Trawler dla Islandii. Jedenaste wodowanie w Karstensenie

Częściowo wyposażony nowoczesny statek rybacki dla islandzkiego armatora zwodowano w środę, 16 kwietnia, w Karstensen Shipyard Poland. Zakład produkuje wykorzystując historyczną infrastrukturę, należącą dawniej do Stoczni Gdańskiej. Odbiorcą trawlera będzie islandzki armator Skinney Thinganes HF. Jednostkę budowano od czerwca 2024 r. Pozostałe urządzenia na statku zostaną zamontowane w duńskim Skagen. 
16.04.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy uroczysty moment wodowania nowego statku w stoczni. Ogromna jednostka o ciemnoniebieskim kadłubie i czerwonym dnie, oznaczona symbolem „SF-250”, właśnie wsuwa się do wody z pochylni. Na dziobie widnieje biały emblemat oraz kilka osób obserwujących proces z góry. Po lewej stronie kadru widzimy zbliżenie na obserwatorów, z których jeden fotografuje wydarzenie – ma na głowie kask ochronny z nausznikami. W tle, zarówno po lewej jak i prawej stronie, zgromadził się tłum ludzi – pracowników stoczni, gości i widzów – którzy przyglądają się ceremonii.
W maju br. roku w resztę maszyn i urządzeń statek zostanie wyposażony przez pracowników stoczni w Skagen
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Trawler ze schładzaną wodą morską

Portem macierzystym trawlera będzie Hornafjordur (Islandia). 
 
Zdodowana jednostka to kolejny trawler typu RSW (ang. Refrigerated Sea Water), wykonany przez gdańską stocznię. 
 
Jednostka będzie posiadać ładownie ze schładzaną wodą morską. Statek jest przeznaczony do połowu ryb pelagicznych (żyjących na otwartych akwenach) typu makrela i śledź do celów konsumpcyjnych. 
 
Ryby z połowu ze statku typu RSW transportowane są żywe na ląd, a następnie przeznaczone do przetwórstwa. 
 
Na tego typu jednostce islandzcy rybacy będą też mogli łowić inne gatunki służące do produkcji mączki rybnej stanowiącej składnik karmy. 
Na tym zdjęciu widzimy zbliżenie na dziób nowoczesnego statku stojącego jeszcze na pochylni w stoczni, tuż przed wodowaniem. Kadłub pomalowany jest w eleganckie kolory: dolna część w odcieniu bordowym, górna w ciemnoniebieskim, a oddzielone są one białym pasem. Na dziobie widnieje charakterystyczne logo oraz oznaczenie statku „SF-250”. Przed statkiem stoją trzy flagi – Islandii, Danii oraz Polski – co może sugerować międzynarodową współpracę przy budowie jednostki. W tle widzimy duże zielone dźwigi stoczniowe oraz inne elementy infrastruktury przemysłowej, typowe dla dużej stoczni. Na dole zdjęcia widoczna jest platforma z barierkami i banerami firmowymi, z napisem „Karstensens Skibsværft Poland” – co wskazuje na udział duńskiej stoczni Karstensens w realizacji projektu w polskim oddziale. Przygotowania do wodowania są w toku, a wokół pracują inżynierowie i pracownicy w kaskach ochronnych.
Wodowanie kadłuba NB 480 odbyło się na zabytkowej pochylni B3
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
- Zwodowany kadłub jest częściowo wyposażony. Znajdują się w nim już między innymi silnik główny i pomocniczy, przekładnia napędu głównego, trzy stery strumieniowe, windy cumownicze oraz zbiorniki vacuum. Jednostka ma też elementy chłodzące. Na instalację czeka jeszcze nadbudówka aluminiowa trzypiętrowa - wyjaśnia Bartłomiej Kopczewski, zastępca dyrektora stoczni Karstensen Shipyard Poland

Te dźwigi to symbol Gdańska. Są zabytkiem, ale wciąż służą do produkcji statków

W połowie maja statek zostanie odholowany do stoczni w Skagen (Dania). Przy dobrych warunkach pogodowych potrwa to dwa dni. W duńskim zakładzie przez następne ok. 6-7 miesięcy nastąpi już pełne wyposażenie kutra. To oznacza, że trawler w rejs dziewiczy na połów ryb popłynie pod koniec 2025 r. 
 
Trawler w liczbach: 
 
  • długość: 75,40 metry 
  • szerokość: 16,50 metrów
  • zanurzenie maksymalne: 5,80 m
  • tonaż: 4000 GT
  • objętość ładowni: 2485 m3
  • ładownie RSW na świeżą rybę: 11
  • liczba członków załogi: 15

Informacje o stoczni

Karstensen Shipyard Poland należy do duńskiej grupy kapitałowej Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen. To najbardziej wysunięte na północ miasto w Danii, będące jednym z największych portów rybackich w tym kraju, zaś duńska stocznia ma ponad 100 lat historii.

Na tym zdjęciu widzimy imponujący widok nowo zbudowanego statku SF-250 o nazwie Agnarinn Hallgrímsson, który znajduje się jeszcze na pochylni w stoczni. Kadłub statku jest masywny i majestatyczny, w kolorze bordowym i ciemnoniebieskim z białymi akcentami. Jednostka stoi na specjalnej platformie transportowej, gotowa do wodowania. Po prawej stronie widać platformę z barierkami oznaczoną logotypami stoczni Karstensens Skibsværft Poland, gdzie zgromadziła się grupa ludzi – prawdopodobnie przedstawiciele firm, goście honorowi i pracownicy biorący udział w ceremonii. Obok powiewają trzy flagi: Islandii, Danii i Polski, podkreślające międzynarodowy charakter przedsięwzięcia. W tle widoczne są ogromne zielone dźwigi stoczniowe, rusztowania oraz infrastruktura przemysłowa. Z lewej strony zdjęcia obserwatorzy przyglądają się procesowi, a fotograf na dole robi dokumentację całego wydarzenia.
Karstensen Shipyard Poland należy do koncernu Karstensen Gruppen z Danii
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Współpraca duńskiej stoczni Karstensen Skibsværft A/S z trójmiejskimi stoczniami w zakresie budowy kadłubów statków sięga jeszcze lat 90. ubiegłego wieku. Z czasem, Duńczycy postanowili utworzyć w Polsce własną stocznię. Stało się to w roku 2018. Zakład powstał w Gdyni, na terenie zajmowanym wcześniej przez Vistal Offshore. Nie było tam jednak właściwej infrastruktury stoczniowej.

Koniecznością stała się więc przeprowadzka zakładu do Gdańska. Okazją do tego stała się sprzedaż przez Polską Grupę Zbrojeniową spółki Synergia 99. Jest ona od początku lat 90 wieczystym dzierżawcą od Skarbu Państwa przemysłowego terenu pozostałego po Stoczni Gdańskiej im. Lenina. W październiku 2022 r. Karstensen Shipyard Poland nabyła ostatecznie 100 procent udziałów w Synergii 99.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z WODOWANIA W GDAŃSKIEJ STOCZNI:

 

Produkcję do Gdańska Karstensen Shipyard Poland zaczął przenosić sukcesywnie od stycznia do lipca 2023 r. 

Rozbiórka kładki nad przystankiem SKM Gdańsk Stocznia rozpoczęta

Firma działa na terenie, gdzie znajdują się zabytkowe obiekty stoczniowe należące kiedyś do Stoczni Gdańskiej im. Lenina, w tym charakterystyczne dla panoramy Gdańska 7 fińskich żurawi Kone, olbrzymia hala montażowa z 1946 r. oraz pochylnie B1 i B3. 

TV

Zumba na Ujeścisku. Bezpłatnie, dla każdego