• Start
  • Wiadomości
  • Oliwia Bukowska i Izabela Konop - najlepsze recenzje spektakli Maratonu GFT

Oliwia Bukowska i Izabela Konop autorkami najlepszych recenzji spektakli Maratonu Gdańskiego Festiwalu Tańca

Jedną z atrakcji Maratonu Gdańskiego Festiwalu Tańca, zorganizowanego przez Klub Żak w ubiegły weekend, był konkurs na najlepszą recenzję skierowany do amatorów pisania i sztuki tanecznej. Nagrodą dla uczestników i uczestniczek mini konkursu była m.in. publikacja recenzji na łamach naszego portalu. Z przyjemnością spełniamy ten warunek i przedstawiamy czytelnikom dwa, zdaniem komisji konkursowej, najlepsze teksty. Należą do Oliwii Bukowskiej i Izabeli Konop. Gratulujemy! 
24.11.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Spektakl „Unbody” zespołu tańca Hertz Haus
Spektakl „Unbody” zespołu tańca Hertz Haus
fot. Beatrycze Bem

Maraton Gdańskiego Festiwalu Tańca - 10 spektakli, dwa dni, dwa miejsca

Maraton Gdańskiego Festiwalu Tańca był nie tylko okazją do oceny kondycji trójmiejskiej sceny tanecznej, ale też do jej promocji, gdyż na widowni Klubu Żak i Zakładu Kulturalnego, gdzie odbywały się prezentacje zasiedli m.in. krytycy, kuratorzy i dyrektorzy polskich i zagranicznych festiwali tańca. Była też oczywiście wierna publiczność Żaka, którą kuratorki GFT poprosiły o własną ocenę na piśmie oglądanych spektakli. 

Zobacz zdjęcia omawianych spektakli, autorzy zdjęć to: Anna Kłosowska, Krzysztof Bzdeń, Beatrycze Bem, Joanna Stoga 

 

Z okazji skorzystały cztery osoby i wszystkim uczestnikom członkinie Komisji konkursowej - która obradowała w składzie: Mirella Wąsiewicz, PR Klubu Żak i Jagoda Łukomska, producentka Gdańskiego Festiwalu Tańca i Anna Umięcka, dziennikarka portalu gdansk.pl - bardzo dziękują, gratulują, a także zachęcają do dalszych prób pisarskich.

Ale ponieważ regulaminy konkursów są bezlitosne, członkinie musiały wytypować zwycięskie prace. Biorąc więc pod uwagę zapisy  regulaminu, Komisja uznała, że wytypowane przez nią recenzje nie tylko spełniają wszystkie jego warunki, ale też ujmują oryginalnością i trafnością opinii oraz kulturą i przejrzystością języka.  

Zwycięskie prace należą ex aequo (kolejność alfabetyczna) do Oliwii Bukowskiej, którą zachwycił spektakl „Unbody” zespołu Hertz Haus oraz Izabeli Konop, która poświęciła swój tekst spektaklowi “ManRay. Barbarzyńca” Sopockiego Teatru Tańca.

Zespół HERTZ HAUS i UNBODY

Zespół HERTZ HAUS tworzą Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka, które wykorzystując elementy tańca współczesnego, fizycznego, improwizacji i działań performatywnych wypracowały na scenie tanecznej własną estetykę i dążą do stworzenia własnego języka ruchu. Ich spektakle zdobyły pierwsze miejsca na SoloDuo 2020 oraz w Konkursie Choreograficznym MY MOVE 2020 w Tarnowie, a spektakl Unbody wygrał tegoroczny konkurs The Best Off. 

UNBODY powstał w ramach projektu rezydencja/premiera Klubu Żak, a ramach Maratonu GFT zobaczyć go mozna było na scenie Klubu Żak 19 listopada 2022 r.

„Jest to spektakl o ciele nieskończenie różnym. Satyra na unifikację. Przestroga przed pogonią za ideałem” pisała o nim Natalia Szafrankiewicz w portalu taniecPOLSKA.pl, a inna recenzentka Hanna Raszewska-Kursa pisała: „Unbody stanowi kolaż obrazów różnych stanów ciała i różnych podejść do niego.”

A co zauważyła Oliwia Bukowska? 

O „Unbody” Hertz Haus. Recenzja Oliwii Bukowskiej

"Spektakl perfekcyjnie dopracowany na każdej płaszczyźnie-zaczynając od bazowego aspektu - choreografii, poprzez doskonałą wizję i przekaz, kończąc na niemniej ważnych szczegółach w grze aktorskiej, mimice, kostiumach, czy niuansach idealnie dopełniających barwny całokształt projektu. Tancerki połączone niezwykłą więzią sceniczną, w swojej współpracy i niezauważalnemu porozumieniu, tworzą niemalże jeden organizm, którego  każda część pracuje indywidualnie, acz w połączeniu z resztą „organów”. Treść jest na tyle uniwersalna, że każdy widz - niezależnie od profesji, czy też wieku, jest w stanie się z nią utożsamić - w końcu każdy z nas ma ciało. Ciało, które pomimo, że nasze, często wydaje się być tak obce. Kolejne pytanie, z którym zostawiają nas artystki - kto nim steruje? My? A może jednak jego funkcjonowanie kształtuje otaczająca nas rzeczywistość i ludzie wokół nas? 

Podczas spektaklu, mamy szansę obejrzeć seans naszych dotychczas niezobrazowanych niedoskonałości i wątpliwości. Mamy wrażenie, jakbyśmy to my byli ,,obierani” (nawiązanie do sceny obierania ziemniaka i równoczesnego odrywania płatów sztucznej skóry), ze wszystkich obciążających warstw - natłoku pracy, przebodźcowania, wiecznego przemęczenia, które nie pozwalają dojść do głosu wdzięczności - wdzięczności dla swojego ciała, bo przecież tyle mu zawdzięczamy. Jest ono i powinno być tylko nasze. Traktujmy je z miłością - bez względu na wszystko."

Spektakl ManRay. Barbarzyńca  Sopockiego Teatru Tańca
Spektakl "ManRay. Barbarzyńca" Sopockiego Teatru Tańca
fot. Anna Kłosowska

“MAN RAY. BARBARZYŃCA” Sopockiego Teatru Tańca

Sopocki Teatr Tańca założyła w 1998 roku para dyplomowanych tancerzy i choreografów - Joanna Czajkowska i Jacek Krawczyk. Artyści są zainteresowani tworzeniem teatru, w którym wartość intelektualna, wizualna i ruchowa stanowią pełnię. Teatr ma w swoim dorobku ponad 50 spektakli, które prezentował na wielu festiwalach, nie tylko w Europie, ale też w Indonezji, Argentynie, Rosji czy w Chinach. Z STT pracuje stały zespół tancerzy, przy teatrze działa Grupa Projektowa, która stanowi swego rodzaju „preludium” do zespołu głównego. Joanna Czajkowska i Jacek Krawczyk zostali odznaczni przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakami honorowymi „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jacek jest też laureatem Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego, a Joanna - Sopockiej Muzy. 

“MAN RAY. BARBARZYŃCA” Sopockiego Teatru Tańca, który w ramach Maratonu wystawiono 20 listopada w Zakładzie Kulturalnym, powstał wg konceptu i scenografii Jacka Krawczyka i miał premierę 4 grudnia w sopockim Teatrze Atelier. Na scenie wystąpili: Joanna Czajkowska, Aleksandra Foltman, Joanna Nadrowska, Jacek Krawczyk. Video art opracowała Kasia Turowska, muzykę - Mariusz Noskowiak. Tworząc spektakl "ManRay. Barbarzyńca", artyści Sopockiego Teatru Tańca inspirowali się dadaistycznymi i surrealistycznymi pracami amerykańskiego malarza i fotografika Man Ray’a. To spektakl w stylu avangard performance video art, gdzie aktorzy-tancerze wcielają się, według własnej autorskiej interpretacji, w postaci z filmów i obrazów Man Ray’a.

"Spektakl zachwyca rozmachem wizualnym, techniką rayografii i kompozycją” - uważał Łukasz Rudziński pisząc dla portalu trojmiasto.pl,a jak go ocenia Izabela Konop?

O “ManRay. Barbarzyńcy” Sopockiego Teatru Tańca. Recenzja Izabeli Konop

“ManRay. Barbarzyńca” Sopockiego Teatru Tańca ujął mnie już po raz drugi intymnością przekazu. Skrywane ludzkie pragnienia i momentami wyraźna niepewność, a nawet nieporadność wobec drugiego człowieka. Nie takich siebie odkrywamy zazwyczaj przed światem. Zainspirowany twórczością Man Ray'a Jacek Krawczyk pozwala nam, w zmysłowej atmosferze, oddać się grze form ludzkich ciał - przepięknej i wciągającej. Wyrazista muzyka, światło oraz zaczerpnięcie elementów z twórczości dadaisty Man Ray'a - zapraszają niepostrzeżenie w świat odczuć, zmysłów, zostawiając gdzieś za drzwiami racjonalny porządek rzeczy. Lubię dać się zaprosić do tak wymownego świata."

 

TV

To przedszkole jest wzorem