Mija rok od otwarcia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Korzystają tłumy

Przejścia naziemne to przede wszystkim ukłon w kierunku starszych oraz niepełnosprawnych mieszkańców, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich. Chętnie korzystają z nich wszyscy. W ubiegłym roku w Gdańsku oddano do użytku dwa takie przejścia - przy Bramie Wyżynnej w Śródmieściu oraz przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym w dzielnicy Aniołki. Co ważne, kierowcy nie stoją przez to w większych korkach, a policja nie odnotowała niebezpiecznych zdarzeń.
14.04.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu przejście naziemne dla pieszych, widać dużą grupę przechodzących po nim osób
Z przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej korzystają i młodsi i starsi. Otwarto je niemal rok temu
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej otwarto niemal rok temu, 15 kwietnia

Nowe przejście, z dodatkowym przejazdem rowerowym, powstało na ul. Wały Jagiellońskie, na wysokości Bramy Wyżynnej i centrum handlowo-usługowego Forum Gdańsk, tuż przy przystankach tramwajowych. Umożliwia ono bezpośrednie wejście na perony tramwajowe, a także na drugą stronę ulicy bez konieczności korzystania ze schodów i tunelu. Sterowane jest sygnalizacją świetlną. W ramach inwestycji przebudowano też przystanki tramwajowe kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonano również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowano zatokę autobusową od strony Forum Gdańsk.

Przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej otwarte

W przypadku tej inwestycji niemożliwe było "zwykłe" wymalowanie pasów na jezdni. To bowiem jeden z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych w Gdańsku. Znajdują się tutaj przystanki autobusowe i tramwajowe. Nowe przejście trzeba było zaprojektować tak, by nie dochodziło do wielkiego tłoku pomiędzy pasażerami wysiadającymi z tramwajów czy autobusów a np. pieszymi korzystającymi z przejścia naziemnego, czekającymi na zmianę świateł, czy też osobami wychodzącymi bądź wchodzącymi do tunelu.

Pół roku później otwarto przejście naziemne na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego

Z tego przejścia na al. Zwycięstwa (na wysokości ul. M. Curie-Skłodowskiej) piesi mogą korzystać od 7 października 2022 r. W ramach inwestycji zbudowano przejście naziemne i przejazd dla rowerów, z sygnalizacją świetlną. Projekt ten wiązał się również z przebudową peronów tramwajowych, chodnika i trakcji tramwajowej. Zamontowano nowe oświetlenie, a w pobliżu posiano trawnik.

Nowe przejście naziemne przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym

Jak sprawdzają się oba przejścia?

W opinii Grzegorza Krajewskiego, Pełnomocnika Prezydent Miasta Gdańska ds. Pieszych, przejście przy Bramie Wyżynnej bardzo dobrze "wpisało się w pejzaż miejski".

- Jest ono bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych. Według naszych obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu potok pieszych i rowerzystów, w przeliczeniu na jednostkę czasu, liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie. W czasie naszych obserwacji było to: 159 pieszych i rowerzystów/minutę i 79 pojazdów/ minutę. Dla większości z nas trudno już chyba wyobrazić sobie, że wcześniej tego przejścia nie było - ocenia Grzegorz Krajewski.

Zobacz przejście przy Bramie Wyżynnej:

 

Zwraca on też uwagę, iż nowo wybudowane przejście przez al. Zwycięstwa, na wysokości ul. M. Skłodowskiej-Curie (gdzie mieści się GUMed), nie tylko poprawiło możliwość łatwego przekraczania szerokiej arterii drogowej, ale także uprościło korzystanie z komunikacji miejskiej poprzez poprawienie dostępności przystanku tramwajowego.

- Funkcjonalność tego przejścia jest dodatkowo wzmocniona znaczną liczbą osób starszych i chorych, idących do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego i zlokalizowanych w tym rejonie przychodni lekarskich. Na co dzień korzystają z niego mieszkańcy dzielnicy Aniołki i studenci Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego - podkreśla Pełnomocnik Prezydent Miasta Gdańska ds. Pieszych.

na zdjęciu przejście naziemne dla pieszych, po którym idzie grupa kilkunastu osób w różnym wieku, w tle niewysoki budynek o bordowej elewacji
Przejście naziemne, które wybudowano w al. Zwycięstwa, służy osobom starszym i chorym, udającym się do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego i zlokalizowanych w tym rejonie przychodni lekarskich, ale też studentom Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Nie ma większych zatorów w ruchu kołowym

Po tym, jak władze Gdańska ogłosiły przed kilku laty plany budowy przejść naziemnych w mieście, pojawiło się wiele głosów krytycznych i obaw, zwłaszcza wśród kierowców. Obawiali się oni, że przejście przy Bramie Wyżynnej mocno wydłuży czas przejazdu na tym odcinku Wałów Jagiellońskich, a także przyczyni się do jeszcze większych korków. Tak się nie stało, m.in. dlatego, że światła przy tym przejściu zmieniają się w tym samym takcie, co światła przy skrzyżowaniu z Huciskiem, które znajduje się kilkaset metrów dalej. Przykładowo, jeżeli przy tym skrzyżowaniu wyświetla się czerwone światło, wyświetla się ono również przy Bramie Wyżynnej.

- Jadąc w stronę Gdańska, pojazdy i tak zatrzymują się przed Huciskiem, więc to przejście nie pogarsza warunków ruchu. W drugą stronę natomiast nie zaobserwowaliśmy znaczących utrudnień, gdyż przejście to ściśle współpracuje ze skrzyżowaniem Hucisko i sygnały zezwalające na nim wyświetlają się wtedy, gdy takie sygnały są również na Hucisku - potwierdza Agata Lewandowska, Starszy Specjalista ds. Inżynierii Ruchu.

Nie odnotowano też zakłóceń w ruchu pojazdów na al. Zwycięstwa, na wysokości GUMed, które mogłyby wpływać na płynność przejazdu bądź powodować odkładanie się kolejki pojazdów na sąsiednie skrzyżowania.

na zdjęciu przejście naziemne dla pieszych, widać idących w tle po nim ludzi, w oddali widać też niewysoki budynek
Nowe przejścia naziemne w Gdańsku nie spowodowały powstawania większych korków na ulicach
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

W ostatnich latach spadła natomiast średnia prędkość pojazdów przemieszczających się al. Zwycięstwa. Ma to związek głównie z wprowadzeniem ograniczenia prędkości na tej arterii do 50 km/h, co nastąpiło w marcu 2021 r.

- Obserwacje prowadzone od 2020 roku wskazują na spadek średniej prędkości pojazdów o około 10 km/h w kierunku do centrum (z 61,04 km/h w roku 2020 do 50,7 km/h w roku 2022) oraz o około 8 km/h w kierunku do Wrzeszcza (z 64 km/h w 2020 do 56 km/h w 2022 roku) - informuje Agata Lewandowska.
Po oddaniu do użytku obu przejść nie było potrzeby wprowadzania ewentualnych korekt w programie sygnalizacji świetlnej.

Zwolnij. Alejami Zwycięstwa i Grunwaldzką jedziemy z maksymalną prędkością 50 km/h

Ile średnio samochodów przejeżdża al. Zwycięstwa?

Z badań prowadzonych w al. Zwycięstwa, na wysokości ul. Chodowieckiego, wynika, iż natężenie pojazdów na głównej arterii miasta nie zmienia się.
W okresie 5-11 września 2022  roku w kierunku do centrum detektory odczytały 131117 przejazdów, a w kierunku do Wrzeszcza odnotowano 105406 przejazdów.
Po oddaniu do użytkowania przejścia naziemnego odnotowano:
W okresie 20-26 marca 2023  roku w kierunku do centrum - 133860 przejazdów, a w kierunku do Wrzeszcza - 105723 przejazdów.

na zdjęciu przejście naziemne dla pieszych, po którym przechodzi duża grupa osób, w tle widać kilka zabytkowych budynków w centrum gdańska, w tym zabytkową bramę wyżynną
Zgodnie z danymi Grzegorza Krajewskiego, Pełnomocnika Prezydent Miasta Gdańska ds. Pieszych, na przejściu przy Bramie Wyżynnej, w trakcie prowadzonych obserwacji i obliczeń, odnotowano 159 pieszych i rowerzystów/minutę i 79 pojazdów/ minutę
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Żadnych niebezpiecznych zdarzeń przez ostatni rok

Ze statystyk gdańskiej drogówki wynika, że przez ostatni rok nie doszło do ani jednej kolizji czy poważniejszego wypadku przy którymś z tych dwóch przejść naziemnych. Policja nie odnotowała również zwiększenia zatorów w ruchu kołowym w tych miejscach.

- Po utworzeniu przejść dla pieszych we wskazanych miejscach, znajdująca się na nich sygnalizacja świetlna została zsynchronizowana z sygnalizacjami na poprzedzających i kolejnych skrzyżowaniach, w związku z czym nie zaobserwowano zatorów drogowych większych niż zazwyczaj występujących w tym miejscu. Z doświadczenia policjantów ruchu drogowego, którzy podczas swojej pracy m.in. kontrolują prędkość wynika, że w tych miejscach nie dochodzi do tego typu wykroczeń - informuje asp. szt. Mariusz Chrzanowski, Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Gdańsku. - Od stycznia 2022 r. gdańscy policjanci nie odnotowali tam zdarzeń drogowych. Nie odnotowano też zgłoszeń dotyczących zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym - dodaje.

Miasto ogłosiło w piątek, 14 kwietnia, przetarg na budowę kolejnego przejścia naziemnego w Śródmieściu, na wysokości Dworca PKP. Zobacz:

Ponad 660 aut na 1000 mieszkańców Gdańska

W polskich miastach wciąż przybywa samochodów, a wraz nimi problemów z ich wykorzystaniem w przestrzeni miejskiej. Aktualnie w Gdańsku na 1000 mieszkańców przypada ponad 660 aut. To więcej niż w Wiedniu, Madrycie, Mediolanie, Budapeszcie czy nawet Nowym Jorku. To ponad dwa razy więcej niż w Berlinie czy Kopenhadze.

- Miasto nie jest z gumy i nie ma takich możliwości aranżacyjnych ani finansowych, aby zapewnić wszystkim kierowcom możliwość bezproblemowego poruszania się i parkowania ich pojazdów. Co więcej, badania dowodzą, że im lepsze warunki dla samochodów w miastach, tym szybciej rośnie popyt na kolejne jezdnie, rozwiązania infrastrukturalne czy miejsca parkingowe. Równocześnie niezmotoryzowani spychani są na margines, a wraz ze wzrostem liczby aut, nieuchronnie spada poziom bezpieczeństwa drogowego i poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza wśród pieszych - przypomina Grzegorz Krajewski.

Od lat 80. w miastach Europy Zachodniej, i od niedawna również w miastach Polski, wprowadzane są rozwiązania, których celem jest rozwój mobilności zrównoważonej i poprawa jakości przestrzeni miejskiej, budowa tzw. miasta 15-minutowego, czyli takiego, które zapewni możliwość załatwienia większości codziennych spraw w ramach 15-minutowego spaceru. Jednym z jego elementów wprowadzanych w naszym mieście jest właśnie budowa przejść naziemnych.

Nowe przejścia naziemne mają zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. W przypadku centrum Gdańska to także część realizowanej od kilku lat polityki miejskiej dotyczącej "przywrócenia Śródmieścia pieszym". Dotychczas powstało m.in. skrzyżowanie z przejściami naziemnymi na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ulicy Łąkowej, i kolejne na ulicy Chmielnej. Nowe przejścia są przystosowane także do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących. Oznacza to, że każde przejście posiada sygnalizację świetlną i dźwiękową, oraz pozbawione jest barier w postaci krawężników czy schodów.

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej