
Streets For Kids - europejska akcja w gdańskich szkołach
Kto zwyciężył w Rowerowym Maju?
Wszystko wyjaśniło się w środę, 11 czerwca - w ostatnich dniach Rowerowego Maja wyniki szkół i przedszkoli nie pojawiały się na stronie rywalizacji, zwycięzcy zostali podani dopiero podczas podsumowującego czerwcowego pikniku. Przedstawiciele zwycięskich szkół i klas odebrali gratulacje i nagrody z rąk Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska oraz Piotra Borawskiego, jej zastępcy. Podsumowanie XI edycji Rowerowego Maja odbyło się na Targu Węglowym.
W miesięcznym wyzwaniu uczestniczyli uczniowie i przedszkolaki, którzy za każdy aktywny dojazd do szkoły lub przedszkola na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce zdobywali punkty. W Gdańsku do zabawy zgłosiło się aż 227 placówek (131 przedszkoli i 96 szkół podstawowych).
- Codzienne podróże dzieci do szkoły i przedszkola to nie tylko droga po wiedzę, ale też szansa na zdrowy start każdego dnia. Chcemy, żeby aktywność fizyczna była naturalną częścią codzienności, a nie tylko wyjątkowym wydarzeniem - powiedziała podczas finału RM Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Dlatego gratuluję wszystkim uczestnikom Rowerowego Maja: dzieciom, rodzicom, nauczycielom i koordynatorom za zaangażowanie, energię i radość, jaką wnosicie na nasze gdańskie ulice. Dzięki Wam pokazujemy, jak można zmieniać miasto na lepsze, zaczynając od najmłodszych.

Statystyki Rowerowego Maja 2025
Frekwencja w skali kraju wyniosła 43 proc. - na ten wynik złożyło się 283 831 aktywnych uczestników z 1514 placówek z 32 miast i gmin biorących udział w kampanii.
W Gdańsku o tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło aż 39 681 uczestników. Frekwencja w skali miasta wyniosła 55 proc., a uczniowie i nauczyciele odbyli ponad milion aktywnych podróży do szkół i przedszkoli! To o 110 836 przejazdów więcej niż w ubiegłorocznej edycji.
Lato 2025 - półkolonie, sport i zabawa. Zapisy od 2 czerwca!
GALERIA ZDJĘĆ Z PODSUMOWANIA ROWEROWEGO MAJA
Nagrody od partnerów - wsparcie, które napędza Rowerowy Maj
Tegoroczna edycja kampanii trwała od 5 do 30 maja i po raz kolejny udowodniła, że droga do szkoły czy przedszkola może być nie tylko środkiem do celu, ale i świetną zabawą. Zasady były proste: każdy uczeń i przedszkolak, który dotarł na lekcje na rowerze, hulajnodze, rolkach lub deskorolce, zdobywał naklejki do rowerowego dzienniczka oraz na wspólny plakat klasowy. Ale najważniejsza była regularność i zaangażowanie, bo właśnie one prowadziły do zwycięstwa.
Dla najbardziej aktywnych klas i placówek przygotowano szeroki wachlarz nagród. Wśród atrakcji znalazły się m.in. wycieczki do Bajkowego Labiryntu i kina Cinema sponsorowane przez Galerię Morena, wizyta w Papugarni, zajęcia sportowe z trenerem ufundowane przez firmę PadBox, wyjście na kręgle dzięki Centrum U7, a także warsztaty oraz bilety na wydarzenia kulturalne i edukacyjne.
Wyróżnienia trafiły także do uczniów z najwyższą frekwencją. Otrzymali oni m.in. personalizowane gry „Ale pary” i bilety do kina ufundowane przez Miasto Gdańsk, a także akcesoria rowerowe od firmy Kross, kolorowe skarpetki i frutolinę (masa do zabawy plastycznej) - również od Miasta.
W gronie sponsorów, którzy szczególnie wyróżnili się w tym roku, znaleźli się:
- Ziaja - fundator zestawów kosmetycznych dla zwycięskich placówek oraz organizator warsztatów i wycieczki do swojej siedziby dla najlepszej klasy siódmej.
- Gdańska Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna - fundator nagrody finansowej w wysokości 5 tys. zł dla klasy, która osiągnęła 100 proc. frekwencję.
- Zielona Sowa - sponsor voucherów o wartości 1 tys. zł na zakupy w księgarni internetowej dla najlepszej szkoły podstawowej i najlepszego przedszkola.
- Port Czystej Energii - fundator wyjazdu studyjnego do instalacji odzysku energii z odpadów w Wiedniu dla koordynatorów z najlepszych placówek.
- MEVO i Miasto Gdańsk - fundatorzy voucherów na miesięczny abonament na rowery miejskie oraz gdańskich zestawów prezentowych dla wszystkich szkolnych koordynatorów kampanii.
W tegorocznej edycji kampanii w Gdańsku pojawili się także nowi sponsorzy nagród finansowych:
- Volvo Drywa, który przekazał 50 000 zł dla trzech najbardziej rowerowych szkół w kategorii dużych i małych,
- oraz Balcia Insurance SE, fundator nagrody w wysokości 30 000 zł dla trzech najlepszych szkół średnich i przedszkoli.
- Dzięki ogromnemu zaangażowaniu partnerów oraz nauczycieli, uczniów i ich rodziców, Rowerowy Maj to nie tylko kampania promująca zdrowy styl życia, ale też przykład współpracy lokalnych społeczności, firm i instytucji. Wszystkim serdecznie dziękujemy za udział i wsparcie. Do zobaczenia w kolejnej edycji - mówi Anna Bućko, koordynatorka Rowerowego Maja w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.

WYNIKI ROWEROWEGO MAJA 2025
z podziałem na kategorie (liczba uczniów):
- Kategoria szkół dużych
1 SP 92 88,8% frekwencji (Zaspa - Młyniec)
2 SP 80 83,5% frekwencji (Przymorze Wielkie)
3 SP 12 71,4% frekwencji (Ujeścisko - Łostowice)
- Kategoria szkół średnich
1 SP 72 74,5% frekwencji (Stogi)
2 SP 23 68,7% frekwencji (Oliwa)
3 SP 77 68,3% frekwencji (Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia)
- Kategoria szkół małych
1 SP 88 73,2% frekwencji (Wyspa Sobieszewska)
2 SP 83 70,4% frekwencji (Kokoszki)
3 SP "Octoschool" 66,6% frekwencji (Chełm)
- Przedszkola
1 P-le Morska Przygoda 98,4% frekwencji (Letnica)
2 P-le Kota Edwarda 91,7% frekwencji (Wrzeszcz Górny)
3 P-le 54 87,6% frekwencji (Przymorze Wielkie)
- Klasa ze 100% frekwencją
SP 63: VI c (Wrzeszcz Górny)
Partnerzy: Helios, Ziaja, Volvo, Port Czystej Energii, Balcia Insurance, Movement Arena, Skate Arena, Kross, Teatr Miniatura, Galeria Morena, Kart Center, GIWK, Port Brzeźno, Zielona Sowa, Centrum U7, PadBox, Mevo
Organizator główny: Miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku