Na Nowej Warszawskiej od dzisiaj tramwaje kursują regularnie. W sobotę były tłumy

Po dwóch latach i przed terminem - 4 marca 2023 roku Nowa Warszawska została oficjalnie otwarta. Dwukilometrowa linia tramwajowa łączy Pętlę Ujeścisko z al. Havla, zmieniając w sposób zdecydowany krajobraz komunikacyjny tej części Gdańska. Uroczystemu otwarciu nowej linii towarzyszył piknik, pierwszy przejazd tramwajowy, ale też rowerowy po równoległej do linii tramwajowej drodze dla rowerów. Gdańszczanie nie zawiedli i mimo chłodu przybyli tłumnie na tę komunikacyjną uroczystość. Od dzisiaj (niedziela, 5 marca) tramwaje jeżdżą tą trasą regularnie.
05.03.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tłumy na inauguracji nowej linii tramwajowej (zobacz film): 

Wcześniej niż zapowiadano - tramwaje na ul. Nowej Warszawskiej już od 4 marca. Jakie linie?

Nowa Warszawska – pierwsze tramwaje ruszyły

Ostry wiatr i chłód nie odstraszyły mieszkańców Gdańska, którzy tłumnie przybyli na pętlę Ujeścisko. Stąd właśnie ruszały pierwsze tramwaje - w paradzie czterech pojazdów tematycznych: kulturalnego, komunikacyjnego, sportowego i ekologicznego - które woziły pasażerów po nowej linii zwanej Nową Warszawską.

Na parkingu przy pętli odbywał się też piknik z atrakcjami: grochówka, konkursy rodzinne czy darmowy serwis rowerowy, gdzie specjaliści oceniali stan sprzętu przed sezonem i pomagali w drobnych naprawach. Tuż za tramwajami wyruszyła grupa rowerowa, która przejechała nową drogą rowerową biegnącą wzdłuż torowiska.

Podczas pikniku dostępni byli przedstawiciele miejskich służb. W ustawionym na parkingu specjalnym namiocie działał mobilny punkt m.in. Gdańskiego Centrum Kontaktu, gdzie mieszkańcy mogli zgłaszać różne uwagi i uzyskać pomoc nie tylko w kwestiach dotyczących komunikacji miejskiej. Korzystali też z możliwości przedłużenia Karty Mieszkańca.

Jednak największą liczbę osób przyciągnęła główna atrakcja dnia, czyli pierwsze przejazdy.

Zobacz, jak Nowa Olchowa ułatwia życie kierowcom FILM

tłum ludzi wśród namiotów i stoisk na parkingu, pogoda chłodna
Piknik rodzinny z okazji inauguracji Nowej Warszawskiej. Pogoda nie zraziła gdańszczan
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Co mówią mieszkańcy?

- Cieszę się, że będzie bezpośrednie połączenie tramwajowe naszej dzielnicy z centrum Gdańska - mówi nam uczestniczka pikniku, która dotarła tu z sąsiedniego osiedla.

- Żałuję trochę, że zabrali linię nr 2, ale cóż przesiądę się. Natomiast pomysł, żeby połączyć te osiedla tramwajem z aleją Havla jest dobrym rozwiązaniem, bo ulica Warszawska ciągle korkuje się, może to rozładuje sytuację - dodaje starszy pan.

- Trzeba inwestować w transport publiczny, bo jest ekologiczny. Gdynia ma trolejbusy, a my w Gdańsku mamy tramwaje – mówi z kolei człowiek, który dotarł na inaugurację z gronem znajomych.

Mevo 2.0. Delegacja władz Gdańska i radnych testowała w Sztokholmie rowery miejskie

"Kocham Gdańsk i transport publiczny"

Pierwsza nowoczesna Pesa zabrała na swój pokład prawdziwą rzeszę miłośników komunikacji. Wśród nich był też pan Jerzy Stradomski, który wylicytował w aukcji WOŚP za 770 zł możliwość pierwszego przejazdu tramwajem. Co ciekawe, pan Jerzy nie jest mieszkańcem Gdańska.

- Wziąłem udział w licytacji, bo kocham Gdańsk i kocham transport publiczny – mówił nam gość specjalny pan Jerzy Stradomski. - Czuję się lekko podekscytowany, tym bardziej, że to nowy dla mnie rejon Gdańska, więc mam okazję go poznać. 

kokpit tramwaju od zewnątrz, pani motornicza, obok młody mężczyzna i kobieta wś średnim wieku
W pierwszy kurs po Nowej Warszawskiej wybrali się Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i Jerzy Stradomski, miłośnik transportu publicznego, który podczas finału WOŚP wylicytował tę atrakcję
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Pierwszy przejazd - od Pętli Ujeścisko do Pętli Chełm i z powrotem

Pasażerów woziły aż cztery składy. Półgodzinny przejazd odbył się na odcinku od Pętli Ujeścisko do Pętli Chełm i z powrotem.  Potem było jeszcze kilka kursów. Na przystankach wciąż pojawiali się nowi chętni do podróżowania.

- Wszyscy jesteśmy przeszczęśliwi. Cieszą się nie tylko mieszkańcy tej części miasta, lecz mieszkańcy całego Gdańska - mówiła podczas inauguracji Agnieszka Owczarczak, przewodnicząca Rady Miasta. - Co ważne, nie tylko otwieramy dzisiaj nową trasę tramwajową, ale to nie jest nasze ostatnie słowo. W przygotowaniu są kolejne kilometry tras tramwajowych. Istotne jest to, że właśnie transport publiczny, zarówno tramwaje, jak i autobusy mają w polityce Miasta Gdańska priorytetowe znaczenie.

 

A tak to wyglądało w kwietniu 2022. Zobacz przelot dronem nad obszarem budowy nowej linii tramwajowej:


- To duża radość, ale też warto sobie uświadomić, skąd to wszystko się bierze. Ten odcinek linii tramwajowej z pętli, przy której się znajdujemy do al. Havla to około dwóch kilometrów torów tramwajowych. Kosztowało to niemal 60 milionów złotych, ale dwie trzecie tych pieniędzy, niemal 40 milionów złotych pochodzi ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności. Dlatego tak bardzo czekamy na to, żeby pozyskiwać środki z Unii Europejskiej – mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

mali i młodzi rowerzyści, ubrani zimowo jadą tłumnie drogą rowerową
Inauguracji ruchu tramwajowego towarzyszył przejazd rowerowy nową ścieżką biegnącą wzdłuż torów
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Jak powstawała Nowa Warszawska?

Umowa na budowę trasy tramwajowej Nowa Warszawska została podpisana w lutym 2021 roku, a prace drogowe rozpoczęły się na początku marca 2021 r. Całkowity czas budowy od podpisania umowy do pierwszego przejazdy z pasażerami wyniósł więc dwa lata i jeden miesiąc. Wykonawcą prac było konsorcjum firm MTM Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.– Partner.

W ramach inwestycji powstała 2-kilometrowa nowa linia tramwajowa wraz z chodnikiem i drogą dla rowerów, ale to nie wszystko. Przebudowano w miejscu przebiegu linii tramwajowej również układ drogowy. Newralgicznym punktem jest skrzyżowanie Nowej Warszawskiej z al. Havla. Moment podłączania torów był dużym wyzwaniem dla organizatorów komunikacji w Gdańsku.

Zamontowano też podczas prac aż 110 słupów trakcyjnych. Przebudowano został też przystanek tramwajowy „Przemyska”, z którego będą korzystać także autobusy.

Ile to kosztowało?

Koszt inwestycji wyniósł prawie 60 mln złotych. Nową Warszawską zrealizowano w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV A (GPKM IVA), który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 - 2020. Środki unijne to blisko 40 mln zł.

Zobacz galerię zdjęć z pikniku na otwarciu Nowej Warszawskiej

Nowa Warszawska - od 5 marca regularne kursy

Od niedzieli, 5 marca tramwaje jeździć będą już nową trasą regularnie. Zarządcy miejskiej komunikacji tak ułożyli godziny kursowania, żeby podczas szczytu komunikacyjnego tramwaje odjeżdżały stąd co 5 minut. Podczas inauguracji zaznaczono, że cały czas nowy rozkład będzie monitorowany i w razie potrzeby dokonywane będą korekty.

schemat

Zmiany tramwajowe od 5 marca:

  • Wydłużenie trasy linii 3 z Chełmu Witosa do pętli Łostowice Świętokrzyska.
  • Skierowanie tramwajów linii 2 do Lawendowego Wzgórza zamiast do Łostowic - Świętokrzyskiej; dotyczy to również linii 4, która jest wariantem trasy linii 2 (przez Dworzec PKS zamiast przez Dworzec Główny).
  • Wznowienie funkcjonowania linii 11 (tylko w dni powszednie) na trasie: Lawendowe Wzgórze-Nowa Warszawska-Chełm-Dworzec Główny-Strzyża PKM.
  • Tramwaje linii 12 będą kończyć swój bieg na pętli Ujeścisko zamiast na Lawendowym Wzgórzu.

Zmiany autobusowe od 5 marca:

  • Zawieszenie funkcjonowania linii 118. Po uruchomieniu trasy tramwajowej "Nowa Warszawska" dla pasażerów zamieszkujących rejon ul. Piotrkowskiej zadania przewozowe linii 118 przejmą tramwaje - te do Śródmieścia będą kursowały w godzinach szczytu średnio co około 5 minut, a nie co 20 minut jak obecnie autobusy linii 118.
  • W przypadku obsługi m.in. Starego Chełmu, we wszystkie dni tygodnia zwiększona zostanie liczba kursów linii 108, której trasa przebiegnie dwukierunkowo przez ul. Worcella oraz ul. Cienistą.
  • Dodatkowo rozpocznie funkcjonowanie nowa linia autobusowa 208 na trasie: Muzeum II Wojny Światowej - Wały Piastowskie - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Stary Chełm - Witosa - Wilanowska - Łostowice Świętokrzyska. Dzięki niej zapewniony zostanie m.in. dojazd do przychodni przy ul. Wałowej.
  • Autobusy linii 156 od strony szkoły metropolitalnej będą dojeżdżać tylko do węzła przesiadkowego „Ujeścisko” - nie będą już dalej jechać przez ul. Piotrkowską do pętli Siedlce. Ta zmiana wprowadzona zostanie później.
  • Inwestycją towarzyszącą „Nowej Warszawskiej” jest otwarta przed kilkoma dniami tzw. Nowa Olchowa - jej oddanie do ruchu pozwoliło na skierowanie (już od soboty 25 lutego) autobusów od ul. Warszawskiej przez ul. Cedrową, Nową Olchową do Kartuskiej (zamiast ul. Łostowicką).

Planowane jest też uruchomienie nowej linii autobusowej z Zakoniczyna przez ul. Człuchowską w kierunku węzła przesiadkowego „Ujeścisko”, jednak będzie to możliwe dopiero po przebudowie ul. Człuchowskiej, prawdopodobnie w pierwszych dniach września br. 

 

TV

Westerplatte – beneficjent czy ofiara polityki historycznej?