• Start
  • Wiadomości
  • Trwa renowacja stacji Mevo - zabierz swój rower, bo zostanie odpięty i odholowany

Trwa renowacja stacji Mevo - zabierz swój rower, bo zostanie odpięty i odholowany

Trwa demontaż stacji postojowych Mevo, które wymagają wymiany lub renowacji. W ciągu miesiąca zdemontowano już 165 stacji, co przekłada się na 1038 miejsc rowerowych. Dużym utrudnieniem prowadzonych prac są jednak prywatne jednoślady pozostawione na stacjach. Mieszkańcy przypinają rowery nawet w sytuacjach, gdy stojaki są oklejone specjalną naklejką ostrzegawczą. Apelujemy o usunięcie jednośladów, zanim zrobi to Straż Miejska.
18.11.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Stojak z naklejką od Mevo  zawierającą informację o demontażu i prośbie usunięcia roweru ze stacji
Stojak z naklejką "od Mevo" zawierającą informację o demontażu i prośbie usunięcia roweru ze stacji
Fot. OM GGS

25 procent stojaków Mevo zdemontowanych 

Operator Mevo, czyli firma City Bike Global, demontaż rozpoczęła 20 października br. Obecnie prace trwają na terenie Rumi, Redy, Gdyni, Sopotu, Gdańska oraz Pruszcza Gdańskiego. Zdemontowanych i dostarczonych do serwisu zostanie 40 proc. stacji w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS),  35 proc. stacji będzie naprawionych na miejscu, a co czwarta stacja jest w dobrym stanie i nie wymaga renowacji.

“Stare” rowery Mevo wyjechały do Szczecina - po modernizacji wejdą w skład nowej floty

Prywatne jednoślady wciąż przypięte na stacjach Mevo

W ciągu miesiąca zdemontowano 165 stacji, co przekłada się na 1038 stojaków rowerowych. Niestety mimo apelu o usunięcie rowerów i hulajnóg, wiele prywatnych jednośladów wciąż parkuje na stacjach. - Mieszkańcy przypinają rowery nawet w sytuacjach, gdy stojaki są oklejone specjalną naklejką ostrzegawczą - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo w Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Po raz kolejny apelujemy do mieszkańców oraz operatorów hulajnóg o ich usunięcie - dodaje. 

125 mandatów dla użytkowników hulajnóg. Ponad 50 elektrycznych pojazdów odholowano

Serwis stacji Mevo, z których część wymaga demontażu trwa już miesiąc. Nz. stacja przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu Górnym z zaparkowanymi prywatnymi rowerami, których nie powinno tam być
Serwis stacji Mevo, z których część wymaga demontażu trwa już miesiąc. Nz. stacja przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu Górnym z zaparkowanymi prywatnymi rowerami, których nie powinno tam być
Fot. OM GGS

Co się stanie, gdy rower będzie przypięty do stacji Mevo?

Apel skierowany jest do mieszkańców oraz firm zarabiających na wynajmie hulajnóg współdzielonych. Jeśli pojazdy przypięte do stacji nie zostaną usunięte w ciągu tygodnia, ekipy remontowe nie będą miały innego wyjścia jak usunąć blokadę. O sytuacjach takich informowana będzie Straż Miejska, a rower zostanie odholowany na koszt właściciela. 

Równolegle do demontażu stacji rozpoczynają się ponowne przytwierdzanie tych, które przeszły już renowację. Miejscem przeznaczenia części z nich są chodniki i miejsca parkingowe, dlatego zwrócić trzeba także uwagę, by nie parkować pojazdów w strefach po demontażu stacji Mevo, bo utrudnia to ponowne ich montaże.

Poza samymi stacjami, odświeżone zostaną tzw. totemy (małe i duże) przy wszystkich 660 stacjach funkcjonujących dotychczas w 14 gminach* OMGGS, dołączy do nich 16 nowych stacji w przystępujących obecnie do systemu Kolbudach i Kosakowie. Całość prac związanych z renowacją stacji ma zakończyć się do marca przyszłego roku.

- Stacje te będą nam służyły przez koleje sześć lat, dlatego zależy nam aby od samego początku były w jak najlepszym stanie - mówi Jordi Cabañas, CEO City Bike Global. - Część z nich została zniszczona przez wandali i szpeciła otoczenie przez wiele miesięcy, cieszę się, że możemy to teraz naprawić.

 

Mevo 2.0 przyjedzie latem 2023

Przypomnijmy: umowa na funkcjonowanie Mevo została podpisana między OMGGS a City Bike Global w lutym. Na jej podstawie firma z Barcelony powinna uruchomić Mevo latem 2023 roku.

 

City Bike Global zamiast Nextbike’a

Poprzedni system Mevo przestał funkcjonować w październiku 2019 roku w związku z bankructwem firmy Nextbike Polska. Od tego czasu firma ta dwukrotnie zmieniała już właścicieli, obecnie jej właścicielem jest popularna na polskim rynku hulajnóg firma Tier. Firma Nextbike wciąż funkcjonuje w polskich miastach, ale rzadko już składa oferty na realizację nowych projektów.

Wypowiedzenie umowy sprawiło olbrzymi zawód społeczny, jednak nieprzekazanie przez OMGGS drugiej, głównej transzy wynagrodzenia firmie Nextbike pozwoliło na zachowanie publicznych środków na uruchomienie kolejnego systemu. W momencie wypowiedzenia umowy niespłacone długi Nextbike’a sięgały 60 mln zł, więc wypowiedzenie trójmiejskiej umowy w porę udaremniło utopienie olbrzymich publicznych pieniędzy w błocie.

Od ponad dwóch lat z powództwa Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot trwa postępowanie sądowe mające m.in. na celu zwrot przez firmę Nextbike pieniędzy, które mieszkańcy wpłacili na konto Mevo. Mimo pisemnej deklaracji ówczesnego prezesa Nextbike’a środki te (głównie po kilka lub kilkanaście złotych) do dziś nie zostały oddane mieszkańcom.

Większość rowerów systemu Mevo 2.0 dostarczony włoska firmaVaimoo, ten egzemplarz prezentowano podczas popisania umowy między OMGGS a City Bike Global w lutym b.r.
Większość rowerów systemu Mevo 2.0 dostarczy włoska firmaVaimoo, ten egzemplarz prezentowano podczas popisania umowy między OMGGS a City Bike Global w lutym b.r.
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Próba generalna w Sztokholmie

Nowy system to jedna z kilku realizowanych obecnie w Europie innowacyjnych prób rozwiązania problemu korków i smogu. Ponad 75 proc. z 4099 rowerów systemu w naszej metropolii będzie posiadała wspomaganie elektryczne oparte na bateriach wymienianych po rozładowaniu - po przejechaniu 100 kilometrów. Na terenie 16 gmin znajdować się będzie ponad 50 punktów ładowania baterii.

Rowery zamówione przez firmę z Barcelony to unowocześniony model roweru miejskiego używanego już w Kopenhadze. Większość rowerów dostarczonych zostanie przez włoską firmę Vaimoo, której rowery jeżdżą również po Berlinie, Cambridge, Rotterdamie, a z polskich miast - w Rzeszowie (dla firmy Blinkee).

Najbardziej porównywalnym do Mevo systemem jest jednak wdrażany od roku system roweru w Sztokholmie, w którym te same co na Pomorzu firmy (CBG/Inurba i Vaimoo) dostarczyć mają ponad 5 tysięcy rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Realizacja umowy nie idzie bez problemów - obecnie po ulicach Sztokholmu jeździ tylko ponad 1200 rowerów. Projekt realizowany w stolicy Szwecji to swego rodzaju próba generalna dla nowego Mevo.

 * Demontaż i remont stacji ma miejsce w 14 gminach realizujących projekt Mevo, czyli: Gdańsku, Gdyni, Rumi, Tczewie, Sopocie, Żukowie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Kartuzach, Władysławowie, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy i Pucku.

oprac. IB

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej