• Start
  • Wiadomości
  • Teatr Miniatura na wyjeździe. „Nie wierzę w śmierć” i nagradzany „Beton” w Stacji Orunia

Teatr Miniatura na wyjeździe. „Nie wierzę w śmierć” i nagradzany „Beton” w Stacji Orunia

Od piątku, 28 października, spektakle Teatru Miniatura dla dorosłych będzie można oglądać w Stacji Orunia - oddziale Gdańskiego Archipelagu Kultury. Na początek zobaczymy „Nie wierzę w śmierć” oraz nagradzany „Beton” inspirowany historią najdłuższego gdańskiego falowca. Pokazy odbywają się pod hasłem Miniatura Off.
26.10.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Miniatura Off w GAK Stacja Orunia to nowy projekt oparty o współpracę gdańskich instytucji kultury. W jego ramach poza Miniaturą zostanie zagrany m.in. spektakl „Beton” w reżyserii Michała Derlatki
Miniatura Off w GAK Stacja Orunia to nowy projekt oparty o współpracę gdańskich instytucji kultury. W jego ramach poza murami Teatru Miniatura zostanie zagrany m.in. spektakl „Beton” w reżyserii Michała Derlatki
fot. Piotr Pędziszewski

„Smutek & melancholia”. Ciekawy, pełen świeżości one man show w Plamie. RECENZJA

Dyrektorzy gdańskich instytucji podejmują współpracę

Projekt Miniatura Off realizowany przez Teatr Miniatura w partnerstwie z Gdańskim Archipelagiem Kultury jest kontynuacją Sceny Laboratorium Formy, skierowanej do młodzieży i dorosłych. W jej ramach można oglądać spektakle wyjątkowe na trójmiejskiej scenie pod względem formy plastycznej.

- Teatr Miniatura jest kojarzony przede wszystkim z repertuarem dla młodej widowni, a my chcemy zachęcić do przychodzenia do naszej siedziby starszych widzów. Dlatego postanowiliśmy zaeksperymentować i wyjść z naszymi przedstawieniami dla dorosłych w inne przestrzenie - mówi dyrektor Miniatury Michał Derlatka. - Lubimy podejmować współprace z gdańskimi instytucjami, to dostarcza nowych doświadczeń i działa na nas rozwojowo, a Stacja Orunia to bardzo dobra teatralna przestrzeń, w której gościło wiele znakomitych teatrów.

- Bardzo się cieszymy, że współpraca między gdańskimi instytucjami kultury się rozwija - potwierdza Monika Dylewska-Libera, dyrektorka Gdańskiego Archipelagu Kultury. - Myślę, że w ten sposób zwiększamy dostęp do kultury dorosłym mieszkankom i mieszkańcom Oruni oraz Gdańsk Południe, którym z różnych powodów trudno jest dotrzeć do siedziby Teatru Miniatura, a także tym, którzy do tej pory kojarzyli Miniaturę jedynie ze spektaklami dla dzieci.

Na początek ciekawa adaptacja gdańskiej legendy

Pierwszym spektaklem, który będzie można zobaczyć w Stacji Orunia (ul. Dworcowa 9) w piątek, 28 października, i w piątek, 4 listopada, o godzinie 19:00, będzie „Nie wierzę w śmierć” na podstawie scenariusza ojca Wacława Oszajcy, w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego. Przedstawienie łączy plan aktorski z nietypowymi formami lalkowymi wykonanymi z drewna, za które scenografka Agnieszka Wielewska otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska.

To interpretacja gdańskiej legendy o niespotykanej ekspresji konającego Chrystusa z krucyfiksu w bazylice Mariackiej. Opowieść o rzeźbiarzu, który posunął się do ostateczności, żeby w wiarygodny sposób oddać wyraz cierpienia i męki umierającego, stawia pytania o to, czy głęboka i żarliwa wiara może być usprawiedliwieniem zabójstwa, czy w konsumpcyjnej współczesności możliwe jest bezwarunkowe przebaczenie i miłość, i gdzie jest granica wolności twórczej artysty.

O wybaczaniu i miłości, która przezwycięża śmierć. Wywiad z reżyserem Tomaszem Kaczorowskim

Występują: Hanna Miśkiewicz, Jacek Majok, Piotr Srebrowski, Krystian Wieczyński i Andrzej Żak. Dramaturgia, reżyseria: Tomasz Kaczorowski; scenografia: Agnieszka Wielewska; muzyka: Miłosz Sienkiewicz. Prapremiera: 5 listopada 2017 roku. Czas trwania: 1 h (bez przerwy).

Poza siedzibą zostanie też pokazany spektakl aktorsko-lalkowy „Nie wierzę w śmierć” na podstawie scenariusza ojca Wacława Oszajcy
Poza siedzibą zostanie też pokazany spektakl aktorsko-lalkowy „Nie wierzę w śmierć” na podstawie scenariusza ojca Wacława Oszajcy
fot. Piotr Pędziszewski

Nagradzany „Beton” zdradzi tajemnice falowca

Kolejny spektakl, prezentowany w dwa piątki: 9 i 16 grudnia, o godzinie 19:00, to „Beton”  - nagradzana fikcja sceniczna o inżynierze, twórcy słynnego gdańskiego falowca, w reżyserii Michała Derlatki. Jest adaptacją powieści „Latawiec z betonu” Moniki Milewskiej.

Główny bohater spektaklu to orędownik komunizmu, megaloman-donosiciel i oportunista odkrywa zadziwiającą właściwość własnego dzieła: falowiec zakrzywia czas, pozwalając na podróże w przyszłość. Tragizm losu inżyniera polega jednak na tym, że niezależnie od wysiłków, które podejmuje, by wpłynąć na kształt przyszłości swojej i świata - nie jest on nigdy w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań, które często, mimo jego dobrych intencji, odnoszą skutek przeciwny do zamierzonego.

Wykonawca głównej roli i autor scenografii Wojciech Stachura otrzymał za ten spektakl wiele nagród, w tym trzy ogólnopolskie – nagrodę Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA dla najbardziej obiecującego aktora młodego pokolenia, nagrodę w prestiżowym Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz niedawno nagrodę pierwszej edycji Festiwalu Plastyki Teatrów Lalki i Formy Słupsk-Ustka 2022. Nagrodę na festiwalu otrzymał także reżyser przedstawienia Michał Derlatka, który już wcześniej został wyróżniony za reżyserię „Betonu” Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska za 2020 rok.

Filmowe dzieło od Teatru Miniatura. Recenzja „Betonu” w reżyserii Michała Derlatki

Adaptacja i reżyseria: Michał Derlatka; animacje i multimedia: Sebastian Łukaszuk; muzyka: Sarapata Sound Workers; koncepcja scenografii i lalek: Wojciech Stachura; konsultacje konstrukcyjne scenografii: Beniamin Straszewski; reżyseria świateł: Maciej Iwańczyk. Wykonanie: Wojciech Stachura; wykonanie piosenek: Marta Złakowska; głosy: Zofia Bartoś, Edyta Janusz-Ehrlich, Piotr Srebrowski. Premiera online: 25 listopada 2020 roku, premiera offline: 4 czerwca 2021 roku. Czas trwania: 65 min (bez przerwy).

Bilety na spektakle w cenie 30 zł normalny, 15 zł ulgowy można kupić na platformie www.bilety24.pl oraz przed spektaklem w Stacji Orunia GAK.

„Koło Sprawy Bożej” to plastyczna próba obalenia romantycznych mitów. Czy udana? RECENZJA

TV

Zjazd Hanzy, dzień III. Bakalie, muzyka i nowe nabrzeże