Podczas pierwszego Wybrzeża Sztuki w 2008 roku oprócz spektakli odbyły się warsztaty, koncert, a także, po raz pierwszy, czytanie powieści Güntera Grassa „Blaszany bębenek” po kaszubsku. Z kolejnymi edycjami Wybrzeże Sztuki przekształciło się w przegląd najwybitniejszych, a czasami najgłośniejszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich produkcji teatralnych. Gdańszczanie nie mogą pojechać do teatrów w innych miastach, więc teatry przyjeżdżają do nich.
Znakomita Danuta Stenka, Jan Klata z rozmachem
Tegoroczny festiwal rozpoczął się 30 października monodramem „Koncert życzeń” niemieckiego dramaturga Franza Xavera Kroetza w reżyserii Yany Ross. Monodramem nietypowym, bo… niemym. Danucie Stence (jej kreację krytycy określają jako wybitną) towarzyszy tylko głos Wojciecha Manna z audycji radiowej. Spektakl powstał w koprodukcji nowohuckiej sceny Łaźnia Nowa i TR Warszawa.
Jednym z najbardziej wyczekiwanych spektakli był „Wróg ludu” na podstawie dramatu Henryka Ibsena z 1882 roku, pokazany na Dużej Scenie Wybrzeża 3 listopada. Inscenizację przygotował Jan Klata, dobrze znany gdańskim miłośnikom teatru kontrowersyjny reżyser i dyrektor Narodowego Starego Teatru w Krakowie. XIX-wieczny tekst opowiadający o rodzącym się konflikcie między dwoma braćmi jest dla Klaty jedynie bazą do rozważań o mechanizmach władzy, ideałach i prawdzie, przez co staje się zaskakująco aktualny. Reżyser dość swobodnie czerpie z oryginału i umiejętnie żongluje populistycznymi treściami, wyśmiewając niedawne wydarzenia polityczne i społeczne w Polsce.
Najnowszy spektakl Klaty (premiera odbyła się 3 października 2015 roku) został wykonany z rozmachem niebywałym, nawet jak na tego reżysera. Aktorzy poukrywani są w wyglądającej jak sen wariata scenografii, przygotowanej przez Justynę Łagowską – precyzyjnie przygotowanej, niezwykle plastycznej przestrzeni, zagraconej przez puste butelki, poduszki, materace i dziecięcy tunel z IKEA. W tym kontrolowanym bałaganie powaga i wzniosłość miesza się z absurdem i groteską, a Klata w typowy dla siebie sposób przełamuje konwencje i bawi się formą, wplatając m.in. elementy stand-upu i musicalu.
Całe to szaleństwo na scenie, świadczące o niebywałej sprawności reżyserskiej i ogromnej świadomości artystycznej, zachwyca. Jednocześnie jednak utrudnia chwilami odbiór poważniejszych treści, które kryją się za fasadą charakterystycznego dla Klaty efekciarstwa. Aktualny i dzisiaj przekaz dramatu Ibsena ginie pod naporem wizualnych i dźwiękowych wrażeń, sprawiając, że spektakl jest wspaniałym widowiskiem, o którego przesłaniu łatwo zapomnieć. Niemniej to niezwykle interesująca inscenizacja.
Wejściówki pół godziny przed
Teatromanów po tych dwóch mocnych przedstawieniach czekają jeszcze cztery ciekawe spektakle. Na Dużej Scenie Wybrzeża w czwartek i piątek (5 i 6 listopada) zespół artystyczny z Warszawy Pożar w Burdelu zaprezentuje program kabaretowy „Dziewczyna z Marszu Niepodległości”. Władza, polityka i prześmiewcze piosenki – tak w skrócie można opisać satyrę w reżyserii Michała Walczaka, która swoją premierę miała 31 października. Bilety: normalny: 60 zł, ulgowy: 40 zł, wejściówki na wolne miejsca (dostępne w kasie pół godziny przed spektaklem) 30 zł.
W tym samym miejscu w niedzielę i poniedziałek (8 i 9 listopada) zobaczymy nagrodzony podczas 2. Festiwalu Nowego Teatru (za scenografię i choreografię) „Portret damy” w opracowaniu etatowej reżyser teatru Wybrzeże, Eweliny Marciniak. W dramacie na podstawie kultowej XIX-wiecznej powieści Henry’ego Jamesa występują m.in. Katarzyna Dałek, Michał Jaros, Marek Tynda i Krzysztof Matuszewski. Spektakl zalecany jest dla widzów od 15. roku życia. Bilety: wejściówki na wolne miejsca (dostępne w kasie pół godziny przed spektaklem) 30 zł.
Na Scenie Malarnia w poniedziałek (9 listopada) zaprezentuje się z kolei inny ceniony polski reżyser – Krystian Lupa. W Gdańsku zobaczymy rekonstrukcję jego spektaklu dyplomowego z 1993 roku, zatytułowaną „Maciej Korbowa i Bellatrix”. W przedstawieniu Łaźni Nowej i Teatru Imka na podstawie dzieła Witkacego występują m.in. Paweł Deląg i Tadeusz Łomnicki. Bilety: wejściówki na wolne miejsca (dostępne w kasie pół godziny przed spektaklem) 30 zł.
Festiwal zakończy spektakl Och-Teatru w Warszawie: „Maria Callas. Master Class” w reżyserii Andrzeja Domalika. Przedstawienie zostanie pokazane na Dużej Scenie dwukrotnie – w środę i czwartek (11 i 12 listopada). W głównej roli zobaczymy Krystynę Jandę. Bilety: wejściówki na wolne miejsca (dostępne w kasie pół godziny przed spektaklem) 30 zł.
Wszystkie spektakle rozpoczynają się o godz. 19.
Organizatorem Wybrzeża Sztuki jest teatr Wybrzeże. Przegląd jest realizowany przy wsparciu Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Samorzadu Województwa Pomorskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Więcej na stronie teatru Wybrzeże.