To początek budowy FSRU
- Cięcie stali to symboliczny i praktyczny początek budowy statku - pierwszy moment, w którym koncepcja i projekt techniczny przekuwane są w rzeczywistość na hali produkcyjnej. To kamień milowy, który wyznacza przejście z etapu planowania i projektowania do realnej produkcji. Od tego momentu każdy kolejny dzień przybliża nas do powstania pełnowymiarowej jednostki FSRU - poinformował Gaz-System, spółka Skarbu Państwa odpowiedzialna za realizację terminalu gazowego FSRU.
Jednostka FSRU to najważniejsza część budowanego w Gdańsku terminalu LNG, który umożliwi wyładunek, procesowe składowanie i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego.
- Budowa terminalu FSRU domyka koncepcję tzw. Bramy Północnej - obok terminalu LNG w Świnoujściu i gazociągu Baltic Pipe to kolejny krok w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. To także odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku w Polsce i całym regionie CEE na gaz ziemny - podkreślają przedstawiciele spółki Gaz-System.
FSRU to skrót od angielskiej nazwy: Floating Storage Regasification Unit, czyli Pływająca Magazynowa Jednostka Regazyfikacji.
Na Zatoce Gdańskiej zacumowany zostanie na stałe statek, który przystosowany będzie do odbioru skroplonego gazu ziemnego z tzw. metanowców. Na tej jednostce przeprowadzana będzie regazyfikacja - proces technologiczny, który umożliwia zmianę stanu skupienia z cieczy na gaz. Ten będzie następnie przesyłany, podmorskim gazociągiem, do krajowej sieci przesyłowej. Jednostka będzie miała pojemność około 170 tys. metrów sześc. LNG oraz moc regazyfikacji na poziomie około 6,1 mld metrów sześc. gazu ziemnego rocznie.
Powstanie nowy falochron w Porcie Gdańsk
Trzy kilometry od brzegu
Terminal stanie w południowej części Zatoki Gdańskiej, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu. Odległość infrastruktury od brzegu morza wyniesie ok. trzech kilometrów.
Czarter terminala
W ubiegłym roku Gaz-System podpisał umowę czarteru określającą warunki dostarczenia i obsługi jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej.
Kontrakt został zawarty z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines, na okres 15 lat z możliwością przedłużenia. W ramach umowy czarteru Gaz-System zagwarantował sobie również prawo do wykupu jednostki FSRU. Za jej budowę odpowiedzialna jest - wspomniana wyżej - południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarł równolegle umowę.
Kamień milowy dla planowanego terminala gazowego na Zatoce Gdańskiej
Nie tylko specjalny statek
Cały projekt FSRU przewiduje, poza specjalnym statkiem, budowę falochronu oraz nabrzeża, podmorskiego gazociągu, a także gazociągu lądowego Gdańsk-Kolnik-Gardeja-Gustorzyn.
Przekazanie terminala do eksploatacji szacowane jest na przełom 2027/2028 r. Pierwszy gaz powinien popłynąć w 2028 r. Łączny koszt inwestycji to 5,3 mld zł.