• Start
  • Wiadomości
  • Pogłębianie dna Zatoki Gdańskiej - pierwsze prace pod budowę terminala gazowego

Pogłębianie dna Zatoki Gdańskiej - pierwsze prace pod budowę terminala gazowego

W miejscu, w którym stanąć ma pierwszy w Polsce pływający terminal LNG ruszyły właśnie prace związane z pogłębianiem dna Zatoki. Poprzedzają one budowę docelowej infrastruktury nabrzeża. Prace obejmą łącznie blisko 656 tys. metrów kw. akwenu.
30.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu specjalistyczny statek w kolorach białym i niebieskim, płynie po morzu
Rozpoczęło się pogłębianie dna Zatoki Gdańskiej
Fot. Gaz-System

Najpierw usunąć potencjalne magnesy

Zanim rozpoczęło się pogłębianie, wcześniej dno morskie zostało oczyszczone z obiektów ferromagnetycznych. Kolejnym krokiem są prace czerpalne, które podzielono na cztery etapy:

  • Pierwszy z nich obejmuje pogłębienie fragmentu dna, na którym powstanie nabrzeże terminalu. 
  • W kolejnej fazie roboty będą kontynuowane w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej infrastruktury, aż do budowanego przez Urząd Morski w Gdyni falochronu osłonowego.
  • Ostatnie dwa etapy obejmą południową i wschodnią część morskiego placu budowy.

- Rozpoczęcie prac przygotowawczych na morzu to kolejny, istotny krok w realizacji Programu FSRU. Pogłębienie dna w rejonie przyszłego terminalu to nie tylko warunek bezpiecznego manewrowania i cumowania jednostek o dużym zanurzeniu, ale też fundament sprawnego funkcjonowania całej infrastruktury - wyjaśnia Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-System.

Ponad 600 mln zł na infrastrukturę przeciwpowodziową. Są efekty

Po pogłębianiu czas na palowanie

Po zakończeniu robót pogłębiarskich rozpoczną się przygotowania (jednostek pływających, sprzętu i materiałów) do kafarowania, czyli wbijania pali w dno morskie. 

- Prace te muszą być prowadzone z uwzględnieniem warunków pogodowych oraz tzw. okresu wrażliwego środowiskowo, czyli czasu, kiedy przyroda w tym rejonie jest szczególnie podatna na zakłócenia, np. z powodu tarła ryb. Te etapy prac będą trwać do przyszłego roku - informuje Iwona Dominiak, rzecznik prasowa Gaz-System.

Część materiału wydobytego podczas pogłębiania dna Zatoki Gdańskiej zostanie wykorzystana do uzupełnienia plaży na Górkach Zachodnich (przy wejściu nr 21). Reszta trafi na specjalny obszar zrzutu wyznaczony przez Urząd Morski w Gdyni.

W Korei Południowej budują terminal gazowy, który stanie na Zatoce Gdańskiej

na zdjęciu plaża, zatoka, w oddali widać niewielki statek
Prace przygotowawcze pod instalacje gazowe potrwają do 2026 roku
Fot. Gaz-System

Terminal FSRU - nowy punkt “wejścia gazu” do Polski

Pływający terminal LNG (FSRU) to strategiczna inwestycja wpisująca się w rozwój infrastruktury gazowej w Polsce i regionie. Zakłada powstanie infrastruktury zdolnej do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji ponad 6 mld metrów sześciennych gazu rocznie. 

Jednostka regazyfikacyjna, budowana obecnie w stoczni w Korei Południowej, zostanie na stałe zacumowana w południowej części Zatoki Gdańskiej, w rejonie Portu Gdańsk (w sąsiedztwie Baltic Hub i toru podejściowego). Infrastruktura ta będzie drugą w Polsce (po terminalu LNG w Świnoujściu) instalacją umożliwiającą odbiór skroplonego gazu dostarczanego drogą morską.

Program FSRU obejmuje nie tylko budowę nabrzeża i morskiego gazociągu, ale także rozbudowę krajowego systemu przesyłowego o blisko 250 km nowych gazociągów lądowych. Oddanie do eksploatacji nowego terminalu planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku.

Powstanie nowy falochron w Porcie Gdańsk

Wsparcie finansowe inwestycji

Część morska inwestycji realizowana jest dzięki wsparciu z funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze. Maksymalna wysokość wsparcia wynosi około 19,6 mln euro.

W czerwcu 2025 r. Gaz-System podpisał z kolei umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na kwotę 2,2 mld zł, która zostanie przeznaczona na budowę infrastruktury gazu ziemnego. Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w ramach którego Program FSRU został ujęty w części dotyczącej REPowerEU - unijnego instrumentu wspierającego szybkie uniezależnienie Europy od rosyjskich paliw kopalnych do 2030 roku. Projekt budowy części lądowej terminalu wpisuje się w cele REPowerEU, zakładające m.in. zwiększenie efektywności energetycznej oraz eliminację barier w rozwoju odnawialnych źródeł energii.

TV

Zupa na Monciaku