• Start
  • Wiadomości
  • Podwyżki cen biletów na komunikację miejską - dla regularnych użytkowników o 10 proc.

Podwyżki cen biletów na komunikację miejską - dla regularnych użytkowników o 10 proc.

Szalejąca inflacja, wzrost cen energii i paliw, podwyżki wynagrodzeń oraz ubytki w budżecie wynikające z nowych przepisów podatkowych powodują drastyczny wzrost kosztów organizacji transportu publicznego w Gdańsku. Dla władz miasta priorytetem jest utrzymanie wysokiej jakości usług i dalszy rozwój komunikacji zbiorowej, dlatego podjęto decyzję o zmianie taryfy, by zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów. Podwyżki cen biletów wejdą w życie prawdopodobnie 1 czerwca br.
( Publikacja: 02.02.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Piotr Borawski zastępca prezydent Gdańska
Piotr Borawski zastępca prezydent Gdańska
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

W środę, 2 lutego, Piotr Borawski zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu przedstawił szczegóły propozycji zmian taryfowych, które miałby obowiązywać w Gdańsku od 1 czerwca.  

- W tej kadencji, komunikacja miejska w Gdańsku stała się dla władz samorządowych absolutnym priorytetem – podkreślił Piotr Borawski. – We wszystkich badaniach opinii publicznej, a prowadzimy je dosyć regularnie, reprezentatywna grupa mieszkańców naszego miasta widzi zdecydowaną poprawę w komunikacji miejskiej.

Wzrost jakości transportu

W ostatnich latach podróżni odczuli znaczącą poprawę w funkcjonowaniu gdańskiej komunikacji miejskiej. Pojawiły się nowe autobusy i tramwaje. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat do gdańskiej floty dołączyły 94 nowe autobusy Mercedes Citaro o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI oraz 30 nowoczesnych tramwajów PESA Jazz Duo. Od 5 marca 2021 r. wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Z ruchu wycofane zostały ostatnie wysokopodłogowe tramwaje Konstal 105N. Gdańsk jest pierwszym polskim miastem (spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie) oferującym pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową. Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które pochwalić mogło się w 100 procentach niskopodłogową flotą autobusową. Wciąż rośnie też niezawodność usług realizowanych przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W 2021 r. poziom wykonania pracy przewozowej, czyli tak zwanych wozokilometrów osiągnął 99,82 proc.

 

Przy mikrofonie Sebastian Zomkowski dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, obok prezydent Piotr Borawski
Przy mikrofonie Sebastian Zomkowski dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, obok prezydent Piotr Borawski
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Od wiosny 2020 r. obowiązuje wspólny bilet ZTM na autobusy, tramwaje oraz kolej w granicach Gdańska. To bezprecedensowy projekt w historii gdańskiej komunikacji miejskiej. Pasażerowie posiadający imienny bilet okresowy ZTM obowiązujący w strefie „Gdańsk” oraz Gdańską Kartę Mieszkańca ze zdjęciem mogą korzystać na terenie miasta, oprócz autobusów i tramwajów, również z pociągów SKM i POLREGIO.

Nadal obowiązuje bezpłatna komunikacja dla uczniów (do 24. roku życia), uprawnionych do korzystania z Gdańskiej Karty Mieszkańca. Młodzi mieszkańcy Gdańska mogą korzystać z tego przywileju od lipca 2018 r.

Piotr Borawski zapewnił, że mieszkańcy Gdańska w dalszym ciągu mogą liczyć na wysoką jakość świadczonych usług komunikacyjnych.

- To jest moje zobowiązanie, które chciałbym wszystkim przekazać. Nie chcemy w naszym mieście w żaden sposób ciąć siatki połączeń przewozów tramwajowych i autobusowych. Nie zamierzamy ograniczać częstotliwości. Stawiamy na jakość komunikacji miejskiej – podkreślił prezydent.

 

 

Dochody i wydatki

Przez wiele lat w Gdańsku obowiązywała zasada, zgodnie z którą połowa przychodów na funkcjonowanie komunikacji miejskiej powinna pochodzić z biletów, a pozostała część z budżetu miasta. Od 2019 r. komunikacja miejska stała się priorytetem, co miało odzwierciedlenie w ponoszonych na ten cel nakładach. Od tamtej pory roczny budżet dotyczący przewozów został zwiększony o ponad 150 mln zł. Jednocześnie zmniejszało się pokrycie tych wydatków z wpływów pochodzących ze sprzedaży biletów. W 2021 r. wydatki przeznaczone na przewozy wyniosły prawie 415 mln zł. Dochody z biletów stanowią zaledwie 22 proc. tej kwoty:

 

pokrycieKosztow
UMG

 

Koszty rosną, wpływy maleją

W ostatnich miesiącach nastąpił olbrzymi wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji. Aż o 37 proc. wzrosły ceny energii elektrycznej, a paliwo podrożało o 22 proc. Do tego należy dodać podwyżki wynagrodzeń i wysoki poziom inflacji, który skutkuje wzrostem cen wielu zamawianych usług i towarów. Wejście w życie przepisów podatkowych Polskiego Ładu uszczupli budżet Gdańska o 270 mln zł, a jednorazowa rządowa rekompensata nie pokryje tego ubytku.

– Do tego doszła pandemia, podczas której właściwie nie ograniczaliśmy oferty przewozowej, natomiast dochody z biletów znacząco spadły – poinformował Borawski. - W planach na 2022 roku zaledwie 1/4 wydatków na komunikację pokrywana będzie z biletów kupowanych przez pasażerów. W takich warunkach niestety nie da się uniknąć podwyżki cen biletów. Ich wyższe ceny umożliwią jednak rozwój oferty. Całość środków finansowych z podwyżek, zostanie przeznaczona właśnie na ten cel. Dotyczy to przede wszystkim uruchomienia nowych linii tramwajowych po oddaniu Nowej Warszawskiej oraz zakupu nowego taboru dla naszej komunikacji.

 

Nowe stawki

NoweTaryfyJednoraz
UMG
 
noweTaryfyMiesieczne
UMG
 
semestrale
UMG
 

Zgodnie z zaproponowaną taryfą:

  • w ofercie pojawi się bilet jednorazowy w cenie 4,80 zł, który zastąpi dotychczasowe bilety: na jeden przejazd oraz 1-godzinny. Z nowym biletem pasażer będzie mógł korzystać z autobusów i tramwajów aż przez 75 minut od momentu skasowania. Bilet pozwala również na swobodne przejechanie od pętli do pętli.
  • Cena biletu 24-godzinnego po zmianach wyniesie 18 zł. Ceny biletów ulgowych wzrosną proporcjonalnie i wyniosą odpowiednio 2,40 zł (bilet jednorazowy) i 9 zł (bilet całodobowy).
  • Podobnie jak w przypadku biletów jednorazowych, oferta biletów miesięcznych też zostanie uproszczona. W miejsce dwóch biletów, z których jeden był ważny od poniedziałku do piątku, a drugi przez wszystkie dni tygodnia, pojawi się jeden, z którego będzie można korzystać przez cały tydzień. Zaproponowana cena to 109 zł za bilet normalny i 54,50 zł za bilet ulgowy. Nabywcy tego biletu, w dalszym ciągu będą mogli korzystać nie tylko z autobusów i tramwajów, ale też z pociągów SKM, PKM i POLREGIO w granicach Gdańska.

 

- Porównanie zaproponowanej ceny biletu z takimi miastami jak Kraków, Łódź, Wrocław czy Bydgoszcz, pokazuje, że ta cena jest dalej bardzo konkurencyjna – wyjaśniał podczas konferencji zastępca prezydent Gdańska.

cenywMiastach
UMG
 

Propozycja nowych taryf będzie przedmiotem dyskusji na najbliższym posiedzeniu MZKZG, które zaplanowane jest na 11 lutego. Z kolei projekt uchwały dotyczący tych zmian będzie skierowany na sesje Rady Miasta, która odbędzie się 31 marca.

- Jeżeli radni zgodzą się i przegłosują nową taryfę, to po ogłoszeniu przez wojewodę i opublikowaniu w dziennikach urzędowych, chcielibyśmy, aby ta podwyżka weszła w życie 1 czerwca – tłumaczy Piotr Borawski.