
Budowa przejścia naziemnego
Budowa przejścia naziemnego przy Dworcu PKP Gdańsk Główny rozpoczęła się 29 lipca 2024 roku. W związku z tym miesiąc później przeniesione w inne miejsce zostały przystanki dla autobusów kursujących w stronę Bramy Wyżynnej i Huciska (cofnięte przed budynek, w którym znajduje się restauracja KFC).
Przejście naziemne zostało otwarte dla pieszych 26 października 2024 roku. Nadal jednak trwały prace przy przebudowie peronów tramwajowych oraz montażu wiat przystankowych.
Powrót „czwórki”. Tramwaje znów jeżdżą ul. 3 Maja

Przystanki autobusowe wracają
W środę, 19 marca 2025 - od godzin porannych - przystanki autobusowe przy Dworcu PKP Gdańsk Główny wróciły na swoje stałe miejsce.
- Kursy linii dziennych rozpoczną się od pierwszych porannych kursów, linie nocne wracają w nocy ze środy na czwartek, z 19 na 20 marca - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka prasowa Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Naprzeciwko dworca PKP Gdańsk Główny postawiono pięć nowych wiat przystankowych: zadaszonych i oszklonych. Między nimi znajdują się dwa wyświetlacze pokazujące aktualne odjazdy autobusów, przy pierwszej z nich (najbliżej schodów prowadzących do tunelu) jest automat biletowy.

Z którego przystanku odjeżdżają autobusy
Przystanek „Dworzec Główny” 06 (dawny postój taksówek, tuż przed KFC, bliżej Zieleniaka) obowiązuje dla linii:
- 100 (jako przystanek dla wysiadających)
Przystanek „Dworzec Główny” 08 (przy KFC) obowiązuje dla linii:
- 106, 111, 112, 138, 166, 186, 212, 606 (w sezonie letnim), N8, N9
Przystanek „Dworzec Główny” 10 (dwie wiaty, najbliżej schodów do tunelu dworca) obowiązuje dla linii:
- 130, 167, 184, 199, 210, 267, N3, N6, N16
Przystanek „Dworzec Główny” 12 (pojedyncza wiata) obowiązuje dla linii:
- 123, 131, 178, N78
Przystanek „Dworzec Główny” 14 (pojedyncza wiata) obowiązuje dla linii:
- 100 (dla wsiadających) N1, N4, N14;
Przystanek „Dworzec Główny” 18 (podwójna wiata) obowiązuje dla linii:
- 108, 132, 154, 189, 200, 205, 207, 208, 232, 256, 289, N5, N56.
Nowe wiaty przystankowe dla autobusów pojawiły się także po drugiej stronie ul. Podwale Grodzkie. Tam też zbudowano m.in. strefę Kiss&Ride, czyli wyznaczone miejsce, specjalnie oznakowane, służące do krótkiego postoju (ok. 1-2 min) oraz miejsca dla taksówek.

Schmat węzła przystankowego "Gdańsk Główny" - wersja pdf
Trwają prace przy wiatach przystankowych na peronach tramwajowych
Wraz z budową przejścia naziemnego przebudowane zostały przystanki tramwajowe. Wydłużono perony, zmieniono ich konstrukcję, na całej długości zamontowano barierki oddzielające od jezdni.
Na obu peronach znajdują się cztery wiaty przystankowe (jedna podwójna), dwie duże tablice z wyświetlaczem odjazdów tramwajów i schematem linii komunikacji miejskiej (na końcach peronów) oraz jeden biletomat.
Trwają jeszcze prace przy wiatach przystankowych.
- Pozostało podłączenie oświetlenia wiat oraz ich oszklenie - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, instytucji, która nadzoruje budowę przejścia naziemnego naprzeciwko dworca PKP Gdańsk Główny.
Wiaty przystankowe na peronach tramwajowych dla bezpieczeństwa zostały odgrodzone tymczasowymi barierkami.

Zamiana przystanków dla linii 158, 258 i T8
Kiedy całkowite zakończenie prac?
- Mimo wielu starań DRMG, z uwagi na problemy kontraktowe głównego wykonawcy, firmy Flize Gres, z podwykonawcą odpowiedzialnym za dostarczenie, montaż i szklenie wiat, ten element prac zostanie wykonany w późniejszym terminie. Działania te będą prowadzone w godzinach nocnych - przypomina Aneta Niezgoda.
Z uwagi na niewykonanie inwestycji w terminie wykonawcy zostaną naliczone kary umowne. Wysokość kar zostanie oszacowana po odbiorze końcowym. Obecnie DRMG dąży do tego, by jak najszybciej zakończyć realizację inwestycji.
Przejście naziemne na ul. Podwale Grodzkie ułatwia poruszanie się przy dworcu PKP Gdańsk Główny pieszym, a w szczególności osobom niepełnosprawnym, dorosłym z dziećmi w wózkach oraz turystom z bagażami.