• Start
  • Wiadomości
  • XI edycja Rowerowego Maja podsumowana. Ponad milion aktywnych podróży do szkół

XI edycja Rowerowego Maja podsumowana. Ponad milion aktywnych podróży do szkół

Dobiegła końca 11. edycja kampanii Rowerowy Maj, największej w Polsce inicjatywy promującej aktywność fizyczną i ekologiczne środki transportu wśród dzieci i młodzieży. Pomysł, który zrodził się w Gdańsku, dziś łączy szkoły i przedszkola w całym kraju. W tegorocznej edycji udział wzięły aż 32 gminy, a liczba aktywnych uczestników przekroczyła 283 tysiące!
11.06.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać grupę dzieci stojących na scenie, radośnie prezentujących dyplomy, nagrody i symboliczne czeki – prawdopodobnie za udział w konkursie „Rowerowy Maj”. W tle widać dorosłych opiekunów i organizatorów, a cała scena ozdobiona jest kolorowymi dekoracjami, co podkreśla radosny i uroczysty charakter wydarzenia.
Rowerowy Maj 2025 podsumowany!
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Streets For Kids - europejska akcja w gdańskich szkołach

Kto zwyciężył w Rowerowym Maju?

Wszystko wyjaśniło się w środę, 11 czerwca - w ostatnich dniach Rowerowego Maja wyniki szkół i przedszkoli nie pojawiały się na stronie rywalizacji, zwycięzcy zostali podani dopiero podczas podsumowującego czerwcowego pikniku. Przedstawiciele zwycięskich szkół i klas odebrali gratulacje i nagrody z rąk Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska oraz Piotra Borawskiego, jej zastępcy. Podsumowanie XI edycji Rowerowego Maja odbyło się na Targu Węglowym.

W miesięcznym wyzwaniu uczestniczyli uczniowie i przedszkolaki, którzy za każdy aktywny dojazd do szkoły lub przedszkola na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce zdobywali punkty. W Gdańsku do zabawy zgłosiło się aż 227 placówek (131 przedszkoli i 96 szkół podstawowych).

- Codzienne podróże dzieci do szkoły i przedszkola to nie tylko droga po wiedzę, ale też szansa na zdrowy start każdego dnia. Chcemy, żeby aktywność fizyczna była naturalną częścią codzienności, a nie tylko wyjątkowym wydarzeniem - powiedziała podczas finału RM Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Dlatego gratuluję wszystkim uczestnikom Rowerowego Maja: dzieciom, rodzicom, nauczycielom i koordynatorom za zaangażowanie, energię i radość, jaką wnosicie na nasze gdańskie ulice. Dzięki Wam pokazujemy, jak można zmieniać miasto na lepsze, zaczynając od najmłodszych.

Na zdjęciu znajduje się kobieta przemawiająca do mikrofonu oraz stojący obok niej mężczyzna w garniturze – oboje wyglądają na organizatorów lub gości honorowych wydarzenia. Ich poważne, a zarazem serdeczne wyrazy twarzy sugerują, że biorą udział w oficjalnej części uroczystości, najpewniej związanej z wręczeniem nagród lub podsumowaniem inicjatywy.
Za zaangażowanie w kampanię Rowerowy Maj szkolnym koordynatorom i dzieciom dziękowali prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz i jej zastępca ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl


Statystyki Rowerowego Maja 2025

Frekwencja w skali kraju wyniosła 43 proc. - na ten wynik złożyło się 283 831 aktywnych uczestników z 1514 placówek z 32 miast i gmin biorących udział w kampanii.

W Gdańsku o tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło aż 39 681 uczestników. Frekwencja w skali miasta wyniosła 55 proc., a uczniowie i nauczyciele odbyli ponad milion aktywnych podróży do szkół i przedszkoli! To o 110 836 przejazdów więcej niż w ubiegłorocznej edycji.

Lato 2025 - półkolonie, sport i zabawa. Zapisy od 2 czerwca!

GALERIA ZDJĘĆ Z PODSUMOWANIA ROWEROWEGO MAJA

Nagrody od partnerów - wsparcie, które napędza Rowerowy Maj

Tegoroczna edycja kampanii trwała od 5 do 30 maja i po raz kolejny udowodniła, że droga do szkoły czy przedszkola może być nie tylko środkiem do celu, ale i świetną zabawą. Zasady były proste: każdy uczeń i przedszkolak, który dotarł na lekcje na rowerze, hulajnodze, rolkach lub deskorolce, zdobywał naklejki do rowerowego dzienniczka oraz na wspólny plakat klasowy. Ale najważniejsza była regularność i zaangażowanie, bo właśnie one prowadziły do zwycięstwa.

Dla najbardziej aktywnych klas i placówek przygotowano szeroki wachlarz nagród. Wśród atrakcji znalazły się m.in. wycieczki do Bajkowego Labiryntu i kina Cinema sponsorowane przez Galerię Morena, wizyta w Papugarni, zajęcia sportowe z trenerem ufundowane przez firmę PadBox, wyjście na kręgle dzięki Centrum U7, a także warsztaty oraz bilety na wydarzenia kulturalne i edukacyjne.

Wyróżnienia trafiły także do uczniów z najwyższą frekwencją. Otrzymali oni m.in. personalizowane gry „Ale pary” i bilety do kina ufundowane przez Miasto Gdańsk, a także akcesoria rowerowe od firmy Kross, kolorowe skarpetki i frutolinę (masa do zabawy plastycznej) - również od Miasta.

W gronie sponsorów, którzy szczególnie wyróżnili się w tym roku, znaleźli się:

  • Ziaja - fundator zestawów kosmetycznych dla zwycięskich placówek oraz organizator warsztatów i wycieczki do swojej siedziby dla najlepszej klasy siódmej.
  • Gdańska Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna - fundator nagrody finansowej w wysokości 5 tys. zł dla klasy, która osiągnęła 100 proc. frekwencję.
  • Zielona Sowa - sponsor voucherów o wartości 1 tys. zł na zakupy w księgarni internetowej dla najlepszej szkoły podstawowej i najlepszego przedszkola.
  • Port Czystej Energii - fundator wyjazdu studyjnego do instalacji odzysku energii z odpadów w Wiedniu dla koordynatorów z najlepszych placówek.
  • MEVO i Miasto Gdańsk - fundatorzy voucherów na miesięczny abonament na rowery miejskie oraz gdańskich zestawów prezentowych dla wszystkich szkolnych koordynatorów kampanii.

W tegorocznej edycji kampanii w Gdańsku pojawili się także nowi sponsorzy nagród finansowych:

  • Volvo Drywa, który przekazał 50 000 zł dla trzech najbardziej rowerowych szkół w kategorii dużych i małych,
  • oraz Balcia Insurance SE, fundator nagrody w wysokości 30 000 zł dla trzech najlepszych szkół średnich i przedszkoli.

 - Dzięki ogromnemu zaangażowaniu partnerów oraz nauczycieli, uczniów i ich rodziców, Rowerowy Maj to nie tylko kampania promująca zdrowy styl życia, ale też przykład współpracy lokalnych społeczności, firm i instytucji. Wszystkim serdecznie dziękujemy za udział i wsparcie. Do zobaczenia w kolejnej edycji - mówi Anna Bućko, koordynatorka Rowerowego Maja w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Na zdjęciu widać dwie dziewczynki grające w grę pamięciową przy dużym stole, otoczone przez inne dzieci biorące udział w wydarzeniu plenerowym. Panuje radosna atmosfera, a uczestnicy z zaangażowaniem i uśmiechami biorą udział w przygotowanych atrakcjach edukacyjnych i integracyjnych.
Podsumowaniu Rowerowego Maja zawsze towarzyszą atrakcje dla dzieci
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

WYNIKI ROWEROWEGO MAJA 2025

z podziałem na kategorie (liczba uczniów): 

  • Kategoria szkół dużych 

1 SP 92 88,8% frekwencji (Zaspa - Młyniec)

2 SP 80 83,5% frekwencji (Przymorze Wielkie)

3 SP 12 71,4% frekwencji (Ujeścisko - Łostowice)

  • Kategoria szkół średnich

1 SP 72 74,5% frekwencji (Stogi)

2 SP 23 68,7% frekwencji (Oliwa)

3 SP 77 68,3% frekwencji (Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia)

  • Kategoria szkół małych 

1 SP 88 73,2% frekwencji (Wyspa Sobieszewska)

2 SP 83 70,4% frekwencji (Kokoszki)

3 SP "Octoschool" 66,6% frekwencji (Chełm)

  • Przedszkola 

1 P-le Morska Przygoda 98,4% frekwencji (Letnica)

2 P-le Kota Edwarda 91,7% frekwencji (Wrzeszcz Górny)

3 P-le 54 87,6% frekwencji (Przymorze Wielkie)

  • Klasa ze 100% frekwencją 

SP 63: VI c (Wrzeszcz Górny)

Partnerzy: Helios, Ziaja, Volvo, Port Czystej Energii, Balcia Insurance, Movement Arena, Skate Arena, Kross, Teatr Miniatura, Galeria Morena, Kart Center, GIWK, Port Brzeźno, Zielona Sowa, Centrum U7, PadBox, Mevo

Organizator główny: Miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku

TV

Akcja Lato 2025 – Gdańsk pełen letnich atrakcji!