• Start
  • Wiadomości
  • Remont na al. Armii Krajowej – co nas czeka w najbliższych dniach?

Remont na al. Armii Krajowej – co nas czeka w najbliższych dniach?

Od czwartku, 4 września trwa remont wiaduktów i nawierzchni jezdni na dwóch wiaduktach nad ul. Źródlaną. Z uwagi na stan techniczny i bezpieczeństwo kierowców wymieniane są dylatacje obiektów, a także warstwa ścieralna nawierzchni jezdni. W piątek, 12 września, rozpoczął się kolejny etap prac, związany wyłącznie z wymianą warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni na wiaduktach nad al. Adamowicza.
12.09.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Robotnicy pracują na ulicy przy remoncie nawierzchni.
Remont na al. Armii Krajowej trwa od 4 września
Fot. GZDiZ

Przypomnijmy: od czwartku, 4 września, od godziny 10.00, na wiaduktach nad ul. Źródlaną  wprowadzona została tymczasowa organizacja ruchu. W pierwszym etapie prac zamknięto lewe pasy w obu kierunkach jazdy – w stronę centrum i w stronę obwodnicy.

Zakres prac obejmuje m.in. wymianę wierzchniej warstwy asfaltu, remont szczelin dylatacyjnych (czyli elementów, które umożliwiają bezpieczną pracę konstrukcji wiaduktu) i uszczelnienia. Odtworzone zostanie odwodnienia, a na końcu odnowione będzie oznakowani poziome (więcej pisaliśmy o tym w tym komunikacie).

Dylatacja – co trzeba o niej wiedzieć?

Dlaczego wymiana dylatacji jest tak ważna, choć z zewnątrz dla kierowcy teoretycznie nic nie widać?

- Dylatacja to szczelina pomiędzy przęsłem obiektu (w tym przypadku wiaduktu), a najazdem na to przęsło. Jej celem jest kompensacja termiczna rozszerzalności płyty obiektu, mówiąc prościej – podczas zmiany temperatury każde ciało stałe się rozszerza lub kurczy. Dylatacja na wiadukcie jest więc swego rodzaju bezpiecznikiem, który w sposób kontrolowany zapewnia bezpieczeństwo korzystania z obiektu. Jednocześnie powinna zapewniać szczelność oraz bezproblemowy przejazd przez obiekt. Stare dylatacje nad ul. Źródlaną już nie zapewniały tej szczelności, przez lata zużyły się, co groziło degradacją konstrukcji wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, a tym samym zmniejszeniem jego wytrzymałości i trwałości. Brak wymiany dylatacji doprowadziłby więc do zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym – mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.  

Przebudowa węzła Gdańsk Południe - od soboty główną drogą S6

Tak więc wymiana dylatacji w wiaduktach nad ul. Źródlaną to konieczność i im szybciej zostanie zrobiony remont, tym lepiej.

Zdajemy sobie sprawę z utrudnień, jakie generuje remont tych wiaduktów, niemniej działamy w interesie właśnie użytkowników tej drogi – po to, by mogli z niej korzystać długo, komfortowo, a przede wszystkim bezpiecznie – podkreśla Mieczysław Kotłowski.

Kolejny etap prac - wiadukty nad al. Pawła Adamowicza

W piątek, 12 września, rozpoczęły się prace na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza. Tutaj zakres robót jest o wiele mniejszy – wymieniona zostanie wyłącznie wierzchnia warstwa nawierzchni jezdni, odnowione zostanie też oznakowanie poziome. Utrudnienia w ruchu potrwają jedynie przez najbliższy - do poniedziałku, 15 września.

Zakładany harmonogram prac na najbliższe dni wygląda następująco:

  • 12.09 od godz. 10.00 – po porannym szczycie wprowadzono zwężenia na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza, 
  • 12.09/13.09 – frezowanie nawierzchni 2 lewych pasów (pasów szybkiego ruchu) na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,  
  • 13.09 - układanie nawierzchni ścieralnej na 2 pasach szybkiego ruchu na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,
  • 13.09 – układanie nawierzchni jezdni na wiaduktach nad ul. Źródlaną,
  • 15.09 od godz. 6.00 – likwidacja utrudnień w ruchu (zwężenia) na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,
  • 17.09 – przygotowanie warstw bitumicznych w strefach przydalatacyjnych do wykonania nowej dylatacji przęsła obiektów na wiaduktach nad ul. Źródlaną,
  • 18.09 - przekładka ruchu z pasów wolnych na szybkie - wiadukt nad ul. Źródlaną.

Prace na wiadukcie – co trzeba wiedzieć? 

Z czego wynika przerwa w pracach na wiaduktach nad ul. Źródlaną między 13 a 17 września?

Świeżo wylany beton musi – mówiąc językiem drogowców – „dojrzeć”, czyli uzyskać odpowiednią wytrzymałość, żeby można było wykonać kolejne etapy robót – tłumaczy Mieczysław Kotłowski.

Czy to oznacza, że w tym czasie nie będzie pracowników wykonawcy na obiekcie?

Pracownicy wykonawcy będą wykonywać przewidziane w tej technologii prace, czyli poddanie betonu kontrolowanemu działaniu wilgoci, a więc wody. Najprościej mówiąc, będą go polewać wodą do momentu, aż osiągnie swoją wymaganą wytrzymałość – wyjaśnia dyrektor GZDiZ.

Brak pracowników na obiekcie wynika to przede wszystkim z warunków technologicznych: gdy warstwa ścieralna jest frezowana na obiekcie, to jest to proces w pełni zautomatyzowany i wówczas ilość pracowników jest ograniczona do minimum. Druga taka sytuacja – gdy położone warstwy bitumiczne muszą ostygnąć.

Do Gdańska trafi 30 nowych autobusów elektrycznych

Co z korkami?

Prace wykonywane na obiektach w ciągu al. Armii Krajowej wymagają zwężenia pasów ruchu – w przeciwnym wypadku remont nie miałby szans realizacji. W tych zatorach drogowych stoimy również i my, ale pamiętajmy, że wymiana dylatacji i nawierzchni to nie jest nasz kaprys, lecz konieczność. Dodatkowo, podczas prac stwierdziliśmy zły stan izolacji na wiadukcie nad ul. Źródlaną, co wymaga wymiany izolacji na nową, a więc są wykonywane dodatkowe prace. Jednak pamiętajmy: taki remont, czyli przede wszystkim wymiana dylatacji, nie odbywa się co roku, lecz raz na wiele lat. Wszyscy chcemy jeździć bezpiecznym wiaduktem. Warto o tym pamiętać w trakcie trwania obecnych niedogodności wynikających właśnie z prowadzenia tych naprawczych prac – podsumowuje Mieczysław Kotłowski. 

 

TV

Chirurg i artysta