mogące pracować w temperaturach od -20°C do +70°C. Tablice będą wyświetlać numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, posiadają również możliwość wyświetlania informacji w sekwencji stałej lub płynącej.

3 lata gwarancji

Wszystkie nowe autobusy, niezależnie od typu, objęte są gwarancją na 36 miesięcy lub do przebiegu 250 tys. km. Dodatkowo zewnętrzne powłoki lakiernicze oraz elektronika pokładowa (SIP, monitoring, TRISTAR, bramki liczące) objęte są gwarancją na 60 miesięcy, z kolei szkielet kratownicy podwozia (rama) i nadwozie oraz blachy poszycia zewnętrznego na 120 miesięcy.

Nowoczesne i ekologiczne

Jak zapewnia producent, Mercedesy Citaro są obecnie najnowocześniejszymi seryjnie produkowanymi autobusami miejskimi. Do głównych innowacyjnych należą:

    • odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko;
    • znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI emisje spalin; norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V;
    • spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy; maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.

Wygodne miejsce pracy

Wyposażenie kabin konsultowane było z kierowcami autobusów. Kabina kierowcy będzie wydzielona z oszklonymi szczelnymi drzwiami, z systemem klimatyzacji i zamontowanym defibrylatorem AED oraz czujnikiem dymu papierosowego. Kierowcy będą mieć też do dyspozycji gniazda USB, lodówkę o pojemności min. 3,5l, wieszak na ubranie i podstawkę na telefon. Nowością jest także wygodniejszy i podgrzewany fotel.

Midi - 628 02 Citaro K - 2 sztuki

Spółka GAiT ma w swojej flocie 8 autobusów typu midi, wśród nich – także Mercedesy Citaro K z dostaw w 2016 i 2017 roku (numery boczne 2487 do 2491). Dostawa kolejnych dwóch będzie kosztować ponad 2,8 mln zł. Nowe midiki otrzymają numery boczne 2492 i 2493. Autobusy pomieszczą 80 osób, w tym 22 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi dostępnych będzie 6 foteli). Pojazdy będą miały 10,633 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości. Będą również miały troje podwójnych drzwi.

Standardowe - 628 02 Citaro - 18 sztuk

Autobusy standardowe to najbardziej popularne pojazdy we flocie GAiT. Jest ich 127, wśród nich 9 Citaro z 2016 roku (numery boczne 2738 do 2746). Dostawa kolejnych 18 sztuk będzie kosztować 25,9 mln zł. Nowe standardowe Citaro otrzymają numery boczne od 2761 do 2778. Pojazdy będą miały 12,135 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości. Pomieszczą 90 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi będzie dostępnych 8 foteli). Pojazdy będą miały troje podwójnych drzwi.

Przegubowe – 628 03 Citaro G – 26 sztuk

26 nowych przegubów, których koszt dostawy to 50,6 mln zł, dołączy do 89 pojazdów tego typu, które jeżdżą już po Gdańsku. Od 2016 roku we flocie GAiT jest również 9 Citaro G. Nowe przeguby Citaro G otrzymają numery boczne od 2662 do 2687. Pojazdy będą miały 18,125 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości. Pomieszczą 140 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi będzie dostępnych 15 foteli). Przeguby będą miały czworo podwójnych drzwi.

WG


ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z PREZENTACJI AUTOBUSÓW

Jędrzej SieliwończykUrząd Miejski w GdańskuBiuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki MiastaReferat Prasowyjedrzej.sieliwonczyk@gdansk.gda.pl
Jędrzej Sieliwończyk - najnowsze
Jędrzej SieliwończykUrząd Miejski w GdańskuBiuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki MiastaReferat Prasowyjedrzej.sieliwonczyk@gdansk.gda.pl
Jędrzej Sieliwończyk - najnowsze