Pociągiem do Pragi - podsumowanie roku z Baltic Expressem

15 grudnia mija rok od uruchomienia długo wyczekiwanego bezpośredniego połączenia kolejowego między Trójmiastem a czeską Pragą. - Zainteresowanie pociągami Baltic Express w pierwszym roku przerosło nasze oczekiwania - mówi Filip Medelski, rzecznik kolei České dráhy, które wspólnie z PKP InterCity obsługują połączenie. I zapowiada ulepszenie składu.
15.12.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Z wagonu kolejowego na peron wysiadają podróżni.
Mija rok od uruchomienia połączenia z Trójmiasta do Pragi, które obsługuje Baltic Express - kooperatywa linii České dráhy i PKP InterCity
Fot. Przemysław Kozłowski / www.gdansk.pl

Zdecydowanie hit

Rzecznicy obu obsługujących trasę kolei - České dráhy i PKP InterCity - zgadzają się: połączenie między Pragą i Trójmiastem sprawdziło się w 100 procentach. Jednocześnie nikt nie chce zdradzić, ilu pasażerów skorzystało z połączenia w ciągu roku - tajemnica handlowa. Wiemy jedno - największym obłożeniem linia cieszyła się latem, zarówno wśród Czechów, podróżujących Baltic Expressem nad Bałtyk, jak i Polaków, chcących zwiedzić stolicę Czech.

- Zainteresowanie pociągami Baltic Express w pierwszym roku przerosło nasze oczekiwania. Widać, że istnieje duże zainteresowanie komfortowym i bezpośrednim połączeniem kolejowym z Czech do Polski, dlatego we współpracy z partnerami z PKP Intercity planujemy dalszy rozwój tego połączenia - mówi nam Filip Medelski, rzecznik czeskich kolei. - Dodamy nowy wagon restauracyjny, zwiększymy pojemność składu na terenie Czech oraz uatrakcyjnimy nocne połączenie z Pragi do Gdańska.

Przypomnijmy, długo oczekiwane i zapowiadane połączenie wystartowało dokładnie rok temu – 15 grudnia 2024 roku. Pociąg pokonuje całą trasę w około 9 godzin, zatrzymując się po drodze w miastach, jak Tczew, Bydgoszcz, Poznań, Wrocław czy Bystrzyca Kłodzka. Pełni więc też rolę połączenia lokalnego, nie tylko międzynarodowego. W Czechach staje na stacjach Lichkov, Jablonné nad Orlicí, Letohrad, Ústí nad Orlicí, Pardubice, Kolín i wreszcie Praga.

Czy jadą z nami Czesi? Baltic Express już jest, ale wozi niemal samych Polaków

Smacznej podróży!

Pierwsza ważna zmiana miała być wprowadzona w przeddzień rocznicy uruchomienia połączenia - 14 grudnia, poprzez dodanie do składu przez Czeskie Koleje nowego wagonu restauracyjnego typu Armpee 829, który będzie kursował na całej trasie do Gdyni.

- Dzięki niemu pasażerowie będą mogli delektować się najwyższej jakości potrawami od mistrzów fachu z JLV podczas podróży, w tym legendarnym stekiem z polędwicy wołowej czy smażonym sznyclem. Nowy wagon zwiększy pojemność pociągu o 40 miejsc siedzących w przestronnych przedziałach z wygodnymi, skórzanymi fotelami - opowiada czeski rzecznik.

W menu zapewne nie zabraknie też najbardziej charakterystycznych dla czeskiej kuchni knedlików - uwielbianych przez Polaków - dorosłych z gulaszem, dzieci - na słodko.

Armpee 829 to produkowane w latach 70. XX wieku w Budziszynie (NRD) wagony restauracyjny, a zmodernizowane w latach 2013-2014 przez czeską firmę DPOV, zajmująca się naprawą i modernizacją taboru kolejowego.

ZOBACZ DOWCIPNY FILM REKLAMOWY, W KTÓRYM PKP INTERCITY ZACHĘCA DO PODRÓŻY GDAŃSK - PRAGA:

Dobrej nocy

Jak mówi Filip Medelski, kolejna zmiana na lepsze dotyczy połączeń nocnych.

- Pociągi nocne z Pragi do Gdańska, Sopotu i Gdyni będą teraz kursować na odcinku Bydgoszcz - Tczew nową trasą przez Toruń, Iławę i Malbork. Pociąg EC 460 przyjedzie do Gdańska o 5:19, czyli około pół godziny później niż dotychczas. Podobnie, ostatni wieczorny pociąg z Polski EC 461 odjedzie z Gdańska o 22:30, czyli około godzinę i kwadrans wcześniej niż dotychczas - tłumaczy rzecznik.

Dzięki tej zmianie pasażerowie zyskają na komforcie nocnego wypoczynku, dojeżdżając na miejsce o dogodniejszej porannej porze. Teraz pociąg dojeżdża do Gdańska bardzo wcześnie.

Nie od samego początku podróżni mieli możliwość wyspać się w podróży między Pragą a Trójmiastem. Wagon sypialny został dodany do składu 14 kwietnia br.

Budzisz się i wysiadasz w Pradze. Baltic Express ma wagon sypialny

Cztery razy dziennie

Medeski dodaje, że tak jak dotychczas, 4 pary pociągów o nazwie Baltic Express będą codziennie wyruszać w nowym rozkładzie jazdy, oferując podróż w nowoczesnych wagonach z klimatyzacją, gniazdkami elektrycznymi i wygodnymi siedzeniami.

W Czechach pociągi będą składać się łącznie z 5 wagonów, a w przypadku pociągów nocnych z 6 wagonów, w tym jednego wagonu klasy pierwszej przewoźnika PKP Intercity. Pozostałe wagony zostaną następnie dodane do składu we Wrocławiu i będą pochodzić od polskiego przewoźnika.

Ponadto Koleje Czeskie prowadzą rozmowy z PKP Intercity w sprawie możliwości sezonowego rozszerzenia oferty pociągów do innych atrakcyjnych destynacji na wybrzeżu Bałtyku.

Obecnie pociągi Baltic Express wyruszają z Gdańska do Pragi o godzinach: 04:32, 08:32, 12:32 i 22:22. Z Pragi do Gdańska starują o godzinach: 06:49, 10:49, 14:45, 18:49.

 

TV

Z pasji do budowania