• Start
  • Wiadomości
  • Piecki - Migowo. O miejscach postojowych i bezpieczeństwie pieszych

Piecki - Migowo. O miejscach postojowych i bezpieczeństwie pieszych

Ulicami: Piecewską, Marusarzówny, a także Powstania Listopadowego i Bulońską przebiegała trasa służbowego spaceru prezydent Aleksandry Dulkiewicz. Towarzyszyli jej szefowie miejskich jednostek, a także miejscy i dzielnicowi radni. Ci ostatni wskazywali na potrzeby i bolączki Piecek-Migowa.
08.05.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
grupka osób stoi w okręgu, rozmawiają, w tle wysokie bloki
8 maja odbył się drugi w tej kadencji służbowy spacer dzielnicowy z udziałem prezydent Aleksandry Dulkiewicz
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Jesienią ruszy budowa nowego torowiska

Spacer po dzielnicy powszechnie nazywanej “Moreną” odbył się w czwartek, 8 maja. Rozpoczął się przy ul. Jaśkowa Dolina, na wysokości budynku przychodni. Przedstawiciele rady dzielnicy chcieli bowiem zwrócić w tym miejscu uwagę na obawy okolicznych mieszkańców dotyczące likwidacji kilkudziesięciu miejsc parkingowych znajdujących się przy ulicy, w pasie drogowym. Na tym terenie zbudowana zostanie nowa trasa tramwajowa, tzw. Nowa Politechniczna. W rejonie ul. Jaśkowa Dolina faktycznie usuniętych zostanie, na rzecz tramwaju, 46 miejsc dla samochodów. W pobliżu nie ma miejskiego terenu, który można by zaadaptować na parking. Nowe miejsca parkingowe, nawet 200 dodatkowych, planuje natomiast stworzyć spółdzielnia mieszkaniowa “Morena”. Ta teren ma, ale blokadą są obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, które zakładają funkcje zielone, a nie parkingowe. Przedstawiciele LWSM Morena, którzy uczestniczyli w czwartkowym spacerze, zapewniali, iż są gotowi do rozmów w sprawie zmiany tych planów z Biurem Rozwoju Gdańska. Zdecydowano więc, że do takiego spotkania w najbliższym czasie dojdzie. 

Prezydent Aleksandra Dulkiewicz przyznała z kolei, że zależy jej na tym, aby mieszkańcy Piecek-Migowa korzystali przede wszystkim z miejskich autobusów i tramwajów, bo jest to dobrze skomunikowana dzielnica. 

- W mieście zawsze mamy dylemat, na co przeznaczyć dany teren. Jedni chcą zieleni, inni parkingu, a kolejni placu zabaw. Trzeba to zawsze dobrze wyważyć - podkreślała prezydent Dulkiewicz. 

Prawdopodobnie jesienią br. ruszy budowa nowej trasy tramwajowej. Przetarg na wykonanie prac ogłoszony ma zostać w czerwcu. Po wakacjach Miasto planuje cykl spotkań informacyjnych dla mieszkańców poświęconych tej inwestycji. Będą one dotyczyć m.in. zmian w organizacji ruchu drogowego na czas prowadzenia inwestycji. 

Ujeścisko-Łostowice. Potrzebne nowe ronda i rozwiązania dla bezpieczeństwa pieszych

na zdjęciu ulica po której jadą samochody, w tle budynki mieszkalne
Jesienią ruszy budowa w tym miejscu nowej trasy tramwajowej. W związku z tym zlikwidować trzeba ponad 40 miejsc parkingowych
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Przejście dla pieszych przy ul. Piecewskiej

Na wysokości osiedla Central Park, zdaniem radnych, potrzebne są wymalowane na jezdni pasy dla pieszych. Obecnie znajduje się tam tzw. przejście sugerowane, a więc w wyznaczonym miejscu są obniżone chodniki. Na tej ulicy obowiązuje strefa Tempo 30, w związku z czym, w opinii przedstawicieli urzędu, pasy w tym miejscu nie są potrzebne. Tym bardziej, że nie ma tam dużego natężenia ruchu. Brak pasów w takiej strefie umożliwia też mieszkańców przechodzenie na drugą stronę jezdni w dowolnym miejscu. W przypadku pasów, jest to możliwe tylko na nich. 

Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym ma się z kolei pochylić nad problemem parkowania na tej ulicy, zwłaszcza na wysokości skrzyżowania z ul. Rakoczego, gdzie stojące samochody mocno ograniczają widoczność. 

na zdjęciu ulica z wymalowanym białym napisem szkoła, w tle stoi grupka ludzi, za nimi kilka bloków mieszkalnych
Tutaj nie ma miejsca na rondo
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Rondo przy SP nr 2?

Każdego dnia, w godzinach porannych, na ul. Marusarzówny powstaje ogromny korek. Tworzą go głównie rodzice odwożący swoje dzieci do szkoły podstawowej. Ci muszą nadrobić sporo drogi, by móc zawrócić po podwózce. Dyrekcja szkoły zaproponowała więc, by zbudować mini rondo przed szkołą. Problem jednak w tym, że nie ma na to miejsca. By mogło powstać trzeba by mocno zawęzić pobliski chodnik, a także zlikwidować kilka miejsc parkingowych.  

Przedstawiciele urzędu sugerowali, iż w tym przypadku należy postawić przede wszystkim na edukację mieszkańców  - nie każdy musi przecież dowozić dziecko pod sam budynek. Czasem warto zaparkować nieco dalej i dojść do szkoły pieszo.

Zaproponowano w tej kwestii organizację osobnego spotkania z dyrekcją szkoły, radą rodziców, a także specjalistami z zarządzania ruchem. Wstępnie padła propozycja, by ulicę tę czasowo zamykać na odcinku do szkoły. Po to, by rodzice w inny sposób doprowadzali/dowozili swoje pociechy.

Piecki-Migowo. Spacer prezydent Gdańska w towarzystwie radnych w 2020 roku

Remont ul. Powstania Listopadowego

Ulica ta jest w kiepskim stanie technicznym, który dodatkowo pogarszają przejeżdżające tamtędy samochody ciężarowe. Zaopatrują one pobliski plac budowy. Ulica ta zostanie wyremontowana, ale po zakończeniu wspomnianej budowy nowych budynków mieszkaniowych. Zgodnie z umową, remont na większej części ulicy wykona prywatny inwestor, pozostałą część wyremontuje miasto. Jest już gotowa dokumentacja. Remont powinien ruszyć w 2027 roku. 

na zdjęciu asfaltowa ulica, po prawej widać kilka zaparkowanych samochodów, w tle kilka bloków mieszkaniowych
Ulica Powstania Listopadowego wyremontowana zostanie za dwa lata
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Problematyczna sygnalizacja dla tramwajów

Na przejściu dla pieszych przy ulicy Bulońskiej, przecinającym torowisko tramwajowe przy przystankach tramwajowych “Budapesztańska” jest problem, zdaniem radnych, mylącej sygnalizacji dla pieszych przy torach tramwajowych, która nie jest zsynchronizowana, co regularnie doprowadza do sytuacji, gdzie piesi mają zielone światło i jednocześnie tramwaj ma zielone światło - piesi muszą tramwaj przepuszczać mimo zielonego światła. Radni zaproponowali, by wprowadzić taką sygnalizację, jak na innych tego typu skrzyżowaniach. 

W odpowiedzi usłyszeli, iż zapadła już decyzja - system ostrzegania pieszych i motorniczych zastąpi pełna, dwubarwna sygnalizacja dla pieszych i rowerzystów. Wprowadzona zostanie w najbliższych miesiącach.

W spacerze, poza prezydent Aleksandrą Dulkiewicz, uczestniczyli też miejscy radni: Anna Golędzinowska, Łukasz Świacki i Piotr Gierwszewski, a także członkowie rady dzielnicy Piecki-Migowo, na czele z przewodniczącym zarządu dzielnicy Maciejem Świderskim i przewodniczącym rady dzielnicy Przemysławem Malakiem. 

TV

Garnizon Gdańsk uświetnił 3 Maja