
Co to jest Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej
Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej to inwestycja strategiczna nie tylko dla portu, ale i dla całej gospodarki morskiej w Polsce. Dzięki niej Polska wzmocni swoją pozycję jako odpowiedzialny członek UE, dbający o bezpieczeństwo granic. Branża portowa odczuje realne usprawnienia w zakresie odpraw i procedur. Zwiększy się efektywność realizacji wciąż rosnących wolumenów towarów przeładowywanych w Porcie Gdańsk.
- Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem impetu, z jakim rozwija się Port Gdańsk. Projekt Zintegrowanego Punktu Kontroli Granicznej jest tego wyrazem - mówił Tomasz Siemoniak, minister spraw wewnętrznych i koordynator służb specjalnych podczas oficjalnego ogłoszenia inwestycji w Porcie Gdańsk. - Do budżetu państwa z tytułu działalności w Porcie Gdańsk trafiają 44 mld złotych, a budżet MSWiA na ten rok, to 48 mld zł. Można więc powiedzieć, że dzięki operacjom portowym i waszej pracy finansowany jest nasz resort. Polskie porty muszą być konkurencyjne. Dlatego musimy stwarzać jak najlepsze warunki, żeby jak najwięcej towarów przechodziło przez nasze porty.
Jeden punkt, wiele służb
W Zintegrowanym Punkcie Kontroli Granicznej będą dokonywane kontrole graniczne przesyłek produktów wprowadzonych na teren Unii Europejskiej głównie przez terminal kontenerowy Baltic Hub.
Obecnie służby kontrolne funkcjonują w różnych częściach Gdańska, pracując w rozproszonym modelu jedno- i dwuzmianowym. Powstanie ZPKG skonsoliduje ich działalność w jednym, nowoczesnym miejscu.
Na terenie obiektu siedziby będą miały m.in.:
- Krajowa Administracja Skarbowa,
- Graniczna Inspekcja Weterynarii (GRIW),
- Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna (GSSE),
- Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa (WIORiN),
- Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (WIJHARS).
Na jednej zmianie w Zintegrowanym Punkcie pracować będzie 235 osób.
- To dla nas ogromny zaszczyt móc realizować tak bardzo ważną inwestycję. Ważną nie tylko dla portu, ale dla całego województwa i Polski. To projekt służący usprawnieniu pracy różnych służb, które są odpowiedzialne za sprawną realizację prowadzonych w porcie operacji ładunkowych. Dochowamy należytej staranności, żeby zrealizować ten projekt zgodnie z przyjętym harmonogramem - obiecała Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. - W tych trudnych, pełnych napięć czasach, musimy bardzo mocno dbać o rozwój Portu Gdańsk, przede wszystkim budując jego odporność. Tę odporność budujemy przez inwestycje. Chcemy być zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce. Niebieska gospodarka to nic innego, jak gospodarka morska – taka, która opiera się nowych technologiach, na cyfryzacji, digitalizacji, innowacjach, ale przede wszystkim na ludziach.
ZOBACZ JAK WYCIECZKOWIEC WPŁYWA DO PORTU
Nowoczesna infrastruktura
Teren pod budowę jest już przygotowany. Na zlecenie Portu Gdańsk i Baltic Hub wykonano niwelację terenu, rozebrano powojenny bunkier i przeniesiono go w okolice Mrągowa.
Zgodnie z opracowaną koncepcją architektoniczną autorstwa pracowni FOGO Architekci, ZPKG składać się będzie z 9-kondygnacyjnego biurowca (6200 mkw.) oraz 3-kondygnacyjnej hali kontroli granicznej (9200 mkw).
Naprzeciwko hali zaprojektowano wiatę z pomieszczeniem socjalnym do przeprowadzania kontroli zabezpieczeń. Na dachu hali będzie zlokalizowany parking dla 230 samochodów pracowników, dostępny z zewnętrznej, zadaszonej rampy spiralnej usytuowanej między budynkami. Będzie on połączony z biurowcem łącznikiem na 3. kondygnacji hali.
Teren inwestycji będzie ogrodzony, z czterema wjazdami od strony wewnętrznej drogi portowej. Powstanie również bezpośrednie połączenie z terminalem Baltic Hub - przez dwie bramy będą przejeżdżać ciągniki z kontenerami kierowanymi do kontroli. Kontrole zabezpieczeń będą odbywać się pod rampą, natomiast pełne kontrole fizyczne – w hali. W projekcie przewidziano także instalacje odnawialnych źródeł energii z możliwością przekazywania nadwyżek do sieci.
Super fabryka wież wiatrowych, wyjątkowa w Europie. Adres: Gdańsk

Etapy i finansowanie
Porozumienie dotyczące realizacji pierwszego etapu inwestycji podpisały 28 maja br. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz oraz prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć. Na początek opracowana zostanie dokumentacja projektowo-kosztorysowa.
Inwestycja została wpisana do wieloletniego planu inwestycyjnego przejść granicznych. Szacowany koszt etapu I, związanego z opracowaniem dokumentacji, to koszt 6,4 mln zł netto, zaś etapu II, obejmującego budowę i wyposażenie obiektu: 157 mln zł netto. Zakończenie budowy planowane jest na 2030 rok.