
O konferencji Velo-city
Od wtorku (10 czerwca) do piątku (13 czerwca) Gdańsk, jako gospodarz tegorocznej konferencji Velo-city, na kilka dni stanie się stolicą rowerowego świata. Do naszego miasta na kongres przyjeżdża ponad tysiąc gości z 60 krajów, by rozmawiać o przyszłości transportu rowerowego - nieodłącznego elementu zrównoważonego rozwoju miast. W halach AmberExpo, gdzie odbędzie się kongres, spotkają się rzecznicy komunikacji rowerowej, przedstawiciele samorządów i decydenci, naukowcy i reprezentanci przemysłu.
A 11 czerwca, w środę, wszyscy mieszkańcy zaproszeni są na paradę rowerową Velo-city, która wyruszy o godz. 19 z Targu Węglowego.
Parada Velo-city wieczorem 11 czerwca. Celebruj rowerową radość
Co wspólnego ma FIFA z ECF?
Na dzień przed rozpoczęciem Velo-city, w poniedziałek, 9 czerwca, odbyło się spotkanie przedstawicieli sieci “Miasta i regiony dla rowerzystów” (Cities and regions for cyclists) Europejskiej Federacji Cyklistów (European Cyclists` Federation, ECF). ECF jest dla Velo-city tym, czym FIFA dla mistrzostw świata w piłce nożnej - to ona wybiera gospodarzy konferencji, a Gdańsk jest jednym z dwóch polskich miast (jest jeszcze Poznań), należących do wspomnianej sieci ECF.
Gdańsk jako gospodarz konferencji, przygotować musiał ofertę tzw. wizyt technicznych, opowiadających o historii jego rowerowego rozwoju. Pierwsza wizyta, wiodąca szlakiem przykładów środków podjętych dla poprawy bezpieczeństwa i dostępności dla rowerzystów w i wokół Śródmieścia, odbyła się dla przedstawicieli sieci “Miasta i regiony dla rowerzystów”. Kolejne odbywać się będą każdego dnia dla uczestników konferencji. Zaplanowano siedem tras tematycznych.

Przewodnikiem po liczącej 5,5 km premierowej pętli był Jakub Opoczyński z Działu Mobilności Aktywnej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Przystanki na trasie to m. in.:
- ul. Stągiewna i Grobla IV (przykład przebudowy połączonej ze zmianą funkcji na deptak);
- ul. Rajska i skrzyżowanie ul. Bema i Kartuskiej (zawężenie jezdni, poszerzenie dróg rowerowych, wyniesienie przejść);
- budowa ekostrady rowerowej w al. Armii Krajowej
- prezentacja nowych przejść naziemnych (Brama Wyżynna, Dworzec Główny PKP, w sumie w Gdańsku takich przejść dających alternatywę dla wcześniejszych przejść tunelowych mamy już osiem).

Uczestnicy przejazdu pytali m. in. w jaki sposób priorytetyzowane są w Gdańsku inwestycje w poprawę bezpieczeństwa i dostępności dla rowerzystów; jakie jest natężenie ruchu rowerowego w naszym mieście; czy zastosowane rozwiązania infrastrukturalne są wynikiem przepisów krajowych.
W drugiej części dnia odbyły się warsztaty Dutch Cycling Embassy: publiczno - prywatnej organizacji z Utrechtu, która jest “piewcą” niderlandzkich rozwiązań i najlepszych praktyk rowerowych na całym świecie, a także niestrudzonym partnerem Velo-city.