Ujeścisko - Łostowice. Kierowcy i piesi na nowym odcinku ul. Piotrkowskiej. Ulica oficjalnie otwarta

Nie było symbolicznego przecięcia wstęgi, ale było, niesymboliczne, zasadzenie dwóch drzew. Za łopatę chwyciła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, a towarzyszyli jej miejscy i dzielnicowi radni. Następnie usunięto znaki drogowe informujące o zakazie ruchu i czekano na pierwsze samochody. Tak otwierano w środę, 4 stycznia, nowo wybudowany odcinek ul. Piotrkowskiej.
04.01.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
4 stycznia, po godz. 9, na nowym odcinku ul. Piotrkowskiej pojawiły się pierwsze samochody
4 stycznia, po godz. 9, na nowym odcinku ul. Piotrkowskiej pojawiły się pierwsze samochody
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Otwarcie w środę, od czwartku zmiany w komunikacji miejskiej

Odcinek ul. Piotrkowskiej uroczyście otwarto 4 stycznia, kilka minut po godz. 9.00. Natomiast od 5 stycznia wprowadzone zostaną zmiany na trasach, oraz godziny odjazdów, linii autobusowych: 115, 118, 120, 156, 174, N2 i N4 (w dalszej części tekstu informujemy, jakie zmiany zaplanowano).

W środowej uroczystości oprócz prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz wzięli też udział miejscy radni: Mateusz Skarbek, Bogdan Oleszek, Kamila Błaszczyk i Katarzyna Czerniewska, a także przedstawiciele dwóch Rad Dzielnic: Piotr Lachowski - przewodniczący Zarządu Dzielnicy Ujeścisko - Łostowice oraz Tomasz Torcz - przewodniczący Rady Dzielnicy Jasień. Zakończona właśnie inwestycja znajduje się bowiem w sąsiedztwie Jasienia. Na miejscu obecny był też dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska Karol Kalinowski oraz dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Sebastian Zomkowski.

Tuż przed uroczystym otwarciem ulicy, odbył się briefing prasowy poświęcony tej inwestycji.

- To taki łącznik, na który czekali mieszkańcy dwóch dzielnic: Ujeściska - Łostowic oraz Jasienia. To właściwie wydłużenie ul. Piotrkowskiej w kierunku ul. Lawendowe Wzgórze, gdzie mamy już tramwaj, przedszkole, szkołę, pętlę autobusową. Nowy odcinek udrożni ruch nie tylko podczas porannych korków. Inwestycja kosztowała gdańskiego podatnika niemało, bo 6,5 miliona złotych, ponieważ przebiegała w miejscach, gdzie mamy duże przewyższenia terenu, co miało wpływ na cenę - podkreśliła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, przypominając przy okazji, że już za kilka tygodni, w sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej, uruchomiona zostanie nowa linia tramwajowa - Nowa Warszawska. Natomiast 3 stycznia DRMG ogłosiło postępowanie na pierwszy etap, w formule „zaprojektuj i wybuduj”, budowy Nowej Świętokrzyskiej.

- Krok po kroku południowe dzielnice Gdańska, zarówno Jasień, Ujeścisko - Łostowice, jak Orunia Górna - Gdańsk Południe zmieniają się - dodała prezydent Gdańska.

- Gdańsk rozwija się, a co ważne, rozwija się w sposób zrównoważony. Stawiamy na drogi i komunikację miejską. To jest odcinek 400 - metrowy, który w znaczny sposób ułatwi życie mieszkańcom, dojście do tramwaju czy dojazd dzieci do szkoły - dodawał Mateusz Skarbek, miejski radny klubu Koalicji Obywatelskiej.

 

Maksymalna dopuszczalna prędkość na nowym odcinku ul. Piotrkowskiej to 30 km/h
Maksymalna dopuszczalna prędkość na nowym odcinku ul. Piotrkowskiej to 30 km/h
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Karol Kalinowski, podkreślał z kolei, że inwestycja została zrealizowana zgodnie z wyznaczonym w umowie terminem.

- Prace przy tej inwestycji rozpoczęły się w lutym i zakończyły w grudniu ubiegłego roku. To ważne zarówno dla nas, jako tych, którzy dotrzymali deklaracji, ale też dla mieszkańców Gdańska, którzy mogą korzystać już z tego rozwiązania. Wydaliśmy na tą inwestycję 6,5 miliona złotych i możemy pochwalić się wysoką jakością wykonanej pracy - powiedział dyrektor Karol Kalinowski.

- Do realizacji takich ulic, jak i innych inwestycji, potrzeba pieniędzy. Mam nadzieję, że pieniądze z KPO w końcu dotrą do nas i będą służyć nam przy kolejnych inwestycjach miejskich - zaznaczał Bogdan Oleszek, miejski radny klubu Wszystko dla Gdańska.

- Każdy kawałek infrastruktury drogowej, komunikacyjnej w południowych dzielnicach jest ważny. Dlatego bardzo się cieszymy z tego i mamy nadzieję, że właśnie ten łącznik między Jasieniem a Ujeściskiem, będzie symbolem współpracy między nami. Nie zapominajmy, że to jest teren Parku Południowego, który również jest bardzo istotny dla nas - podkreślał Tomasz Torcz, przewodniczący Rady Dzielnicy Jasień.

Przetarg na I etap Nowej Świętokrzyskiej. Droga będzie gotowa za trzy lata

Którędy przebiega odcinek ul. Piotrkowskiej?

Nowa droga przebiega od ul. Lawendowe Wzgórze w kierunku istniejącej już ul. Piotrkowskiej, gdzie łączy się z istniejącą infrastrukturą. W ramach prac wybudowano też fragment ul. Wieżyckiej. Kierowcy wyjeżdżający z części Ujeściska położonej na południe od ul. Warszawskiej zyskali więc drugi wyjazd z dzielnicy.

W ramach inwestycji, poza wykonaniem nowej jezdni i chodników, zamontowano oświetlenie uliczne i zbudowano kanalizację deszczową, a także zagospodarowano okoliczną zieleń. Zasadzono w sumie 105 nowych drzew - to czeremchy.

Długość nowego odcinka ulicy Piotrkowskiej wynosi dokładnie 367 metrów.

Na istniejącym dotąd odcinku o długości 120 m, biegnącym od strony alei Pawła Adamowicza, wykonana została przed dwoma laty nawierzchnia bitumiczna. Dlatego zagospodarowanie tego odcinka polegało jedynie na wykonaniu dodatkowo zatok postojowych, zatok autobusowych, chodników, oświetlenia terenu oraz nasadzeń zieleni.

 

Zamiast symbolicznej wstęgi - zasadzenie dwóch drzew na nowym odcinku ul. Piotrkowskiej. Prezydent Aleksandrze Dulkiewicz towarzyszył Piotr Lachowski (w środku) oraz Tomasz Torcz
Zamiast symbolicznej wstęgi - zasadzenie dwóch drzew na nowym odcinku ul. Piotrkowskiej. Prezydent Aleksandrze Dulkiewicz towarzyszył Piotr Lachowski (w środku) oraz Tomasz Torcz
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Jakie wymiary ma nowy odcinek ul. Piotrkowskiej?

Szerokość nowej ulicy wynosi 7 metrów, a chodników 2,1m. Powstało osiem miejsc postojowych dla samochodów osobowych o szerokości 3 m i cztery zatoki autobusowe z wiatami przystankowymi. Ulica ma nawierzchnię bitumiczną, z wyjątkiem wyniesionych skrzyżowań - te wykonane zostały z kostki betonowej. Chodniki ułożono z płytek betonowych.

W związku z tym, że na tej ulicy planowano od samego początku wprowadzenie strefy "Tempo 30", nie zbudowano tutaj wydzielonych dróg rowerowych. Są za to w kilku miejscach tzw. spowalniacze ruchu.

Inwestycję zrealizowała firma Strabag Sp. z o.o. Była ona współfinansowana przez Gdańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. Koszt prac wyniósł blisko 6,6 mln złotych.

Osowa. Pięciu chętnych na przebudowę ul. Kielnieńskiej. Oferty niższe o 20 mln złotych

Od 5 stycznia ul. Piotrkowską kursują autobusy komunikacji miejskiej

Od czwartku, 5 stycznia, zmienione zostaną trasy oraz godziny odjazdów linii autobusowych: 115, 118, 120, 156, 174, N2 i N4. Tymczasowe przystanki „Piotrkowska” 91 i 92 przy ul. Warszawskiej zostaną zlikwidowane.

Na nowym odcinku ulicy Piotrkowskiej powstały dwie pary przystanków: w kierunku al. Havla: „Nowosądecka” 01 i „Lawendowe Wzgórze” 05, i w kierunku al. Adamowicza: „Nowosądecka” 02 i „Lawendowe Wzgórze” 04.

 5 stycznia, od godziny 4.30, autobusy pięciu linii dziennych oraz autobusy dwóch linii nocnych pojadą nowym łącznikiem w kierunku pętli Ujeścisko. Te linie przejeżdżać będą właściwie przez środek osiedla, a dotychczas jeździły ul. Warszawską, gdzie mieszkańcy musieli dojść – zwracał uwagę Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. -  Częstotliwość kursów w godzinach szczytu wyniesie 4-5 minut, więc zachęcamy wszystkich mieszkańców do korzystania z komunikacji.

 

MAPA Z ZAZNACZONYMI PRZYSTANKAMI

1
Mat. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku

Nowe trasy linii 115, 118, 120, 156, 174, N2, N4

Autobusy pojadą ulicami: Warszawską - Piotrkowską - Lawendowe Wzgórze. Na nowej trasie obowiązują wszystkie przystanki: „Piotrkowska” 03 i 04, „Jeleniogórska” 01 i 02, „Nowosądecka” 01 i 02 oraz „Lawendowe Wzgórze” 04 i 05. Dla linii nocnych przystanki te będą „na żądanie”.

Autobusy linii 120 i N2 nie będą już wykonywać zajazdów do przystanku „Szkoła Podstawowa nr 6” 01. Dla linii 156 zajazdy te zostaną utrzymane.

Dla linii 118 przystankiem końcowym (dla wysiadających) będzie „Ujeścisko” 05, a początkowym (dla wsiadających) - „Ujeścisko” 06.

Na linii N2 uruchomiony zostanie nowy kurs w skróconej relacji: Grudziądzka - odjazd godz. 04:36 - Wrzeszcz PKP odjazd godz. 04:43 - Ujeścisko odjazd 05:02.

Od 5 stycznia skorygowane zostaną także godziny odjazdów autobusów linii 108.

Ujeścisko - Łostowice. Wkrótce rozpocznie się procedura odbiorowa Nowej Olchowej

 

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z OTWARCIA DROGI

Rozmowa z Piotrem Lachowskim, Przewodniczącym Zarządu Dzielnicy Ujeścisko - Łostowice

Dlaczego to tak ważna inwestycja dla mieszkańców tej dzielnicy?

Piotr Lachowski: - Ujeścisko dużo na tym zyskuje. Dzięki niej mamy drugi wyjazd z ul. Piotrkowskiej. Przy tej ulicy znajdują się budynki kilku spółdzielni oraz kilku wspólnot mieszkaniowych. Mieszkają tu co najmniej 4 tysiące osób. Tyle jest zameldowanych, a liczba ta wciąż wzrasta. Dotychczas z ulicy Piotrkowskiej był tylko jeden wyjazd - w ul. Warszawską, który się "korkował" i blokował w zasadzie cały odcinek ul. Piotrkowskiej, a także sąsiadujące z nią ulice, w tym Częstochowską, Ostrołęcką i Jeleniogórską. Teraz powinno się to zmienić, na lepsze. Otwarty właśnie drugi wyjazd skraca nam też drogę do al. Armii Krajowej.

Nowy odcinek ul. Piotrkowskiej to też bezpośrednie połączenie do pobliskiej szkoły podstawowej...

- Tak, do SP nr 6 przy ul. Lawendowe Wzgórze. Uczęszcza do niej część dzieci, które mieszkają właśnie na pobliskich osiedlach. Nowy odcinek ulicy poprawia więc zdecydowanie możliwości komunikacyjne i pieszych i kierowców.

Mieszkańcy dopytywali Radę Dzielnicy o tę inwestycję?

- My rozmawiamy o tym projekcie od co najmniej pięciu lat. Dlatego moje serce dzisiaj naprawdę się raduje. W ostatnich latach wielokrotnie poruszaliśmy ten temat podczas rozmów z miejskimi radnymi czy prezydentami Gdańska. Udało się. Dzisiaj mamy nową, bardzo potrzebną drogę. Wiem, że mieszkańcy bardzo na nią czekali.

 

TV

Westerplatte – beneficjent czy ofiara polityki historycznej?